رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق البرز عنوان کرد

نگاه بانک‌ها با عینک امنیتی مسیر رونق اقتصادی را ناهموار کرده است

رئیس اتاق البرز در نشست با جمعی از نمایندگان بانک‌ها، بر ضرورت اصلاح نگاه بانک‌های کشور به بخش خصوصی تأکید کرد.

07 خرداد 1396
کد خبر : 8612
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق البرز در نشست با جمعی از نمایندگان بانک‌ها، بر ضرورت اصلاح نگاه بانک‌های کشور به بخش‌خصوصی تأکید کرد.

رئیس اتاق البرز در این نشست گفت: تازمانی که بانک‌ها با عینک بدبینی، امنیتی و غیراقتصادی به بخش تولید نگاه می‌کنند، جاده پرپیچ‌وخم رونق تولید، صادرات و اشتغال هموار نخواهد شد.

رحیم بنامولایی افزود: در شرایطی که باید از فضای برجام برای توسعه  اقتصاد گام برداریم، متأسفانه فعالان اقتصادی حتی برای گشایش ال‌سی نیز با مشکل کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند.بانک‌ها باید برای رفع این مشکل حاد که تولید و اشتغال را مورد  تهدید جدی قرار داده، برنامه‌هایشان را اعلام کنند.

بنامولایی به سوءاستفاده بخشی از واحدهای صنعتی از پوشش ال‌سی در قالب یوزانس داخلی اشاره کرد و خطاب به مسئولان ذی‌ربط گفت: بانک مرکزی و سایر متصدیان نظام پولی و اعتباری کشور باید نارسایی در قراردادهای ال‌سی را برطرف کند. درصورتی‌که مشکلات اعتبارات اسنادی برطرف شود بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی بخش تولید در فضای برجام جهت تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان برطرف خواهد شد.

وی گفت: اگر مدیران نظام بانکی این حقیقت را باور دارند که عمده وجوه موجود در بانک‌ها متعلق به بخش تولید و خدمات است، باید راهکارهای علمی و نوین پیشنهادی این بخش را موردتوجه خاص قرار دهند تا بستر لازم برای رونق تولید، اشتغال و صادرات فراهم شود.

بنامولایی با تأکید بر اینکه صدور دسته‌چک باید بر اساس اعتبارسنجی انجام شود، افزود: برنامه‌ریزی بانک‌ها باید به سمتی هدایت شود تا فعالان اقتصادی ازمزایای یک ردیف اعتباری ویژه برخوردار شوند. ویژگی خاص اعتبارسنجی صدور چک در این است که اگر یک فعال اقتصادی با کسری موجودی در حساب‌ جاری‌اش مواجه شد، بانک با توجه به میزان اعتبار آن، مبالغ مشخص چک مذکور را پرداخت کند.

بنا به دلایل مبهم طرح صدور  چک‌های رنگی اجرا نشد

رئیس اتاق البرز با اشاره به طرح نظام بانکی برای صدور چک‌های رنگی، افزود: متأسفانه بنا به دلایل مبهم اجرای این طرح که مشکل‌گشای تأمین کمبود وجه در حساب‌جاری فعالان اقتصادی قلمداد می‌شد، اجرا  نشد. در صورت اجرای این طرح، با توجه به رنگ چک که بیانگر میزان اعتبار صادرکننده است، چک‌های غیرقابل‌برگشت صادر می‌شد.

بنامولایی ضرورت دسترسی آسان فعالان اقتصادی به شبکه بین‌المللی بین‌بانکی (سوئیفت) را مورد تأکید قرارداد و گفت: از نظام بانکی کشور انتظار داریم برای رفع دست‌اندازهای موجود در مسیر بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مزایای سوئیفت پیگیری و تلاش وافر داشته باشند.

وی با اشاره به کشورهایی که آماده همکاری با ایران از طریق سوئیفت هستند، افزود: به دلیل امنیت و اطمینان‌پذیری سیستم سوئیفت بسیاری از بانک‌های جهان مبادلات اسناد بانکی خود را ازاین طریق انجام می‌دهند.

بنامولایی با اشاره به سایت تجارت الکترونیکی اتاق استان، گفت:  فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به پورتال اتاق البرز، یک صفحه از این سایت را برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی واحدهایشان اختصاص دهند.اتاق البرز از مدت‌ها قبل جمع‌آوری آمار و اطلاعات پیرامون واحدهای تولیدی و صنعتی استان را آغاز کرده است. سایراستان‌ها نیز هم‌زمان تهیه آمار و اطلاعات جامع از نود هزار واحد صنعتی در سطح کشور را در دستور کار قرار داده‌اند.

جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص در امور بانکداری

کارشناس بانک ملی دراین نشست، اقتصاد کشور را بیمار توصیف کرد و گفت: درمان این بیماری در شرایط فعلی مستلزم تزریق تسهیلات و رفع مشکل کمبود نقدینگی است. اقتصاددانان مسیر مناسب برای معالجه بیماری اقتصاد را در گرو اجرای  سیاست‌های منطقی پولی و مالی در مدت‌ زمان مناسب می‌دانند.

شهریار وثوقی از فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در عرصه بانکداری به‌عنوان یک مشکل در راه توسعه اقتصادی نام برد و ضرورت استفاده از نیروهای کاردان و متخصص در بانک‌ها را  مورد تأکید قرارداد.

وثوقی گفت: در مسیر ارائه خدمات بانکی، ابزارهای لازم وجود دارد اما مشکلات پایه‌ای و اساسی در نظام بانکی، مانع از کارایی مطلوب بانک‌ها شده است.

کارشناس بانک ملی افزود: علیرغم ایجاد فضای مناسب برجام به دلیل کمبود نقدینگی در بخش تولید، تاکنون تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته وارد کشور نشده و همچنان قادر به حضور فعال، در بازار  صادرات نیستیم.

جدا شدن بانک مرکزی از بدنه دولت راهگشای مشکلات اقتصادی

معاون اجرایی بانک تجارت استان البرز  نیز در این نشست، گفت: جدا شدن بانک مرکزی از بدنه دولت  بهترین راه برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه است.طی سالیان دراز این واقعیت تلخ را شاهد بودیم که هرگاه دولت  دچار مشکل مالی شده، نیاز مالی‌اش را با استقراض از بانک مرکزی تأمین کرده است.

حسین پارسا افزود: به همین جهت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی همواره با محدودیت مواجه بوده‌اند.بنابراین باید مدیران نظام برای جدا کردن بانک مرکزی ازپیکره دولت چاره‌اندیشی کنند.

پارسا گفت: در شرایط کنونی بانک‌ها از شرایط پولی مناسب برخوردار نیستند و عمده سرمایه انباشته آنان املاک مشتری‌هایی است که  به تملک بانک‌ها درآمده است.

ضرورت استفاده از ظرفیت بانکداری بین‌المللی ال‌سی

مدیر شعبه بانک توسعه تعاون استان البرز دیگر سخنران این نشست گفت: بهترین حالت در بحث رونق تولید و اشتغال، استفاده از ظرفیت بانکداری بین‌المللی و گشایش  ال‌سی است. باید برای گشایش ال‌سی داخلی نیازهای بخش تولید به‌صورت مکتوب در اختیار قرار گیرد تا در چارچوب خاص، تحت پیگیری و اقدام قرار گیرد.

یونس کلانتری اظهار کرد: بانک توسعه تعاون بر اساس آمار مستند در خصوص پرداخت تسهیلات طی سال‌های اخیر 35 درصد به بخش صنعت، 10 درصد به بخش مسکن و 33 درصد به بخش  بازرگانی و خدمات تسهیلات پرداخت کرده است.

معاون ارزی بانک پارسیان نیزدراین نشست، به روش‌های متفاوت پرداخت تسهیلات به مشتریان اشاره کرد و افزود: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات دارای ظرفیت‌ها وامکانات متفاوتی هستند که بخش خصوصی از آن اطلاع کافی ندارند.

امیر خوش زبان به فعالان اقتصادی توصیه کرد: برای دریافت تسهیلات بانکی، ابتدا ظرفیت‌های بانک‌ها را  شناسایی و سپس با  آگاهی کامل از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

پرویز ایلدرمی، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان البرز  نیز در این نشست برای ارائه تسهیلات به  فعالان بخش صنعت  اعلام آمادگی کرد و گفت: این صندوق به کارآفرینان تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌کند.صندوق کارآفرینی امید برای همکاری نزدیک  با  اتاق بازرگانی استان باهدف ارائه خدمات مالی به بخش صنعت آمادگی دارد.

معاون ارزی بانک کشاورزی استان البرز نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی این بانک برای ارائه خدمات به بخش خصوصی، گفت: بسیاری از دفاتر مرکزی واحدهای تولیدی استان البرز در تهران است و امور بانکی مدیران این واحدها عمدتاً در بانک‌های تهران انجام می‌شود.

حمیدرضا سمارج افزود:  این مسئله به زیان استان البرز است. لذا به فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌شود امور بانکی واحدهایشان را در بانک‌های استان انجام دهند  تا گردش مالی استان تقویت شود.

در همین رابطه