رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روش تأمین‌مالی قرارداد و مشخصات هواپیمای خریداری شده چیست؟

امضای تفاهم‌نامه‌ 3 میلیارد دلاری ایران و بوئینگ در تهران

شرکت آسمان 30 فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به ارزش 3 میلیلارد دلار خریداری کرد؛ این هواپیماها از 2022 به ایران تحویل داده می‌شود. این قرارداد باید به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا برسد.

16 فروردین 1396
کد خبر : 7775
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شرکت هواپیمایی آسمان روز گذشته با امضای تفاهم‌نامه‌ای با نمایندگان بوئینگ، 30 فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس (Boeing 737 Max) خریداری کرد.

شرکت بوئینگ تأیید کرده که تفاهم‌نامه‌ای برای فروش ۳۰ فروند هواپیما به ایران، به ارزش ۳ میلیارد دلار امضا کرده است. طبق اسناد، خرید ۳۰ فروند به ارزش ۳ میلیارد دلار قطعی شده و امکان اضافه شدن ۳۰ فروند دیگر هم به لیست سفارش وجود دارد. تفاهم‌نامه امضا شده برای تبدیل شدن به قرارداد نهایی باید به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا برسد.

بوئینگ ۷۳۷ مکس، از مدرن‌ترین هواپیماهای کلاس خود و مناسب پروازهای داخلی و منطقه‌ای است. بر اساس برخی تحلیل‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای تأمین نیاز ایران برای هواپیماهایی با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ صندلی، بوئینگ ۷۳۷ است که از آن به‌عنوان امن‌ترین جت مسافربری جهان نام برده می‌شود. این هواپیما در تیپ‌های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد.

شرکت بوئینگ، زمان تحویل نخستین هواپیما را سال 2022 با تحویل به شرکت هواپیمایی Southwest اعلام کرده است. اما شرکت آسمان در بیانیه‌ای تاریخ ورود اولین هواپیما به ایران را 2019 اعلام کرده است. شرکت آسمان می‌گوید در سال اول ۵ تا ۱۰ فروند تحویل شرکت هواپیمایی آسمان خواهد شد و تحویل همه هواپیماها تا سال 2027 میلادی ادامه به پایان خواهد رسید.

در بیانیه شرکت بوئیینگ آمده که فروش این هواپیماها به ایران، 18 هزار شغل جدید برای آمریکایی‌ها ایجاد می‌کند. محمدرضا کاظمی‌پور از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم پیش از این اعلام کرده بود هواپیماهایی که بعد از برجام سفارش داده شده‌ حدود 20هزار شغل برای ایرانی‌ها ایجاد می‌کند. 

شرکت بوئینگ تاکنون موفق به کسب بیش از سه هزار فروند سفارش برای این هواپیما شده است. شرکت آسمان در حال حاضر 31 هواپیما از نوع بوئینگ، ایرباس و فوکر دارد که به طور متوسط 25 سال عمر دارند. اگرچه ایران انتخابی بین بوئیینگ و ایرباس را باید انجام دهد ولی برخی تحلیل گران مدل ۷۳۷ مکس را دارای برخی برتری‌ها به ایرباس ۳۲۰ می‌دانند. از بزرگ‌ترین حسن‌های این مدل مصرف پایین سوخت و هزینه تعمیرات پایین است. به دلیل بازه مناسبی که این مدل، از نظر مسافر، پوشش می‌دهد، با تهیه تعداد زیادی از آن، ایران می‌توانند هزینه تعمیر و نگهداری را به طور چشمگیری کاهش دهد.

 سید امیررضا مصطفوی، سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس از شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: «هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس یک هواپیمای کاملاً پیشرفته است که نخستین پرواز آن دو ماه دیگر و پس از تحویل نهایی به یکی از ایرلاین‌های غربی انجام خواهد شد. ضمن اینکه برد این نوع هواپیما بین ۴۵۰۰ تا ۹ هزار کیلومتر است و با شرایط آب و هوایی ایران و منطقه تطابق بسیار خوبی دارد.»

روش تأمین مالی چگونه است؟

مصطفوی، روش تأمین مالی ۶۰ فروند هواپیمای خریداری‌شده آسمان از شرکت بوئینگ را فاینانس عنوان کرد: «جزییات روش تأمین مالی خرید این هواپیماها در سه تا چهار ماه آینده و پس از قطعی شدن قرارداد فروش هواپیما در اوفک (سازمان دارایی‌های خزانه‌داری کل آمریکا) اعلام خواهد شد.»

او درباره نحوه واگذاری هواپیماهای خریداری‌شده از سوی بوئینگ به آسمان گفت: «بر اساس آنچه در این تفاهم‌نامه آمده شرکت بوئینگ واگذاری همه ۶۰ فروند را مشروط به موفقیت عملیات پروازی ۳۰ فروند نخست کرده است به این صورت که در مرحله اول ۳۰ فروند به آسمان واگذارشده و پس از تأیید زیرساخت‌های فرودگاهی و همچنین میزان نیاز این ایرلاین به ۳۰ فروند دوم از سوی کارشناسان بوئینگ، ۳۰ فروند دوم نیز به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل خواهد شد.»

سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با تأیید رقم ۳ میلیارد دلار به‌عنوان حجم قرارداد این تفاهم‌نامه افزود: «پس از تأیید فروش هواپیماهای ۷۳۷ بوئینگ به آسمان در اوفک این تفاهم‌نامه به قرارداد فروش تبدیل می‌شود که با حضور مدیران بوئینگ در تهران امضا می‌شود.»

مشخصات فنی بوئینگ 737 مکس

از این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۵ رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت سی اف‌ام است. شرکت بوئینگ نزدیک ۹ هزار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ تولید کرده است. بوئینگ ۷۳۷ به‌عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین جت مسافربری تاریخ هوانوردی از سال ۱۹۶۷ و در ۴ نسل در حال تولید است. و جدیدترین مدل این سری هواپیما مدل مکس است.

این هواپیماها از تازه‌ترین تولیدات شرکت بوئینگ است که سوخت کمتری مصرف می‌کند و صدای موتور آن هم کمتر است. بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) یک هواپیمای ساختِ کارخانهٔ هواپیماهای تجاری بوئینگ در کشور ایالات متحده آمریکا است. این هواپیما چهارمین نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ است که برجسته‌ترین تغییر این هواپیما نسبت به نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید LEAP-B1 و همچنین کاهش ۱٪ در احتراق بهتر با در نظر گرفتن طرح جدید بال‌های آن که موسوم به winglet می‌باشد، که ره آورد آن افزایش میزان مسافت قابل طی توسط مکس ۷۳۷ است.

بیشتر قطعات این هواپیما ارتقا یافته‌اند که بازدهٔ آن را نسبت به ۷۳۷ فعلی، ۱۴ درصد بهتر می‌کنند. طبق ادعای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا هشت درصد هزینه‌های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.

در همین رابطه