رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

معاون اتاق بازرگانی لهستان در اهواز عنوان کرد

لهستان به دنبال توسعه روابط با ایران

هیاتی تجاری به سرپرستی معاون اتاق بازرگانی لهستان و مشاور وزیر انرژی این کشور به اهواز رفته و به فعالان اقتصادی این استان گفتگو کردند.

23 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8330
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک فعالان اقتصادی خوزستان با هیات تجاری لهستان در اهواز برگزار شد.

معاون اتاق بازرگانی لهستان با بیان این‌ که اتاق بازرگانی این کشور با شرکت‌های ایرانی روابط صمیمانه‌ای دارد، گفت: به دنبال آن هستیم روابط میان دو کشور دوستانه باقی بماند و ادامه پیدا کند.

جرسی درازد افزود: در نخستین روزهای سال جاری، گروه نمایندگی اتاق اهواز در پایتخت لهستان حضور پیدا کرد و ما این افتخار را داشتیم که در ورشو، میزبان نمایندگان این اتاق باشیم. همچنین یک گروه نمایندگی از لهستان به ایران آمد و از اهواز بازدید کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز میزبان گروهی از نمایندگان خوزستان در لهستان بودیم و همان‌طور که پیداست روابط میان دو کشور بسیار صمیمانه و دوستانه است و امیدواریم این روابط به همین شکل ادامه پیدا کند.

درازد عنوان کرد: اتاق بازرگانی مشترک ایران و لهستان برای ارتقاء روابط میان خود، انجمن ایران و لهستان را در هر دو کشور تاسیس کردند و در این زمینه مطمئن هستیم اگر این دو انجمن کار خود را به‌خوبی ادامه دهند، به توسعه و ارتقاء روابط میان دو کشور کمک شایانی می‌کنند.

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست پتانسیل‌های استان جهت توسعه فعالیت های اقتصادی را به هیات لهستانی معرفی کرد.

عموری، ظرفیت‌هایی از قبیل وجود ۷۵ درصد نفت و گاز کشور در منطقه خوزستان، دسترسی به شبکه‌های حمل و نقل ریلی و بنادر، همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشور عراق، وجود جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های کشاورزی را نشانه پتانسیل و بستر مناسب استان خوزستان برای حضور سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران در این استان عنوان کرد.

رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه سه اتاق بازرگانی در خوزستان وجود دارد، گفت: تمام این ظرفیت‌های گفته شده نشانه پتانسیل و بستر مناسب و همچنین حضور سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران در خوزستان است.

وی در معرفی کشور لهستان به حضار گفت: کشور لهستان  با 312 هزار هکتار مساحت جزء کشورهایی است که به منابع کربنی وابستگی دارد و به همین دلیل سهم سوخت‌های فسیلی در لهستان بیش از 90 درصد است و از نظر فرصت‌های کشاورزی پس از رومانی رتبه دوم را دارد که امیدوارم بتوانیم جواب‌گوی اهداف هیات ‌های تجاری لهستان در خوزستان باشیم.

حضور هیات های خارجی در کشورها سبب رشد صادرات و تبادل تکنولوژی می شود

مشاور وزیر انرژی لهستان در این نشست گفت: حضور هیئت‌های خارجی در کشورها سبب رشد صادرات، تبادل اطلاعات، تکنولوژی و درنتیجه اشتغال نیروهای جوان می‌شود.

آجنیسیکا کوربیز گفت: با توجه اینکه شرکت‌های ما چندین سال است در زمینه نفت و گاز فعالیت می‌کنند همکاری شرکت‌های ایران و لهستان نباید تنها به این جلسات ختم شود و هرچه سریع‌تر با همکاری یکدیگر به مشکلات موجود رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ما در مسائل زیست محیطی و آب و هوایی نقش مهمی دارند، افزود: تکنولوژی و ارتباطات در لهستان پیشرفت خوبی داشته و همچنین دیجیتالی شدن سبب شده که مصرف کننده بتواند از این منابع به خوبی استفاده کند.

مشاور وزیر انرژی لهستان گفت: با توجه به محبوبیت انرژی‌های تجدیدپذیر و امتیازات خاک همچنین اهمیت این مسئله مستلزم یک تجدیدنظر و نیازمند یک ارتباط تگاتنگ بین بخش‌های مختلف از جمله حوزه سیاسی است.

وی درباره تغییرات انرژی عنوان کرد: تغییرات انرژی به محیط زیست ارتباط دارد و مشکل محیط زیست این است که اثر گلخانه‌ای و آگاهی از تغییرات انرژی بین عامه مردم کاهش یافته و همچنین تجدیدپذیری از منابع طبیعی توسعه پیدا کرده است اما رفع این مشکلات به تنهایی میسر نیست به همین دلیل در خوزستان حضور داریم تا با همکاری یکدیگر بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

کوربیز بیان کرد: حضور هیئت‌های خارجی در کشورها سبب رشد صادرات، تبادل اطلاعات، تکنولوژی و درنتیجه اشتغال نیروهای جوان می‌شود.

همچنین در این نشست فرامرز احمدی نژاد، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: همه کشورها تلاش می کنند که بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را در کشور خود تولید کنند اما این امر میسر نمی شود جز با بهره از سرمایه گذاری و دانش و تکنولوژی کشورهای دیگری که توانایی این کار را دارند.

وی با بیان اینکه در کشوری تکنولوژی و در کشوری دیگر ظرفیت و توانایی وجود دارد، افزود: استان خوزستان دارای ظرفیت های متعددی است و در بعضی زمینه ها امکان مشارکت و سرمایه گذاری در خوزستان وجود دارد اما باید دید که عزم و اراده شما برای امور چقدر است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد حوزه انرژی و نفت و گاز کشور در خوزستان مستقر است، این استان آمادگی مشارکت و پذیرش سرمایه گذاری در این حوزه را دارد.

خوزستان با 75 درصد تولید ناخالص داخلی دومین استان کشور است

رضا قیصی پور، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه به طور هفتگی هیئت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های عمرانی در کشور حضور پیدا می‌کنند، گفت: خوزستان در بخش‌های مختلف اقتصادی بعد از تهران قرار دارد و در حقیقت دومین استان کشور در تولید 75 درصد تولید ناخالص داخلی است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان 26 میلیون تن ظرفیت تولیدات پتروشیمی وجود دارد و از این رو تردد هیات های اقتصادی به این استان زیاد است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: در حوزه صادرات دو مرز صادراتی به کشور عراق داریم و از این دو مرز حدود 1.6 میلیارد دلار کالا به کشور عراق ترانزیت می شود.

قیصی پور با بیان اینکه امیدواریم روابط اقتصادی میان لهستان و خوزستان افزایش پیدا کند، گفت: دو طرف باید با بیان جزییات، روابط دو جانبه را ارتقا دهند و به یکدیگر نزدیکتر شوند تا شاهد توسعه روابط تجاری میان دو کشور در سطح کلان هم باشیم.

در همین رابطه