رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری مشترک ایران و گرجستان مطرح شد

ظرفیت بالای همکاری ترانزیتی میان ایران و گرجستان

محمدرضا انصاری و هیات تجاری ایران در جریان سفر وزیر خارجه کشورمان به گرجستان، راه های همکاری میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

31 فروردین 1396
کد خبر : 8013
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری ایران که به سرپرستی محمدرضا انصاری برای همراهی با وزیر امور خارجه کشورمان به گرجستان سفر کرد در همایش تجاری مسترک دو کشور شرکت کردند.

وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در این همایش گفت: نرخ فساد اداری در گرجستان بسیار پایین است و گرجستان جزو کشورهای با شفافیت اقتصادی بالا به شمار می رود. در کشور ما، تاسیس بنگاه های اقتصادی در کوتاه ترین زمان امکان پذیر است.

گیورگیگاخاریا ادامه داد: گرجستان می تواند راه ورود ایران به آب های دریای سیاه باشد و ایران نیز دسترسی گرجستان به راه های آبی جنوب را ممکن می سازد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این همایش گفت: ایران از اولین کشورهایی است که گرجستان را به رسمیت شناخت. سطح فعلی روابط اقتصادی دو کشور مطلوب نیست و باید افزایش یابد. توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور لازم است. حضور جدی تجار دو کشور در مذاکرات اقتصادی نشان دهنده این تمایل است.

وی ادامه داد: زمینه های همکاری و پتانسیل های فراوانی میان دو کشور وجود دارد. توسعه مناسبات کنونی مستلزم مشارکت بیشتر شرکت های دولتی و بخش خصوصی ایران و گرجستان است. ایران در زمینه نانوتکنولوژی، در میان ده کشور اول دنیا است.

رییس اتاق گرجستان نیز در این همایش گفت: سابقه طولانی در روابط میان دو اتاق وجود داشته است. موافقتنامه همکاری میان دو اتاق پیش از این به امضا رسیده  اما این اولین هیاتی است که پس از برجام از ایران می پذیریم که امیدواریم به گسترش روابط منجر شود. امیدوارم همایش و ملاقات های رودررو بتواند به توسعه روابط کمک کند.

محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران در همایش اقتصادی ایران و گرجستان گفت: ایران در دوران پساتحریم، بدنبال فرصت های جدید و استفاده از ظرفیت های موجود است. زمینه های مختلف همکاری میان دو کشور به چشم می خورد. متخصصان ایرانی از اعتبار خوبی در دنیا برخوردارند. می توانیم در جهت هم افزایی از ظرفیت های دو کشور بهره ببریم.

پس از پایان همایش تجاری، شرکت های ایرانی و گرجی به ملاقات های رو در رو پرداختند.

محمدرضا انصاری در جریان این سفر با رییس اتاق گرجستان دیدار خصوصی داشت که در آن راه های گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق گرجستان به ظرفیت های گردشگری این کشور اشاره کرد و محمدرضا انصاری نیز از ظرفیت های ایران در حوزه پیمانکاری سخن گفت.

انصاری تاکید کرد که ۲۰۰ اتحادیه و سندیکا در بخش های گوناگون کالا و خدمات وابسته به اتاق ایران هستند که هر کدام می توانند فرصت های خوبی برای همکاری با گرجستان فراهم کنند.

انصاری گفت: علاقمندیم در این کشور شرکت تاسیس کنیم و بصورت شرکت های مشترک برای سرمایه گذاری و صادرات مجدد از کشور شما به کشورهای دیگر عمل کنیم. احداث کریدور گرجستان می تواند ایران را به دریای سیاه متصل کند. ایران سالانه ۱۰۰ هزار کامیون از مسیر ترکیه ترانزیت می کنند و ۱۲ هزار از خط ترانزیت گرجستان. احداث این کریدور فرصت های فراوانی را در اختیار گرجستان قرار می دهد. این مسیر باید از طریق ایران- ارمنستان- گرجستان یا ایران- آذربایجان- گرجستان انجام شود.

انصاری در جریان این سفر با ایران مقیم گرجستان نیز دیدار کرد و با رسانه های این کشور به گفت و گو پرداخت.

در همین رابطه