شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سفیر بلاروس در نشست اتاق اهواز مطرح کرد

دورنمای همکاری بلاروس و خوزستان در حوزه کشاورزی و ماشین‌آلات روشن است

دیمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در تهران با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بلاروس و استان خوزستان، زمینه برای توسعه همکاری در حوزه‌های کشاورزی و ماشین‌آلات را مساعد عنوان کرد.

20 دی 1402
کد خبر : 7705
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر بلاروس در تهران، روابط تجاری میان این کشور و استان خوزستان دارای چشم‌انداز و دورنمای روشن دانست و خواستار توسعه همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی با این استان شد.

دیمیتری کالتسوف، در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق اهواز گفت: بلاروس با توجه به برخورداری از صنایع پیشرفته در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی می‌تواند در این زمینه محصولاتی را به ایران صادر کند و از طرف دیگر علاقه‌مند به وارد کردن محصولات کشاورزی ایران به بلاروس هستیم.

وی دورنمای همکاری میان بلاروس و خوزستان را خوب ارزیابی کرد و گفت: پیش‌ازاینکه به این استان سفر کنم با ظرفیت‌های آن به‌ویژه در حوزه تولیدات کشاورزی و پتروشیمی آشنایی داشتم و معتقدم در حوزه‌های مختلف از کشاورزی و ماشین‌آلات با این استان همکاری داشته باشیم.

سفیر بلاروس در تهران با اشاره به مذاکرات صورت گرفته پیرامون ظرفیت‌های کشور ایران و به دنبال آن استان خوزستان گفت: ازجمله این موضوعات ماشین‌آلات کشاورزی بود که کشور بلاروس می‌تواند انواع مختلف ماشین‌آلات کشاورزی به ایران صادر کند و همچنین ما علاقه‌مند هستیم از کشور ایران محصولات کشاورزی وارد کنیم

کالتسوف تأکید کرد: محصولات کشاورزی ایران همچون میوه و سبزیجات تازه در کشور بلاروس بسیار شناخته شده هستند و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور وجود دارند.

وی، صنایع پیشرفته استان را نیز دارای اولویت برای توسعه همکاری عنوان کرد.

سفیر بلاروس در تهران، بازدید از بندر امام خمینی (ره) و پتروشیمی امیرکبیر را از دیگر برنامه‌های خود در سفر به خوزستان عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این استان مذاکرات پیرامون توسعه مناسبات تجاری است.

لزوم عملیاتی شدن برنامه‌های تجاری میان ۲ کشور

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز ضمن تأکید بر توسعه همکاری تجاری در حوزه‌های مختلف تأکید کرد: گفت‌وگوهای صورت گرفته پیرامون روابط تجاری باید وارد فاز عملیاتی شوند و پیش از حضور هیات تجاری بلاروس در ایران محور مذاکرات و گفت‌وگوها مشخص شود تا تجار و فعالان اقتصادی و حقوقی مرتبط ایرانی نیز حضور یابند.

سید سعید حسینی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان و بلاروس و زمینه‌هایی که امکان همکاری در آن میان ۲ کشور وجود دارد گفت: میگو یکی از تولیدات استان خوزستان است و این محصول در اروپا متقاضی زیادی دارد؛ پیش‌ازاین کارخانجات و صنایع غذایی روسیه از این محصول استقبال کرده بودند.

وی افزود: میگوی مورد نظر صنایع غذایی روسیه میگوی هشت گرمی است درحالی‌که میگوی تولید خوزستان ۲۰ گرمی است ازاین‌رو نیاز است مذاکره‌ای با تولیدکنندگان خوزستانی صورت گیرد تا در نحوه تولید تغییراتی ایجاد کنند.

وی صنایع کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع چوب، فولاد، نورد، لاستیک خودرو به‌ویژه خودرو سنگین را از دیگر محورهای دارای اولویت میان فعالان اقتصادی ۲ کشور برشمرد.

ضرورت تعامل ۲ جانبه

رئیس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق اهواز با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولادی، تولیدات کشاورزی، معادن برای همکاری تجاری با کشور بلاروس، بر ۲ طرفه بودن روابط تجاری و تعامل دوجانبه میان ۲ کشور تأکید کرد.

علی شعبانی همچنین از تشکیل یک کارگروه ویژه به‌منظور بررسی نتایج مذاکرات پیرامون همکاری تجاری خوزستان با بلاروس و کمیته‌های مشترک ذیل آن خبر داد و گفت: هیات‌های خارجی بلاروس در ماه‌های آتی سفری به خوزستان خواهند داشت و از طرف دیگر هیاتی از طرف اتاق اهواز به بلاروس اعزام می‌شود.

وی صنایع فولادی، کشاورزی و چوب را ازجمله محورهای مهم برای ارتباط با بلاروس خواند و گفت: امید است در نخستین نشستی که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود؛ اتاق اهواز و سفارت کشور بلاروس مقدماتی را فراهم آورند تا مذاکرات تجاری تخصصی ثمرات خوبی را برای استان به ارمغان آورد.

تراز منفی ایران در صادرات به بلاروس

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان نیز گفت: شناساندن ظرفیت‌های استان خوزستان به سفرا می‌تواند گام مهمی در توسعه تجاری با کشورها به‌ویژه کشورهای دارای مراودات اقتصادی گسترده با ایران باشد.

حمیدرضا فلاح، میزان صادرات خوزستان از ابتدای امسال تاکنون را حدود ۴.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و توضیح داد: در حوزه بلاروس حدود ۷۰ میلیون دلار از سراسر کشور صادرات انجام شده است و حدود ۱۱۰ میلیون دلار نیز واردات ثبت شده که ۷۰ درصد مراودات اقتصادی استان خوزستان با این کشور عمدتاً در حوزه صنایع کشاورزی است.

وی افزود: با مقایسه میزان صادرات و واردات به بلاروس شاهد تراز منفی کشور در زمینه صادرات هستیم که باید تلاش کنیم این تراز را به سمت برابر و مثبت سوق داده شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با اشاره به معرفی ظرفیت‌های خوزستان در حوزه‌های مختلف صنایع پتروشیمی، فولادی، سلولزی و صنایع کشاورزی گفت: در بحث تأمین ماشین‌آلات و تأمین مواد اولیه از کشور بلاروس و تأمین برخی کالاها به‌ویژه کالاهای کشاورزی و صنایع پلیمری به کشور بلاروس ظرفیت گسترده‌ای فراهم است که در این خصوص یک کارگروه اجرایی در حال تدوین این ظرفیت‌ها است و تا پایان سال هیات‌هایی از بلاروس به استان خوزستان سفر خواهند کرد و آنگاه وارد فاز اجرایی و عملیات و اقتصادی با این کشور خواهیم شد.

لزوم ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات در خوزستان

فلاح نبود شرکت‌های مدیریت صادرات (ای‌ام سی) در استان را یک ضعف برشمرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا حداقل یک شرکت توانمند در حوزه صادرات با مدیریت اتاق اهواز شکل گیرد تا به حوزه صادرات استان کمک کند.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌های مدیریت صادرات می‌تواند ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را فراهم کند و جهش بزرگی نیز در این زمینه ایجاد کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان هدف‌گذاری استان تا سال ۱۴۰۴ را ۱۰ میلیون دلار در حوزه صادرات عنوان کرد.

کشاورزی خوزستان بستری مطلوب برای جذب سرمایه‌گذاران بلاروس

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تأکید بر اینکه خوزستان یکی از قطب‌های توانمند کشاورزی ایران محسوب می‌شود گفت: بخش کشاورزی در استان، بستر مطلوبی برای جذب سرمایه‌گذاران کشور بلاروس است.

صفدر پیرمرادی ادامه داد: سرمایه‌گذاران این کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان بخصوص در زمینه تولید فرآورده‌های گوشتی نیز مشارکت و همکاری نزدیکی با فعالان اقتصادی خوزستان داشته باشند.

وی تکمیل زنجیره تولید در صنایع کشاورزی استان را ضروری دانست و بیان داشت: با توجه به برخورداری کشور بلاروس از دانش فنی در حوزه صنایع تبدیلی، زمینه مطلوبی برای همکاری‌های تجاری را فراهم خواهد کرد.

نائب رئیس اتاق اهواز با تشریح میزان تولیدات کشاورزی استان بیان کرد: سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در خوزستان تولید می‌شود که ازجمله این محصولات تولید سه میلیون تن گندم به‌عنوان یک محصول مهم در تأمین امنیت غذایی از اراضی کشاورزی استان خوزستان است.

پیرمرادی همچنین به تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن مرغ و ۳۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در استان اشاره کرد و گفت: تأمین نهاده‌های دامی در تولید محصول مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: در کشور توان تولید سه میلیون تن مرغ داریم که با فعال کردن این ظرفیت توان صادراتی به کشورهای مختلف را خواهیم داشت.

پیشنهاد همکاری با کشور بلاروس برای تأمین ماشین‌آلات موردنیاز در بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اهواز نیز در نشست بررسی ظرفیت‌های اقتصادی خوزستان با حضور سفیر کشور بلاروس بیان کرد: در استان خوزستان این آمادگی وجود دارد که به‌منظور تأمین بخشی از ماشین‌آلات موردنیاز برداشت محصولات کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری منعقد شود.

طاهر سبحانی یادآور شد: با توجه به برخورداری خوزستان از آب‌وهوای چهارفصل که زمینه خوبی برای تولید محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند؛ میزان تعامل و همکاری خود در این حوزه را با کشور بلاروس افزایش دهد.

وی همچنین سهم خوزستان از صادرات ایران به بلاروس را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین حجم صادرات از خوزستان را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

ضرورت معرفی ظرفیت‌های اقتصادی خوزستان به بخش خصوصی بلاروس

عضو هیات رئیسه اتاق اهواز با تأکید بر ضرورت معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان به بخش خصوصی بلاروس بیان داشت: کشور بلاروس در گذشته فعالیت‌های اقتصادی با استان خوزستان داشته که نتیجه‌بخش نبوده است؛ به همین دلیل باید تلاش شود که ظرفیت‌های اقتصادی استان به‌صورت شفاف و روشن برای بخش خصوصی این کشور معرفی شود.

عیسی نعامی تصریح کرد: اتاق اهواز از پذیرش هیات‌های تجاری کشور بلاروس و همچنین اعزام هیات‌های تخصصی به این کشور حمایت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی و مقرراتی اتاق اهواز خاطرنشان کرد: همچنین این آمادگی وجود دارد تا برای پیشگیری از اختلافات احتمالی بین تجار و فعالان اقتصادی، نسبت به ایجاد مراکز داوری مشترک بین فعالان اقتصادی خوزستان و کشور بلاروس اقدام شود.

موضوعات :
در همین رابطه