رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به همت مرکز مطالعات ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

کنفرانس آب مجازی 9 و 10 اردیبهشت 96 برگزار می‌شود

نخستین کنفرانس آب مجازی به همت مرکز مطالعات ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در روزهای نهم و دهم اردیبهشت سال 1396 در محل اتاق ایران برگزار می‌شود.

18 اسفند 1395
کد خبر : 7473
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین کنفرانس آب مجازی به همت مرکز مطالعات ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در روزهای نهم و دهم اردیبهشت سال 1396 در محل اتاق ایران برگزار می‌شود.

در برپایی این کنفرانس که با محوریت تجارت آب مجازی و چالش‌های آن از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار می‌شود، وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی نیز مشارکت دارند.

همچنین دبیر اجرایی کنفرانس آب مجازی، سید محمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب و رئیس کمیسیون آب،‌ محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران و دبیر علمی آن نیز بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار است.

موضوعاتی چون «مفاهیم اولیه تجارت آب مجازی، چالش‌های اخیر و ضرورت‌های آن»، «تجارت آب مجازی، شیوه‌ها، ابزارها، زیرساخت‌ها و استانداردها»، «آب مجازی و امنیت غذایی»، «نقش تجارت آب مجازی در پاسخ به بحران آب و اثرات تغییر اقلیم» و «نقشه راه آب مجازی برای کشور میزبان» از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس است.

طبق اعلام دبیرخانه کنفرانس آب مجازی دو محور اصلی «ارائه و تعیین مفاهیم آب مجازی»  و «اهداف استراتژیک در تجارت آب مجازی» از هداف برگزاری این کنفرانس اعلام شده شده تا خروجی آن بتواند برای اجرای تجارت آب مجازی در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر کشاورزی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجی، سید محمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار، ایووت داود معاون سفیر هلند در ایران، سرج ناکوزی نماینده فائو در ایران جزو سخنرانان کلیدی کنفرانس آب مجازی هستند.  پروفسور هوکسترا استاد آب، اقتصاد و توسعه دانشگاه توئنت هلند و پروفسور تونی آلن استاد دپارتمان جغرافیای کینگز کالج لندن نیز به صورت ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاحیه سخنرانی می کنند.

 نسخه PDF برنامه کامل سخنرانی‌ها و پنل‌های تخصصی کنفرانس را به زبان انگلیسی از اینجــا  و به زبان فارسی از اینجــا دریافت کنید.

 

آب مجازی چیست؟

عموماً تولید هر کالایی به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. در کالاهای صنعتی، آب صرف سرد شدن و شست‌وشو می‌شود در صورتی که در تولیدات کشاورزی، آب (باران، آب زیرزمینی و سطحی) برای رشد گیاهان و تغذیه حیوانات و سیراب شدن آن‌ها ضروری است. این آب به نام (آب مجازی) شناخته می‌شود، زیرا اگر چه در تولید به کار رفته، ولی دیگر به همان صورت در تولیدات وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است. وقتی کالاهای تولید شده و در مورد محصولات کشاورزی نظیر غلات، میوه و سبزی‌ها مبادله می‌شوند، گفته می‌شود که تجارت آب مجازی اتفاق می‌افتد.

 

آدرس وب سایت کنفرانس: www.virtualwaterconf.com

 

در همین رابطه