رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد

قطار اقتصاد کشور، به ریل بازگشته است

بیست و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار برگزار شد.

28 فروردین 1396
کد خبر : 7944
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با محوریت بررسی چالش بیکاری استان برگزار شد.

رئیس اتاق یاسوج در این نشست گفت: باوجود همه تلاش‌ها و بسته‌های حمایتی، متأسفانه سال گذشته در زمینه تخصیص اعتبارات عمرانی و بدهی‌های دولت به بخش خصوصی کاستی‌های جدی وجود داشت و بخش خصوصی مشکلات فراوانی را تجربه کرده است.

جبار کیانی پور افزود: در سال گذشته با چالش‌های زیادی از سوی دستگاه‌های خدمات رسان، مالیاتی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها مواجه بودیم. حال می‌دانیم قطار از ریل خارج‌شده اقتصاد کشور بر روی ریل برگشته، باید در سال 96 انرژی خود را دوچندان کرده و به دولت برای دستیابی به اهداف و برنامه‌هایش کمک کنیم.

وی گفت: مهار نرخ تورم، ارز و رشد اقتصادی که شاهد آن هستیم نتیجه تلاش و همکاری بخش خصوصی با دولت بوده است. جا دارد از مجموعه مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر کاهش نرخ بیکاری استان در سال گذشته تشکر کنیم که این موضوع نشان دهنده عملکرد مناسب در سال 95 است.

کیانی پور دعوت از هیات‌های تجاری مختلف، اعزام هیات‌های تجاری استان، دعوت از سفیران کشورهای خارجی، برگزاری همایش‌های اقتصادی، برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو برای حل مشکلات بین بخش خصوصی و دولت و برگزاری دوره‌های آموزشی علمی و کاربردی را از مهم‌ترین اقدامات بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته عنوان کرد .

وی افزود: باوجود همه اقدامات انجام‌شده، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، چاره‌ای جز اتخاذ رویکردی جدید در سال جاری و پاسخگویی به سیل بیکاران جامعه نداریم. با بهره‌گیری از اندیشه‌های خلاقانه، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوینی را برای استان شروع کرده و کارآفرینی‌های خرد را در دستور کار خود قرار دهیم. اشتغال را به درون خانواده‌ها برده و سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را به انجام نهایت تلاش برای آموزش‌ مهارت‌های شغلی وادار کنیم.

رئیس اتاق یاسوج بیان کرد: توجه، رصد و راستی آزمایی در واحدهای تولیدی که در سال گذشته منابعی را دریافت کرده اند از دیگر برنامه‌هایی است که باید به‌طورجدی در دستور کار قرارگیرد. باید بررسی کنیم که این منابع به کجا رفته و چه میزان اشتغال ایجاد کردند.

کیانی پور خاطرنشان کرد: تخصیص منابع به واحدهای رقابت‌پذیر و دارای بازار مناسب و همچنین واحدهایی که  از تکنولوژی نو برخوردار بوده و قیمت تمام‌شده پایینی دارند باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات کارشناسی با بانک‌ها از ابتدای سال جاری، گفت: قبل از طرح مشکل یک کارخانه‌ در ستاد تسهیل، حتماً باید تلاش کنیم تا میان بانک‌ها و سرمایه‌گذاران جلسه‌ای تشکیل و مشکلات موجود با توجه به منافع طرفین حل شود.

رئیس اتاق یاسوج ادامه داد: مشکل اساسی ما در استان، رفتن منابع به سمت صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای است که هیچ نقشی در توسعه استان ندارند و با بهره‌گیری از سودهای با نرخ بالاتر، عملاً حوزه فعالیت‌های  توسعه‌ای بانکی ما را مختل کرده‌اند. باید تلاش کرد این منابع  به بانک‌های ما برگردد.

وی تأکید کرد: مبارزه با فساد و رانت، نظارت دقیق همه‌جانبه بر بدنه دستگاه‌های اجرایی، شفافیت در معاملات دولتی و استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها باید جدی گرفته شود. من این زنگ خطر را به صدا درمی‌آورم که بخش خصوصی در حال از دست دادن اعتماد خود از بدنه دستگاه‌های دولتی استان است. بنابراین حتماً باید این موضوع در دستور کار قرارگرفته و با نظارت دقیق این اعتماد به‌جای خود برگردد.

کیانی پور عنوان کرد: اگر معتقد هستیم بحران بیکاری مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه، استان و کشور است، باید در رتبه‌بندی اهداف ملی و برنامه‌ریزی‌های استانی حل چالش بیکاری به‌عنوان اولویت نخست برگزیده شود.

رئیس اتاق یاسوج گفت: در سال 96 تلاش می‌کنیم هرماه یک رویداد اقتصادی را چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح داخلی در استان برنامه‌ریزی کنیم.

بخش خصوصی در سال 95 در کنار دولت بوده است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تقدیر از عملکرد اتاق یاسوج در حوزه اقتصادی استان، اظهار داشت: سطح فعالیت‌ها و اقدامات اتاق یاسوج در سال قبل فراتر از استان بوده است. امیدواریم سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها نیز از ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کنند.

سید موسی خادمی افزود: بخش عمده‌ای از بار جامعه به دوش بخش خصوصی بوده و باید پذیرفت در سال گذشته بخش خصوصی با تمام توان در کنار دولت به حمایت و تلاش برای توسعه و رشد جامعه کمک کرد. دولت نیز تلاش زیادی انجام داد تا بخش خصوصی را به جایگاه شایسته خود برساند اما همچنان به ایده آل موردنظر نرسیده‌ایم.

این مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بر عملیاتی شدن شعار اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال سال 96 تأکید کرد و یادآور شد: دستگاه‌های مختلف استان گزارش کامل و تحلیل جامعی از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش نرخ بیکاری داشته باشند.

خادمی بابیان اینکه در سفر هیات دولت به استان که مردادماه سال گذشته صورت گرفت مبلغی به‌عنوان سود یارانه برای استان در نظر گرفته شد، افزود: این مبلغ تاکنون به استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده نشده که روزانه پیگیر اجرایی شدن این مصوبه هستم، قرار شده ظرف هفته‌های آینده این مبلغ به استان پرداخت شود.این مبلغ به استان اختصاص داده شود می‌توانیم تا 1100 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با سود 6 درصد پرداخت کنیم.

استاندار کهکلویه و بویر احمد اضافه کرد: امسال سال خوبی برای حوزه سرمایه‌گذاری و صنایع است چراکه با توجه به قانون بودجه، می‌توانیم از میزان 800 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی استان، 10 درصد را به انجام کارهای فنی و اعتباری اختصاص دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه