رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تشریح کرد

برقراری روابط تجاری استان‌‌ به‌ استان میان ایران و دیگر کشورها در دستور کار اتاق ایران

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می‌گوید: برقراری رابطه تجاری استان‌های ایران با استان‌های کشورها نیاز به مطالعه دارد؛ طرحی که معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران با همکاری وزارت امور خارجه انجام می‌دهد. شافعی همچنین از طرحی برای تهیه بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی ایرانی مقیم خارج خبر می دهد.

29 اسفند 1395
کد خبر : 7656
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می‌گوید: برقراری رابطه تجاری استان‌های ایران با استان‌های کشورها نیاز به مطالعه دارد؛ طرحی که معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران با همکاری وزارت امور خارجه انجام می‌دهد. شافعی همچنین از طرحی برای تهیه بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی ایرانی مقیم خارج خبر می دهد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران - عکس: محمد علیمهدی

اگر توسعه داخلی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و انسجام عملی دارد، در توسعه‌ همکاری‌های بین‌المللی هم باید این انسجام عمل و نظر دیده شود. بعد از اجرایی شدن برجام، هیات‌هایی از ایران به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین سفر کردند و هیات تجاری زیادی از این کشورها به ایران آمدند؛ با اولویت روابط تجاری. همزمان برخی استان های کشور نیز با استان ها یا ایالت های دیگر کشورها ارتباطات تجاری برقرار کرده اند. غلامحسین شافعی از برنامه اتاق ایران برای تقویت، ساماندهی و هدف‌مند کردن ارتباطات تجاری میان استان های کشور با استان ها و مناطق دیگر کشورها در سال 96 خبر می دهد. 

رئیس اتاق ایران روز دوم اسفند در نشستی در محل ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با «وو پی مین»، رایزن بازرگانی سفارت چین گفت: «اتاق مشترک ایران و چین آماده اتصال فعالان بخش‌ ‌خصوصی استان‌های ایران با استان‌های چین است تا سطح همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای را هم ارتقا دهیم.» 

غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، درباره رابطه تجاری استان‌های ایران با استان‌های چین می‌گوید: «این مسئله را از قبل هم مطرح کرده بودیم که در فضای جدید بعد از برجام استان‌های ما، در رفت و آمد هیات‌های تجاری ما مغفول هستند؛ آنها نه در جریان مذاکرات مشارکتی قرار دارند و نه از ظرفیت‌ آنها استفاده می‌شود. برای همین، اتاق ایران با محوریت معاونت بین‌الملل قصد دارد برای کشورهایی که در ردیف اول برنامه روابط با ما هستند، مطالعاتی در مورد استان‌های آنها انجام دهد. مثلاً چه استانی در کشور چین با ظرفیت کدام استان ایران همخوانی دارد؛ یا کشور کره یا ژاپن در کدام استان فرصت‌هایی دارند که مثلا استان‌های غرب یا شرق ما می‌توانند ازا این فرصت ها بهتر ببرند.»

ارتباط تجاری بین‌پایتخت‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

گاه ارتباط بین دو پایتخت، تشریفاتی و رسمی است؛ شافعی  معتقد است: «ارتباط دو پایتخت خیلی نمی‌تواند باعث گسترش استان‌ها شود. باید ارتباط استان به استان با کشورهای خارجی داشته باشیم. من مطمئن هستم که این به سرعت می‌تواند ظرفیت‌ها را در مبادلات اقتصادی بالا ببرد و در مجموعه کارهای برون مرزی مفید است. بهتر است از ظرفیت استان‌ها استفاده کنیم.»

 او درباره طرح توسعه‌ منطقه‌ای و ارتباط معنادار آن با طرح رابطه استان‌ به استان ایران و شریک تجاری خارجی می‌گوید: «در طرح منطقه‌ای هم قرار است از ظرفیت‌ استان‌ها به معنای درست، دقیق و با شناخت استفاده شود؛ اگر آن طرح در درون مرزها به شناخت استعداد کمک می‌کند، باید دامنه آن در روابط تجاری بین‌المللی هم خود را نشان دهد.»

استقبال وزارت خارجه از این طرح چگونه است؟ شافعی در پاسخ می‌گوید: «در سفرهای خارجی که دکتر ظریف ریاست هیات سیاسی-تجاری را به عهده داشت درباره این طرح صحبت شد و ایشان استقبال خوبی داشتند. آنها هم به ارتباط استانی توجه داشتند. اتاق ایران هم با محوریت دکتر کرباسی، معاونت امور بین‌الملل، می‌خواهد برای تهیه طرح جامع، از معاونان وزارت امور خارجه برای حضور در جلسات دعوت کند.»

تهیه بانک اطلاعاتی توسط معاونت امور بین‌الملل

شافعی معتقد است تهیه بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم خارج لازم است؛ او به سفر، هلند، دانمارک و بلژیک اشاره می‌کند: «در سفر به هلند، دانمارک و بلژیک، ایرانیان فعال اقتصادی در این کشورها در  جلسه‌ای حضور داشتند؛ به نظر می‌رسد ما ظرفیت بسیار عظیمی داریم که باید از آنها استفاده شود. برای همین قرار است که بانک اطلاعاتی از این فعالان اقتصادی ایرانی مقیم کشورهای دیگر داشته باشیم تا این ارتباط اقتصادی-تجاری برقرار شود.»

رئیس اتاق ایران می گوید: برای حصول نتیجه بهتر در تهیه اطلاعات این افراد به کمک نمایندگی ها و سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشوها نیاز داریم که امیدوارم با هماهنگی با وزارت خارجه این طرح پیش رود.

سفرهای موازی به یک‌ مقصد خوب نیست

او از مشکلات سفرهای خارجی می‌گوید: «البته مشکلی هم در سفرهای خارجی وجود دارد و آن مشکل، موازی کاری است. ما اگر بانک اطلاعاتی درستی داشته باشیم چند هیات در چند روز از ایران به یک کشور نمی‌رود! این برای وجهه کشور هم مناسب نیست. از طرف دیگر شناخت توان استان‌های داخلی و طرف تجاری به ارتباط مفید کمک می‌کند؛ ما باید هر گامی که در اقتصاد برمی‌داریم با برنامه‌ریزی، دقت و شناخت انجام شود.»

در همین رابطه