رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‎وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

صعود بورس، پس از انتخابات شتاب می‌گیرد

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه کشور در بیم و امیدی به سر می‌برد که به اعتقاد کارشناسان، هنوز با هیجان و شتاب مرسوم این بازار در ایام انتخابات، فاصله زیادی دارد و در شرایط فعلی، وضعیت ناپایدارتری را تجربه می‌کند.

03 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8054
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همراهی بازار سرمایه با هیجان و شور انتخابات، آن‌چنان به رسمی همیشگی تبدیل‌شده است که فعالان این بازار با نزدیک شدن به ایام برگزاری همه‌پرسی اطمینان دارند که بازار سمت و سویی مثبت و رو به رشد خواهد گرفت هرچند ممکن است در این رشد، همه گروه‌های حاضر در بورس به‌طور یکسان منتفع نشوند. امسال اما، در شرایطی که حدود 25 روز با انتخابات فاصله داریم، بازار سرمایه کشور هنوز فاصله زیادی با شکوفایی و رونق دارد.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه، با تائید اینکه حال و هوای انتخابات توانسته است تأثیر مثبتی بر معاملات بازار داشته باشد، می‌گوید: فضای انتخاباتی کشور، بازار سرمایه را با خود همراه کرده است اما باید در نظر داشت، رشدی که در بازار فعلی مشاهده می‌کنیم، رشدی کامل و با تمام شتاب نیست هرچند با دقت زیادی طرح‌ریزی‌شده است.

فرشید شجاع، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، تصریح می‌کند: به دلیل محدودیت منابع در بازار سرمایه، رشد بازار محدود بوده و این مهم باعث شده است پول به سراغ نمادهای ارزان‌تر برود تا همراه با افزایش ارزش معاملات، حجم معاملات نیز افزایش چشم‌نوازی داشته باشد و این مسئله بتواند برای بازار بازخورد مثبت ایجاد کند.

او می‎افزاید: این‎گونه رشد طرح‌ریزی‌شده در نمادهای ارزان‌تر، می‎تواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند و مقدمات گذر از فاز فعلی بازار (بازار خریدار سهام ارزان‌قیمت، موسوم به بازار گدا) را فراهم کند و پس‌ازآن است که می‎توان انتظار داشت بازار علمی (فازی صعودی و مبتنی بر تحلیل) سریعاً جای بازار فعلی را بگیرد.

به گفته شجاع، بر این ‎اساس به نظر می‎رسد روند صعودی بازار سرمایه با شیب فعلی تا زمان برگزاری انتخابات ادامه داشته باشد و پس از آن با شیب بیشتری روند صعودی را ادامه دهد. او یادآوری می‌کند: باید در نظر داشت که بازارهای موازی، در رکودی تمام قرار دارند و این مسئله می تواند پول را به دامن بازار سرمایه بریزد.

این کارشناس بازارهای با بیان اینکه مالی هر کدام از بازارهای چهارگانه کشور، اعم از طلا، ارز، مسکن و بورس در شرایط مشخصی رشد می‌کنند، می‎افزاید: در این میان باید توجه داشت که بازارهای ارز و طلا در شرایط عدم اطمینان از آینده، شرایط ایده‎آلی پیدا می‎کنند و روند صعودی در پیش می‎گیرند ازاین‎رو چنانچه این دو بازار در سال جاری وارد فاز صعودی شوند، باید زنگ پایان معاملات بورس را به صدا در آورد.

از سوی دیگر، بررسی رفتار بازار سرمایه در دوره‌های مختلف نزدیک به انتخابات، نشان می‌دهد که درگذشته این بازار معمولاً از مدت‌ها قبل به استقبال برگزاری انتخابات رفته است و به‌ویژه موج صعودی بازار در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، از حوالی مهر 91 شروع شد که هنوز تا زمان برگزاری همه‌پرسی حدود 9 ماه فاصله داشت. با توجه به این موضوع، مهم‌ترین سؤالی که این روزها مطرح می‌شود آن است که چرا موج صعودی بازار در فضای انتخاباتی اخیر با تأخیر نسبتاً زیادی نسبت به سیکل قبلی بازار در استقبال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شروع شده است؟

به اعتقاد این تحلیلگر بازار سرمایه، رفتار بازار، تحت مدیریت‌های مختلف، تغییر می‌کند ازاین‌رو نمی‌توان رفتار بازار را مستقل از مدیریت بررسی کرد؛ تا چندی پیش، بازار سرمایه قبل از وصول یک خبر خوب، با شیب زیادی رشد می‌کرد و به‌اصطلاح تمام و یا قسمتی از پتانسیل خبر را پیش‌خور می‌کرد. که این مسئله همواره به انفعال بازار پس از وصول خبر منجر می‌شد و بیشترین ضرر را بر معامله گران خُرد تحمیل می‌کرد اما اکنون شرایط با تغییر بنیادی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد این تغییر از محل تغییر نگرش مدیریتی بازار سرمایه محقق شده است.

موضوعات :
در همین رابطه