رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بیرجند عنوان کرد

علم، فناوری و تولید، سه اصل جدایی‌ناپذیر در کسب‌و کار است

اولین کنفرانس ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی برگزار شد.

04 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8052
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بیرجند در کنفرانس ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی بر ارتباط دانشگاه و صنعت تأکید کرد.

رئیس اتاق بیرجند بابیان اینکه باید پنجره دانش‌محوری را به روی صنعت استان باز کنیم، عنوان کرد: اگر این اقدام انجام نشود بازارهای خود را از دست می‌دهیم.

محسن احتشام تصریح کرد: عصر کنونی، عصر دانش‌محوری است و ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از الزامات این موضوع است و باید تعاملی بین دانشگاه و تجارت ایجاد شود، چون عدم تعادل دانشگاه و تجارت در تولید موجب شده نتوانیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش رو استفاده کنیم.

احتشام علم، فناوری و تولید را سه اصل مکمل و جدایی‌ناپذیر دانست و افزود: متأسفانه ارتباط این سه گزینه در محیط کسب‌وکار به‌خوبی برقرار نشده و در شرایط کنونی در بسیاری از بخش‌ها جای فناوری و علم خالی است.

رئیس اتاق بیرجند گفت: باید نقشه راه و استراتژی توسعه صادرات استان مشخص شود و نیز ما آمادگی داریم با همکاری دانشگاه صنعتی بیرجند، برنامه استراتژی توسعه صادرات را برای استان تدوین کنیم.

احتشام بیان کرد: نگاه ما در توسعه اقتصادی، باید فرآیندی باشد و اگر می‌خواهیم صادرات موفقی داشته باشیم، تولیدات ما نیز باید صادرات محور باشد.

وی ادامه داد: در ابتدا باید بازار هدف صادرات شناسایی و بعد کالاهایی تولید شود که دارای بهره‌وری بالا، قیمت مناسب و تمایز و تفاوتی نسبت به کالاهای موجود باشد.

رئیس اتاق بیرجند تأکید کرد: برای داشتن صادرات موفق، علم بازار شناسی لازم است و اگر بازاریابی را به‌درستی اجرا کنیم، می‌توانیم به بازاری پایدار برسیم که موجب تولید و اشتغال پایدار هم بشود.

احتشام افزود: استان خراسان جنوبی در بخش معدن، محصولات کشاورزی، علم و دانش دارای مزیت‌های نسبی خوبی است و در بازار افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری داریم، ولی نباید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را محدود به این کشور کنیم.

وی گفت: نگاه ما در بازار در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید به بازارهای جهانی باشد و برای این مهم باید دانش، آگاهی و علم بازاریابی صادرکنندگان افزایش یابد.

به گفته وی، نقاط قوت و ضعف را باید به‌درستی شناسایی کرد و برای رونق و توسعه صادرات، بسته و مشوق‌های صادراتی ابلاغ و زمینه حضور صادرکنندگان در بازارها و نمایشگاه‌های جهانی فراهم شود.

تردد روزانه بیش از ۶۰۰ کامیون در مرز خراسان جنوبی 

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه تردد روزانه بیش از ۶۰۰ کامیون در مرز را نشان‌دهنده رونق تجاری در استان دانست و افزود: بیش از ۴۰ درصد ظرفیت صادرات کشور از مرزهای خراسان جنوبی خارج می‌شود که این امر نیز نشان‌دهنده رونق تجاری استان است.

داوود شهرکی پیشنهاد کرد بانک تخصصی از سوی اتاق بیرجند برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی استان ایجاد شود. شهرکی افزود: اگر پول فعالان اقتصادی در این بانک سپرده‌گذاری شود می‌توان تسهیلات خوبی برای کمک به رونق تولید به آن‌ها پرداخت کرد.

وی بازارچه‌های مرزی استان را از دلایل رونق تجاری استان دانست.

عضو هیات ‌رئیسه اتاق بیرجند هم در این جلسه بیان کرد فضای تجارت در مرزها باید کاملاً دوطرفه باشد تا هر دو کشور از منافع کالاهای خود سود ببرند.

علیرضا خامه‌زر بابیان اینکه فاصله زیادی با جایگاه مطلوب داریم، افزود: استان خراسان شمالی سرمایه‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد ولی در عرصه تولید مقام خوبی نداریم و زیرساخت‌های تجاری باید بهتر از این باشد.

وی تأکید کرد: حرف زیاد زده‌شده است و اکنون باید وارد میدان عمل شد و نقطه‌ای برای رفع مشکلات آغاز شود و در همین راستا نخبگان استانی هم باید با ما همکاری داشته باشند تا به رشد توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه