رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور سفیر عراق در اتاق خرمشهر بررسی شد

راه‌های رفع موانع تجاری و توسعه مبادلات خرمشهر و عراق

سفیر عراق با اعضای هیات نمایندگان اتاق خرمشهر و مسئولان اجرایی این شهرستان باهدف رفع مشکلات تجارت در شلمچه و راه‌های گسترش سطح معاملات تجاری دو طرف گفت‌وگو کرد.

23 فروردین 1396
کد خبر : 7859
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر عراق با اعضای هیات نمایندگان اتاق خرمشهر و مسئولان اجرایی این شهرستان باهدف رفع مشکلات تجارت در شلمچه و راه‌های گسترش سطح معاملات تجاری دو طرف گفت‌وگو کرد.

رئیس اتاق خرمشهر در این نشست به روابط اقتصادی خرمشهر با کشور عراق اشاره و گفت: ویژگی‌های مشترک خرمشهر و بصره ازنظر فرهنگ، دین، مذهب، زبان و معیشت را در میان شهرهای دیگر به‌ندرت می‌توان یافت. به‌واسطه این مشترکات وسیع، از دیرباز روابط اقتصادی و تجاری بین خرمشهر با کشور عراق به‌ خصوص استان بصره  وجود داشته که تمامی این عوامل، اهرمی فزاینده جهت توسعه روابط تجاری دو منطقه در سال‌های اخیر بوده است.

هانی فیصلی تصریح کرد: در سالی که مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده است، توسعه و رونق روابط اقتصادی دو طرف مهم و ضروری است و این توسعه مگر با رفع مشکلات فراروی فعالان اقتصادی میسر نمی‌شود.

فیصلی افزود: بی‌شک مجریان اقتصادی و سیاسی دو طرف نقش بسزایی در این راه خواهند داشت که باهمت، درایت و تعامل همه‌جانبه دو طرف، نیل به هدف توسعه اقتصادی منطقه دور از ذهن و دست‌نیافتنی نخواهد بود.

رئیس اتاق خرمشهر ضمن ابراز امیدواری به رفع سریع مشکلات اقتصادی موجود با همکاری سفیرعراق گفت: از اصلی‌ترین مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی منطقه قوانین و شرایط اخذ ویزای متعدده برای بازرگانان ایرانی است که این امر مانعی جهت توسعه روابط تجاری و گسترش ارتباطات طرف‌های اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: نگاه ویژه به فعالان اقتصادی ایران به دلیل اهمیت سفرهای مداوم ضروری است و درخواست اتاق بازرگانی خرمشهر، رفع شرایط خاص اخذ ویزای متعدده ازجمله شرایط ضامن یا کفیل عراق و انجام آزمایشت بهداشتی برای بازرگانان است.

فیصلی بیان کرد: از دیگر موانع موجود در توسعه روابط، می‌توان به محدودیت فضای موجود در بارانداز تجاری شلمچه از سوی کشور عراق اشاره کرد که این امر باعث کندی حرکت خودروهای حامل کالا و همچنین تأخیر درروند افزایش میزان تعاملات تجاری دو طرف شده است.

رئیس اتاق خرمشهر گفت: با توجه به اهمیت تجارت در جهان، تعامل گمرک‌های بازرگانی کشورها نقشی مؤثر  در توسعه روابط دارد. از این‌ رو افزایش زمان فعالیت‌های گمرکی در شلمچه گامی مهم در افزایش میزان تبادلات تجاری است و این امر با تعامل دو طرف میسر خواهد شد.همچنین خواستار رفع مشکلات تجاری در منطقه از جانب دستگاه‌های دیپلماسی، اجرایی و اقتصادی دو کشور شد.

خرمشهر و بصره به مهم‌ترین نقاط اقتصادی خلیج‌فارس تبدیل شوند

سفیر عراق در این نشست ضمن اشاره به تغییر هیات رئیسه اتاق خرمشهر و رشد  فعالیت‌های اقتصادی ناشی از آن گفت: تلاش ما به‌عنوان دولتمردان کشور عراق، حفظ روابط همه‌جانبه با ایران و حتی اعتلای آن به بالاترین سطح ممکن است.

سید راجح الموسوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه روابط با عراق افزود: ملت ایران و عراق همچون انگشتان دو دست درهم‌تنیده و رابطه بین آن‌ها ناگسستنی است. باوجود مخالفت‌های دشمنان مشترک، سطح روابط دو کشور به صورت مستمر در حال رشد است.

سفیر عراق بیان کرد: وجود مشکلات توسعه روابط اقتصادی دو کشور غیرقابل‌انکار است، ما نگاه خاصی به روابط اقتصادی با ایران داشته و تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکلات به کارخواهیم بست.

الموسوی وجود دفاتر غیرقانونی صدور ویزا را مانعی جهت گسترش تعاملات دانست و گفت: فعالیت‌های غیرقانونی با اخذ مبالغ غیرمتعارف، مشکلات زیادی برای دو کشور به وجود آورده که امیدواریم با همکاری دو طرف از فعالیت‌های این‌گونه دفاتر جلوگیری به عمل آید.

این مقام مسئول ضمن اشاره به جلسات خود با مسئولین محلی استان بصره افزود: رفع شرط انجام آزمایشات بهداشتی و وجود ضامن یا کفیل عراقی برای بازرگانان ایرانی از دستورات این جلسات خواهد بود. همچنین ویزای متعدد ۳ ماهه بدون قید و شرط برای بازرگانان ایران صادر می شود و همکاریهای لازم در زمینه صدور ویزا با مدت بیشتر، از سوی سفارت عراق صورت خواهد گرفت.
سفیر عراق توسعه و تجهیز سایت تجاری شلمچه از جانب عراق و افزایش ساعات گمرک عراق را مهم دانست و افزود: فضای فعلی در عراق جهت بارانداز تجاری، لایق فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانان دو طرف نیست. باوجود مشکلات داخلی اقدامات لازم جهت توسعه این فضا و تجهیز آن توسط شرکت‌های عمرانی ایرانی در آینده نزدیک صورت گرفته است. همچنین رایزنی لازم جهت افزایش ساعات گمرک عراق در شلمچه انجام‌شده که باوجود اخذ موافقت‌های لازم، به دلیل کمبود نیروی انسانی در گمرک شلمچه تاکنون این امر صورت نگرفته و به‌زودی این معضل رفع و فعالیت‌های گمرک شلمچه به‌صورت شبانه‌روزی خواهد شد.

سید راجح الموسوی با اشاره به وسعت سطح صادرات ایران به عراق، بیان کرد: آرزوی ما توسعه روزافزون مبادلات تجاری دو کشور بوده و امیدواریم در آینده برنامه‌ریزی لازم جهت انجام بیشترین حجم از تبادلات تجاری ایران و عراق در مرز شلمچه صورت گیرد.

بازارچه مرزی شلمچه احداث شود

نایب رئیس اتاق خرمشهردر این نشست ضمن اشاره به اخذ کد وارداتی برای مرز شلمچه، خواستار برنامه‌ریزی لازم جهت شروع این امر و همچنین احداث بازارچه مشترک تجاری در این مرز شد.

سید مصطفی موسوی اتصال خط راه‌آهن خرمشهر به بصره را به‌عنوان عاملی مهم در زمینه توسعه تجاری دو کشور برشمرد و افزود: اتصال خط آهن دو کشور در شلمچه ضمن افزایش توان و ضریب تباران دو کشور، راه مواصلاتی و ترانزیتی مناسب جهت ارتباط اروپای شرقی و خلیج‌فارس است.

وی همچنین نقش لایروبی اروندرود را در توسعه روابط اقتصادی و تقویت جایگاه بنادر خرمشهر و بصره مهم دانست و خواستار انجام رایزنی‌های لازم از سوی سفارت عراق شد.

موضوعات :
در همین رابطه