رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر نفت در نشست خبری افتتاح 2 فاز پارس جنوبی مطرح کرد

تکمیل هر فاز پارس جنوبی؛ افزایش یک‌درصدی تولید ناخالص داخلی

زنگنه گفت: قرارداد خرید نفت ایران توسط روسیه امضاشده و روس‌ها نفت ایران را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز به قیمت متعارف می‌خرند و پول را به یورو پرداخت می‌کنند.

27 فروردین 1396
کد خبر : 7942
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست خبری خود، که قبل از افتتاح دو فاز پارس جنوبی در عسلویه برگزار شد، گفت: شش فاز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۷۰ میلیون مترمکعب گازترش و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، در هر فاز نیم میلیون تن اتان، نیم میلیون تن آل پی جی و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار بشکه در روز میعانات تولید می‌شود.

30 نکته از صحبت‌های زنگنه که در  این نشست خبری در ادامه آمده است:

1- لایه نفتی پارس جنوبی برای اولین بار بهره‌برداری می‌شود و چهار طرح پتروشیمی که شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی تخت جمشید و پتروشیمی انتخاب راه‌اندازی شد.

2- تولید پارس جنوبی نسبت به پنج ماه نخست سال ۹۲ به 2.4 برابر رسیده است.

3- با افتتاح شش فاز پارس جنوبی به‌طورکلی ۱۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و تولید از این میدان گازی در اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ نسبت به پنج ماه اول سال ۹۲ به 2.4 برابر رسیده است.

4- وضعیت ایران در مقایسه با همسایه خارجی در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی متعادل شده است.

5- دو سال و نیم تحریم‌ها در دولت یازدهم سپری شد و فقط چند ماه آن در دولت دهم بود. ما ازنظر صادرات نفت، درآمد، دسترسی به بانک، دسترسی به تجهیزات، بی‌پولی و غیره تحت‌فشار بودیم. اما در اوج تحریم توانستیم به اهداف خود برسیم.

6- پارس جنوبی نماد تمام نمای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ فرایند بهره‌برداری از پارس جنوبی در سال ۷۶ آغاز شد.

6- از روزی که وارد نفت شدم،اعلام کردم که برنامه‌ای برای خشکاندن هورالعظیم ندارم. همان‌طور که در خلیج‌فارس در آب‌کار می‌کنیم در هورالعظیم هم باید در آب‌کار کنیم.

7-در عسلویه تعدادی فلر است که ظرف ۱ تا ۲ سال آینده کاملاً درست می‌شود. زمان می‌برد تا خروجی این فلرها تنظیم شود. در حال حاضر نیز واحدهای قدیمی وضع بهتری پیدا کردند.

8- در خوزستان نیز طرح آماک اجرا شد که گازهای اسیدی حدود ۱۰ روز است که حذف‌شده و برای تولید در پتروشیمی رازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما نیازمند ساخت چند N.G.L هستیم و بقیه گازها هم اعلام آمادگی کردیم که حاضریم باقیمت پایین به سرمایه‌گذار بدهیم.

9- متوسط تولید از پارس جنوبی در سال ۹۲، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود؛ حال حاضر تولید از پارس جنوبی بیش از دو برابر رشد کرده است.

10-تولید از پارس جنوبی تا سال ۹۲، ۵۷۰ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۵ به ۱۰۶۰ میلیارد مترمکعب تولید تجمعی رسیده است که این میزان تولید افزایش پیدا می‌کند.

11- یکی از مشکلات ما ساخت خطوط انتقال بوده که بخشی از این خطوط احداث‌شده و بخشی دیگر هم احداث خواهد شد.

12-وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی به صورتی جدی تلاش می‌کند؛ در این راستا ۷ تا ۸ گروه فنی، گروه قراردادی و گروه بازرگانی تشکیل‌شده که من شخصاً هر هفته برای پیگیری روند کار آن‌ها جلسه برگزار می‌کنم.

13- ایران برای قراردادهای جدید نفتی آماده است. کشورهای خارجی هم توجه می‌کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند. اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب‌ناپذیر است.

14- کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و به سراغ مشارکت در تولید بروند. اما من با توجه به این شرایط سیاسی و اجتماعی ایران مخالف مشارکت در تولید هستم.

15-صادرات گاز از ایران به عراق قطعی است. ممکن است فرایند صادرات گاز به عراق در هر زمانی آغاز شود. در این زمینه یک مشکل مالی وجود دارد و آن گشایش LC توسط عراق است که به‌زودی حل می‌شود.

16- بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق از نفت شهر و بصره صادر خواهد شد. خطوط آماده هستند.

17- درزمینهٔ صادرات گاز به پاکستان نیز کمی مشکل وجود دارد. اما سیاست ما روشن است. در این راستا شرایط سیاسی باید آماده باشد. برای صادرات روابط دولت‌ها با یکدیگر باید حسنه باشد. افغانستان نیز یکی از برنامه‌های ما برای صادرات گاز است.

18-در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد که در حال حاضر به ۱۳ درصد رسیده صادرات نفتی ما دو برابر شد و تولید پتروشیمی افزایش یافت. این‌که می‌گویند کاری نشده، بی‌انصافی است و وجدان عمومی درنهایت قضاوت درست می‌کند.

19-مذاکره ایران با توتال ازنظر تنظیم قرارداد با سرعت جلو می‌رود و ممکن است ظرف ۲ هفته آینده مذاکرات ادامه پیدا کند. اما مشخص نیست تفاهم‌نامه چه زمانی امضا شود.

20-کشورهای عضو اپک و غیراپک در این مدت همکاری تاریخی داشتند و ماه‌به‌ماه میزان رعایت تعهدات افزایش داشت. بازار این موضوع را جدی گرفته است به همین دلیل تصمیم اپک و غیر اپک موفق بوده است و قیمت‌ها نزدیک به ۵۵ دلار باقی ماند.

21- میزان واقعی تولید نفت با میزانی که منابع ثانویه اعلام می‌کنند تفاوت دارد. بر اساس اعلام منابع ثانویه میزان تولید نفت ایران حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است درحالی‌که میزان تولید واقعی نفت ایران بیشتر از این میزان است.

22-مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام تمایل کرد که بخشی از میدان‌ها را خودشان توسعه دهند. من در جلسه هیئت‌مدیره آن‌ها شرکت کرده‌ام و حرف‌هایشان را شنیدم و اعلام کردم که پیشنهاد‌ها خود را مطرح کنند. همچنین این فرصت را به آن‌ها دادم که توانایی خود را بیازمایند. آن‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. البته در این زمینه چه به نتیجه برسند و چه به نتیجه نرسند امری مثبت است.

23-تقاضا برای نفت ایران بیشتر از عرضه نفت است، عده‌ای برای عدم خرید نفت ایران توسط هندی‌ها ابراز نگرانی کردند که من اعلام کردم نگرانی وجود ندارد و نگران نیستیم.

24-قرارداد خرید نفت ایران توسط کشور روسیه امضاشده و روس‌ها نفت ایران را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز به قیمت متعارف می‌خرند و پول را به یورو پرداخت می‌کنند.

25-بانک مرکزی پذیرفته ۵۰ درصد از این پول صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود. این‌که این قرارداد از چه روزی اجرا شود بستگی به تصمیم روس‌ها دارد.

26- آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی تدبیر بود. درزمانی من اعلام کردم پول مهم نیست یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به من گفت بنابراین اگر پول‌دارید اقدام کنید. من هم پاسخ دادم پول‌نداریم. اما در دنیا چیزی مهم‌تر از پول وجود دارد. پارس جنوبی را پول نساخت. بلکه تدبیر، مدیریت و دلسوزی ساخت.

27-در حال حاضر همه به پترو پارس افتخار می‌کنند اما یک‌زمانی من را به خاطر پروژه پتروپارس تا زندان بردند و بازخواستم کردند که چرا پروژه پتروپارس را طراحی کرده‌ای؟ این مخالفت‌ها در حال حاضر در مورد شرکت‌های E&P هم وجود دارد و همین افراد ۱۰ سال دیگر اعلام می‌کنند که شرکت‌های E&P را ما راه‌اندازی کردیم.

28-هیچ‌کدام از پروژه‌های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست؛ تکلیف توسعه میدان‌های نفتی نیز در قالب قراردادهای نفتی روشن است و مجوز کامل از مجلس گرفته‌شده است.

29- بهره‌برداری از این لایه جزو اولویت‌های قرارداد جدید نفتی است. برآورد شده از این لایه بیش از ۱۰۰ هزار بشکه می‌توان تولید کرد. البته تولید قطر بیشتر از ایران است. برای این لایه تنها یک شرکت درجه‌یک بین‌المللی درخواست داده که با این شرکت در حال مذاکره هستیم.

30با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی ۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی صورت می‌گیرد.  توسعه پارس جنوبی فقط منجر به برداشت گاز نمی‌شود؛ با توسعه پارس جنوبی ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۳ میلیون تن اتان، ۳ میلیون تن LPG تولید می‌شود و به‌عبارتی‌دیگر با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی ۱۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی صورت می‌گیرد.

در همین رابطه