رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

اعضای اوپک تصمیم به ادامه همکاری گرفتند

توافق کاهش تولید تمدید شد؛ نفت ریخت

اوپک، توافق قبلی کاهش سقف تولید نفت را برای ۹ ماه دیگر تمدید کرد و پیرو این مساله، با ناامیدی سرمایه‌گذاران از کاهش بیش از پیش تولید، قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد.

05 خرداد 1396
کد خبر : 8586
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزرای نفت و انرژی اوپک در نشست خود در پشت درهای بسته در وین، توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ اوپک را از یکم ژوئیه سال جاری میلادی برای یک دوره ٩ ماهه دیگر تمدید کردند اما قیمت جهانی نفت ظرف یک شب گذشته، نزدیک به ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

براین اساس وزیران نفت و انرژی اوپک تصمیم گرفتند که عرضه نفت تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند تا توافق قبلی کماکان ادامه داشته باشد که این مساله موجب واکنش منفی بازارهای جهانی شد چراکه ناامیدی سرمایه گذاران از کاهش بیش از پیش تولید نفت را در پی داشت.

به گزارش رویترز، به دنبال توافق اوپک و ناامیدی سرمایه گذاران از کاهش بیشتر تولید، قیمت جهانی نفت ظرف یک شب گذشته، نزدیک به ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

خبرها حاکی از این است که قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز جمعه، با کاهش قابل توجهی روبرو شد؛ این در حالی است که توافق اوپک برای تمدید کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۱۸ میلادی هم، موجب نا امیدی سرمایه گذاران برای کاهش بیشتر تولید نفت شده و عامل اصلی سقوط قیمت طلای سیاه نام برده می‌شود.

در نشست دیروز اوپک و برخی غیر اوپکی‌ها، قرار بر این شد که توافق قبلی کاهش تولید نفت ادامه پیدا کند و عرضه نفت تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کند این در حالی است که در هفته‌های اخیر، صحبت در مورد تمدید کاهش تولید و تائید شدن آن از سوی برخی مقامات نفتی کشورها، این احتمال را در بازار تقویت کرده بود که میزان کاهش تولید بالاتر برود و عرضه نفت به بازار کم‌تر شود و همین احتمالات روزهای اخیر موجب افزایش بهای قیمت نفت شده بود.

بر همین اساس، ظرف یک شب گذشته به دنبال توافق اوپک و نا امیدی سرمایه گذاران از کاهش تولید بیشتر، بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم، هر کدام به ترتیب با ۴.۶ درصد و ۴.۸ درصد کاهش مواجه شدند.

در همین حال، قیمت نفت دریای برنت در روز جمعه با یک دهم درصد کاهش به تداوم روند نزولی خود ادامه داد و به ۵۱ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم بدون تغییر، ۴۸ دلار و ۸۸ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. 

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، براساس تصمیم اعضای اوپک، توافق کاهش تولید نفت به میزان 1800 بشکه در روز به مدت 9 ماه دیگر تمدید می‌شود، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که پس از به ثمر رسیدن توافق کاهش تولید در ماه نوامبر ۲۰۱۶، که از اول ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد، اعضای اوپک بیش از صد در صد به این توافق پایبند بوده‌اند در حالی که میزان پایبندی کشورهای غیرعضو اوپک به ۵۰ درصد می‌رسد و کشورهایی مانند قزاقستان، مکزیک و آذربایجان چندان به توافق خود عمل نکردند.

براساس توافق قبلی اوپک، تولید نفت ایران کاهش پیدا نکرد و در سطح حدود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار بشکه در روز باقی ‌ماند و اکنون نیز با تمدید این توافق، تولید نفت ایران در همین حد باقی می‌ماند.

در همین رابطه