روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کارگروه رسیدگی به اعتراضات کشاورزان در زمینه مصرف آب تشکیل می‌شود

محمد شریعتمدار رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این کمیسیون در سال جاری، انعقاد تفاهم‌نامه میان پارلمان بخش‌خصوصی با سازمان حفاظت محیط زیست برای رسیدگی به مطالبات فعالان اقتصادی بود.

23 اسفند 1395
کد خبر : 7569
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آخرین جلسه کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سال 95 یکشنبه 22 اسفند با حضور اکثریت اعضای کمیسیون به ریاست سیدمحدحسین شریعتمدار در محل اتاق ایران برگزار شد.

در این جلسه که دستور کار آن بررسی اقدامات کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در سال 95 و دریافت پیشنهادهای اعضای کمیسیون برای اجرای بهتر برنامه‌ها در سال 96 بود، ابتدا اعضا نظرات خود درباره عملکرد سال جاری و برنامه‌های سال آتی را بیان داشتند و سپس شریعتمدار رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران به جمع‌بندی این موارد پرداخت.

وی با بیان اینکه امسال در روز ملی آب، همایش بزرگی از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد، به یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون در سال 95 اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب کمیسیون در سال 95، ورود به موضوع کنتورهای هوشمند آب بر سر چاه‌های کشاورزی بود. در کنتورهای قدیمی آب، رقمی که نمایش داده می‌شد، بر اساس محاسبه به صورت تبدیل میزان انرژی مصرفی برق بر میزان حجم آب کشیده شده از چاه بود اما در کنتورهای هوشمند، رقمی که نمایش داده می‌شود، مستقیما میزان مصرف آب را نشان می‌دهد.

شریعتمدار ادامه داد: کشاورزان دو اشکال به کنتورهای هوشمند وارد می‌دانستند: نخست اینکه آنها مدعی‌اند به این میزانی که کنتور نمایش می‌دهد، مصرف آب ندارند و دوم اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی و آبفار (شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی) استان‌ها و شهرستان‌ها به راحتی و به بهانه اینکه میزان آب مصرفی‌شان از حجم پیش‌بینی‌شده بیشتر است، کنتور را قطع می‌کنند.

به گفته رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع در کمیسیون تشکیل شد و به بررسی اشکالات کنتورهای هوشمند پرداخت که نتایج این بررسی‌ها اوایل سال آینده در کمیسیون مطرح شده و پس از تصویب در هیئت رئیسه اتاق ایران، به اطلاع مدیران مربوطه در وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو نیز خواهد رسید.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران یکی دیگر از اقدامات مؤثر سال 95 کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران را در حوزه محیط زیست معرفی و خاطرنشان کرد: در سال جاری نشستی میان فعالان اقتصادی با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اتاق ایران برگزار کردیم که یکی از نتایج مثبت آن، توافق برای تهیه و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با این سازمان بود. از آنجایی که مقرر شده بود تا کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران متن تفاهم‌نامه را تهیه کند، لذا این تفاهم‌نامه در کمیسیون نگاشته شده و برای رفع ایرادات به بخش حقوقی اتاق ایران ارسال شد در نهایت نیز برخی ایرادات کارشناسان حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست اعمال شده و پس از چند ماه، این تفاهم‌نامه با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان به امضای دو طرف رسید.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه مذکور دو بخش دارد یکی درباره کلیات لزوم حمایت از محیط زیست و همکاری پارلمان بخش خصوصی با سازمان حفاظت محیط زیست در بخش‌های کلان زیست‌محیطی همچون مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع زیستی و آبی و ... است که بر این اساس واحدهای صنعتی آلاینده باید مقررات منع آلایندگی آب، خاک و هوا را رعایت کنند. بخش دیگر هم در مشکلاتی است که فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع، مشاغل و حِرَف مختلف با سازمان حفاظت محیط زیست دارند که کارشناسان این سازمان مرتبا این شرکت‌ها را تحت عنوان مالیات سبز، جریمه می‌کنند.

به گفته شریعتمدار، نمایندگان تشکل‌های اقتصادی و صاحبان صنایع جلساتی را با مدیران سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کردند. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که می‌توان مشکلات موجود میان بخش خصوصی و محیط زیست را برطرف کرد. ضمن اینکه در حال حاضر کارگروه‌های تفاهم‌نامه مذکور نیز در حال تشکیل شدن است.

رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران سومین اقدام شاخص این کمیسیون در سال 95 را در بخش اقتصاد سبز دانست و گفت: ما همواره در این کمیسیون اعلام کرده‌ایم که نباید برداشت دولت از اقتصاد سبز، صرفا اعمال جریمه بر واحدهای تولیدی باشد. از نظر این کمیسیون، اقتصاد سبز به این معناست که مشاغل و حِرَف جدیدی ایجاد شود تا بر اساس فناوری‌های دانش‌بنیان به سالم‌سازی واحدهای آلاینده بپردازند؛‌ این معنی اقتصاد سبز است که نوعی پیشرفت برای کشور بوده و اشتغالزایی نیز در آن نهفته است نه آن برداشتی که ماحصلش، درآمدزایی از محل جریمه واحدهای صنعتی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضا مبنی بر تشکیل جلسات کمیسیون هر ماه در یک استان و بازدید از وضعیت آب و محیط زیست آن استان، گفت: پیشنهاد برقراری ارتباطات نزدیک با اتاق‌های استانی، پیشنهاد خوبی است اما اجرایی شدن آن هم هزینه‌بر است و هم جمع شدن همه اعضا از استان‌های مختلف، مشکل است.

شریعتمدار در خصوص نیاز به تغییر الگوی کشت نیز اظهار کرد: امسال از سوی اتاق قم نشستی با موضوع الگوی کشت برای استان‌های حاشیه کویر برگزار شد که در آن الگوهای خوبی ارائه شده بود؛ می‌توان برخی از الگوهای مناسب ارائه شده در این همایش را برای اجرا به استان‌های کویری و کم‌آب ارائه کرد چون در حال حاضر بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی می‌گویند مشکل ما نبود الگوی مناسب است اما از سویی وقتی هم که الگو به آنها می‌دهیم، آن را اجرا نمی‌کنند؛ وزارت جهاد کشاورزی سه سال است که اعلام کرده کشت برنج به جز استان‌های شمالی، در سایر استان‌ها ممنوع است؛ اما آیا کشاورزان آن را اجرا می‌کنند؟

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق ایران درباره تشکیل سازمان مردم‌نهاد (سمن) ‌با موضوع مصرف آب، تصریح کرد: از سالی که بازنشسته شده‌ام به دلیل دغدغه‌ای که در بحث خشکسالی داشتم، انجمن خشکسالی ایران را زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل دادم که همواره رؤسای اتاق ایران در دوره‌های اخیر از آن حمایت کرده‌اند. در حال حاضر این انجمن در حال الگوبرداری از ستادهای موفق مقابله با خشکسالی در کشورهای مختلف از جمله ستاد مقابله با خشکسالی کالیفرنیا به ریاست فرماندار این ایالت آمریکایی است تا بتواند برای مبارزه با خشکسالی‌های داخل کشور خودمان برنامه‌ریزی کند.

گفتنی است اعضای کمیسیون آب، محیط زیست و کشاورزی اتاق ایران نیز هر یک به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود برای بهبود عملکرد این کمیسیون پرداختند که اهم آنها به این شرح است:

ـ لزوم تسریع در اجرای تکالیف مصرح در برنامه ششم توسعه در خصوص مدیریت منابع آب از سوی دولت

ـ برقراری تعامل‌های سازنده و ارتباطات بیشتر میان کمیسیون با سازمان حفاظت محیط زیست

ـ دخالت دادن اتاق‌های استانی در تصمیم‌گیری‌های کمیسیون

ـ تشکیل برخی جلسات کمیسیون در هر ماه در یکی از اتاق‌های استانی

ـ برگزاری چند نشست کمیسیون در ارومیه با حضور مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بررسی دقیق‌تر وضعیت این دریاچه

ـ حمایت کمیسیون از تشکل‌های صنعتی و کشاورزی آب‌بر مانند انجمن ملی خرما برای تغییر تکنولوژی آبیاری و به‌روز شدن آن

ـ همکاری بیشتر اتاق‌های استان‌های همجوار با یکدیگر برای حل مشکل کمبود آب در هر منطقه و افزایش بهره‌وری روان‌آب‌ها

ـ پرهیز مقامات دولتی از سخنرانی و اظهار نظر صرف درباره کمبود آب و پرداختن به اجرای برنامه‌های عملیاتی در این حوزه

ـ استفاده از ظرفیت ان‌جی‌او‌ها و پژوهشکده‌های زیست‌محیطی برای حل مشکلات حوزه محیط زیست

ـ تقویت تعامل با تشکل‌های زیست‌محیطی خارج کشور برای حل معضلات این بخش در داخل کشور

ـ ورود کمیسیون به موضوع آموزش نحوه صحیح مصرف آب به دانش‌آموزان و خانواده‌ها

در همین رابطه