رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمود شریفیان در گفت‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

صد سال آینده برای ایران دوران نقش‌آفرینی گاز است

محمود شریفیان عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران بر اهمیت بهره‌برداری از میادین گازی با استفاده از توان شرکت‌های داخلی تاکید کرد.

30 فروردین 1396
کد خبر : 7972
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با افتتاح 6 فاز پارس جنوبی از سوی رئیس جمهور به عنوان مگاپروژه‌های ملی، میزان تولید گاز ایران از قطر فراتر رفت تا در این میدان مشترک و استراتژیک ایران دست بالاتری داشته باشد.

محمود شریفیان عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران، در مورد اهمیت این پروژه‌ها به پایگاه خبری اتاق ایران گفت:‌ پارس جنوبی به عنوان میدان بزرگ گازی، سرمایه‌ای عظیم برای ایران به شمار می‌رود. پیشرفت در بهره‌برداری از این میدان از طریق افتتاح فازهای جدید اهمیت بالایی در رقابت با رقیب قطری در این میدان دارد.

وی ادامه داد:ایران در برداشت نفت خام بیش از 100 سال سابقه دارد اما برداشت گاز مربوط به بعد از انقلاب و از دستاوردهای جمهوری اسلامی است.  نه فقط در پارس جنوبی که در سایر میادین از جمله میادین غرب کشور نظیر تنگه بیجار، منابع گازی عظیمی به عنوان سرمایه های عظیم کشور ذخیره شده است که باید برای نسل فعلی و نسل‌های آینده از این امکانات استفاده شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد:‌ می‌توان گفت که اگر صد سال گذشته برای ایران مربوط به نفت بوده است، صد سال آینده در کشور ما دوره نقش‌آفرینی گاز است. از این به بعد مسئله مهم مربوط به نگه‌داری چاه‌هاست. سرمایه‌هایی که زیر زمین نهفته شده با همت وزارت نفت، همراهی سازمان برنامه و همیاری سایر دست‌اندرکاران از جمله استانداران و روسای مناطق آزاد به بهره‌برداری رسیده است.

شریفیان افزود: باید توجه داشت که تولید و بهره‌برداری از این میادین، بدون آسیب‌رسانی به محیط زیست انجام شود. باید محیط زیست بوشهر را برای مردم آن منطقه حفظ کنیم. از سوی دیگر در این طرح‌ها ضمن استفاده از تجربیات و تجهیزات بین‌المللی، باید از توان شرکت‌ها یداخلی نیز استفاده شود.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اهمیت صادرات از پارس جنوبی گفت: روسیه در تولید و صادرات گاز رقیب ما است و در زمینه صادرات گاز به دنبال برنامه‌ریزی‌های جدید است بنابراین ما هم می‌توانیم از فرصت‌ها در بازار انرژی استفاده کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه