رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در همایش محیط‌ زیست و توسعه پایدار اتاق یاسوج عنوان شد

ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در ایجاد اشتغال سبز

همایش محیط‌زیست و توسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز در اتاق یاسوج برگزار شد.

08 خرداد 1396
کد خبر : 8616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

همایش محیط‌زیست و توسعه پایدار با محوریت مشاغل سبز در اتاق یاسوج برگزار شد.

 رئیس اتاق یاسوج در این همایش گفت: امروزه باتوجه به مسائلی همچون کم‌آبی، پدیده گردوخاک و فرسایش، توجه به محیط‌ زیست در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باید افزایش یابد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بخش اعظمی از بنگاه‌ها، مسائل زیست‌محیطی را نادیده می‌گیرند.

جبار کیانی پور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی، چهارفصل بودن، جنگل و مراتع فراوان، تعداد بالای روزهای آفتابی، وجود مناطق بادخیز، وجود آب فراوان و از همه مهم‌تر وجود قشر جوان تحصیل‌کرده و آماده‌به‌کار، استعداد بالایی برای توسعه پایدار و اشتغال سبز دارد.

کیانی پور گفت: اتاق بازرگانی معتقد است آموزش و توانمندسازی افراد در زمینه حفظ محیط‌زیست همراه با توسعه اقتصادی یک اصل کلیدی و راهبردی است و اجرای استانداردهای زیست‌محیطی را به نفع فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی می‌داند؛ ازاین‌رو ایجاد راهکارهای توسعه اقتصاد سبز در کشورمی تواند ضمن مهار بحران‌های زیست‌محیطی و پدیده بیکاری، پیوند میان صنعت و محیط‌زیست را برقرار کند.

 وی گفت: این اتاق درصدد است تا با در اختیار گرفتن تمامی امکانات خود واز طریق فرهنگ‌سازی، حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط با مشاغل سبز، تعامل هر چه بیشتر با تشکل‌های مردمی محیط زیستی، ارائه مشاوره‌های فنی به کارگران و کارفرمایان، جریان کارآفرینی و رویکرد مشاغل موجود در استان را به سمت مشاغل سبز سوق دهد و با آموزش تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، توجهات زیست‌محیطی را به آن‌ها آموزش دهد.

کیانی پوراظهار کرد: اتاق بازرگانی قصد دارد از طریق گفت‌وگوهای اجتماعی فراگیر، بین کارگران، کارفرمایان، دولت و فعالان محیط‌زیست، بستر را برای حرکت به سمت اقتصاد سبز فراهم آورد.

رئیس اتاق یاسوج افزود: اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و توجه آن به مشاغل سبز، این توقع را برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند که دولت باید با به‌کارگیری مشوق‌های مالی، برای ایجاد کسب‌وکارهای سازگار با محیط‌زیست به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و زودبازده، شناسایی و توسعه مشاغل کارآفرینی سبز، تجلیل از کارآفرینان فعال در حوزه‌های محیط‌زیست و آموزش کارگران ماهر، شرایط را برای رسیدن به مشاغل سبز فراهم آورد.

وی گفت: در شرایطی که به اعتقاد اکثر صاحب‌نظران اقتصادی راه برون‌رفت از رکود اقتصادی افزایش تولید است، ضرورت دارد این مهم، با در نظر گرفتن جنبه‌های زیست‌محیطی و آثار و پیامدهای آن در دستور کار تصمیم سازان قرار گیرد چراکه مشاغل سبز پاسخگوی مناسبی برای اشتغال مولد و پایدار خواهد بود.

کیانی پور خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت با ارائه هر چه سریع‌تر منشور مشاغل سبز شرایط را برای پیشبرد هر چه بیشتر اهداف زیست‌محیطی و ایجاد مشاغل سبز فراهم آورد.

 کهگیلویه و بویراحمد قابلیت تبدیل به استان سبز کشور را دارد

 مدیرکل توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست در این همایش گفت: از مجموع ۲۵۰ تالاب در کشور ۴۰ تالاب تاکنون خشک‌شده است.

زهرا جواهریان  با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته دمای ایران حدود ۱.۵ درجه افزایش داشته است، عنوان کرد: شرایط محیط‌زیست اکنون در جهان بحرانی است. سرانه ظرفیت زیستی در ایران ۹ دهم است درحالی‌که میزان فشار به زمین حدود ۲.۸ هکتار جهانی است.به اسم توسعه، طبیعت و کره زمین را نابود می‌کنند.

جواهریان بیان کرد: یکی از اصول ۱۱ گانه اقتصاد سبز، مشاغل سبز است که با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال سال جاری، برنامه‌هایی برای تولید و اشتغال سبز در دستور کار محیط‌زیست قرار دارد.

وی افزود: ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد. ۴۰ تالاب براثر برداشت زیاد در سال‌های اخیر خشک‌شده‌ است. با توجه به مصرف بالای انرژی، شاهد خشگی تالاب‌های کشور هستیم. به همین منظور باید برنامه‌ اقتصاد سبز را برای جلوگیری از بحران بی‌آبی و سایر بحران‌های پیش‌رو اجرایی و عملیاتی کنیم.

 جواهریان تأکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط آب و هوایی و طبیعت بکری که در اختیار دارد می‌تواند یکی از استان‌های پایلوت ایجاد مشاغل سبز باشد.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه مشاغل سبز باید دارای ویژگی‌های خاص ازجمله درآمد کافی و پایداری باشد، افزود: مشاغل سبز مشاغلی هستند که همانند کشاورزی ارگانیک ذاتاً سبز هستند. بانکداری الکترونیکی، حمل‌ونقل و شیلات نیز ازجمله مشاغل سبزبشمار می روند.

جواهریان خطاب به مسئولان استان، عنوان کرد: همگام با اجرای پایلوت کارآفرینی سبز محیط‌زیست استان را برای آیندگان حفاظت کنید.

 ۳۵ درصد منابع درآمدی دنیا از صنعت گردشگری به دست می‌آید

 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در این همایش گفت: ۳۵ درصد منابع درآمدی دنیا از صنعت گردشگری به دست می‌آید. آموزش، رکن اساسی فرهنگ محیط‌زیست در یک جامعه است. باید فرهنگ حفاظت زیست‌محیطی در کشور نهادینه شود.

فریبرز غیبی با اشاره به از بین رفتن بعضی از تالاب‌های کشور، افزود: علت اصلی از بین رفتن این تالاب‌ها، مدیریت غلط است. در برخی از استان‌های کشور در زیر تالاب‌ها چاه آب حفر کرده و با کاشتن گندم به‌مرور سبب نابودی کامل تالاب می‌شوند.همچنین افزایش حشرات، آتش‌سوزی‌ها و چرای دام‌ها، از عوامل تخریب لایه ازون و منابع ملی است.

غیبی با اشاره به اینکه ۱۲۷ نهالستان در کشور بیش از ۱۰۰ میلیون نهال تولید می‌کند، بیان کرد: حدود ۹۰۰ هزار هکتار در کشور جنگل‌کاری شده است و پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم ۸۲۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در ایران انجام‌شده است. در برنامه ششم باید ۷۵ هزار هکتار چوب در کشور تولید شود.

 غیبی بابیان اینکه جنگل‌های شمال ایران مادر جنگل‌های اروپا است، عنوان کرد: هرکسی از مناطق شمالی کشور عبور می‌کند باید عوارض سبز را پرداخت کند.

 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال اظهار داشت: ۳۷۹ پارک جنگلی و ۱۱۳ بوستان در کشور وجود دارد. از این تعداد ۱۱۹ مورد احاله مدیریت‌شده و ۲۶۰مورد آماده احاله مدیریت است.میزان طرح‌های احیا و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی ۵.۶ میلیون هکتار است. ۱۱۰ تعاونی بهره‌برداری محصولات مرتعی در کشور وجود دارد.

 وی بابیان اینکه ۲۰ سلامتکده طب سنتی در کشور وجود دارد، گفت: در سال ۹۴ حدود ۶۹۲ تن محصولات جنگلی و مرتعی در کشور تولید شد. حدود ۱۷۱ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی رفت.محصولات گیاهان دارویی ایران به کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا، فرانسه، هلند، انگلستان و ترکیه صادر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه