رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

ساماندهی موسسات غیرمجاز به چالش شبکه بانکی بدل شده است

بازار پول و بحرانی به نام کاسپین

موسسه کاسپین که 8تعاونی اعتبار را در خود جای داده با قیام سپرده گذاران برای دریافت وجوه سپرده و سود مواجه شده است.

11 خرداد 1396
کد خبر : 8675
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کلاف 8 تعاونی اعتباری که با ادغام به موسسه کاسپین تبدیل شده‌اند، آنقدر در هم تنیده شده است که بازگشایی گره از آن هم اعتراض‌های جدیدی به دنبال داشته است. روز گذشته مرحله دوم ساماندهی سپرده‌گذاران آغاز شد اما اعتراض و تجمع سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین در شهرهای مختلف به یک رویه همیشگی تبدیل شده است. با وجود اینکه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران، با تعاونی فرستگان به عنوان بزرگترین تعاونی تحت لوای کاسپین، آغاز شد و 28 اردیبهشت سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان فراخوانده شدند، عده‌ای به رویه‌های تعین شده برای تعیین تکلیف واکنش نشان دادند. یک روز پس از اعتراض دسته‌جمعی تعدادی از سپرده‌گذاران مقابل بانک مرکزی، مرحله دوم ساماندهی با فراخواندن حدود 400 هزار سپرده‌گذار تا سقف 20 میلیون تومان سپرده در دستور کار قرار گرفت تا 50 هزار سپرده‌گذار با سپرده بالای 20 میلیون تومان همچنان در وضعیت انتظار قرار بگیرند. روز گذشته همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی خوستار ارایه برنامه زمان‌بندی و اقدامات اجرایی درمورد موسسات مالی غیرمجاز شده و تهدید کرده که در غیر این صورت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در دستور کار قرار خواهد گرفت.  محمدرضا پورابراهیمی در نامه‌ای آنی خطاب به سیف نوشته است: «پیرو نامه 31 اردیبهشت در خصوص ساماندهی موسسات مالی  غیرمجاز در سال ۱۳۹۶ و همچنین تعیین تکلیف موسسه اعتباری کاسپین، با توجه به اینکه گزارش قبلی ارسالی آن بانک پاسخگوی موارد توافق شده در کمیسیون نبوده و پاسخ نامه اخیر نیز همچنان واصل نشده است، لذا امید است دستور فرمایید برنامه زمان بندی و اقدامات مشخص اجرایی توسط بانک مرکزی حداکثر تا پایان هفته جاری به این کمیسیون ارایه تا مورد بررسی قرار گیرد.»

 مرحله دوم ساماندهی

دیروز مرحله دوم ساماندهی سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موسسه اعتباری کاسپین آغاز شد تا سپرده‌گذاران تا سقف 20 میلیون تومان تعیین تکلیف شوند. ۲۸ اردیبهشت ماه مرحله اول برای مشخص کردن وضعیت سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان این تعاونی در دستور کار قرار گرفته بود. تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه کاسپین، حدود ۴۵۰ هزار سپرده‌گذار دارد که از این تعداد تا ۴۰۰ هزار نفر را سپرده گذاران زیر ۲۰ میلیون و مابقی که حدود ۵۰ هزار نفر را تشکیل می دهند، دارای ارقام بالاتر هستند. در عین حال در فرشتگان حدود ۷۳۰ هزار فقره‌حساب ثبت شده که حدود ۶۵۰ هزار فقره متعلق به حساب‌های زیر ۲۰ میلیون و مانده متعلق به سپرده‌های بالای ۲۰ میلیون تومان است. سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰ میلیون می‌ توانند با مراجعه به ۲۰ شعبه اصلی کاسپین که بانک مرکزی مجوز فعالیت آنها را صادر کرده است، وضعیت حساب خود را تعیین تکلیف کنند. با این وجود اعتراض‌ها به نحوه محاسبه سود سپرده همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش ایسنا، روز دوشنبه گروه بزرگی از سپرده‌گذاران فرشتگان مقابل بانک مرکزی تجمع و اعتراض کردند. افرادی که عمدتا از سپرده گذاران کلان و با ارقام چند ۱۰۰ میلیونی و حتی میلیاردی بودند که برای دریافت تمامی مبالغ خود به اضافه سود آن شعار می‌دادند. کسانی که اغلب سودهای ۳۰ تا ۳۵ درصدی دریافت کرده و در بین آنها بودند افرادی که بابت سپرده‌گذاری خود مبالغی بیش از۳۵ میلیون تومان در ماه نیز سود دریافت می‌کردند.

با وجود گذشت ۱۰ روز از آغاز ساماندهی سپرده‌گذاران خرد فقط حدود ۱۳ میلیارد تومان پرداخت شده بود که در قیاس با بدهی 5 هزار و 600 میلیارد تومان این تعاونی که البته تمامی آن می تواند به سپرده‌گذاران تعلق نداشته باشد، رقم ناچیزی است.

با توجه به تصمیم مشترک قوه قضائیه و بانک مرکزی قرار بر این شد تا در چارچوب ضوابط، ۹۰ درصد مبالغ سپرده‌گذاران به طور نقد پرداخت و تا ۱۰ درصد باقی بماند و بعد از ارزیابی دارایی‌ها و از محل مازاد آن پرداخت شود. در این حالت رقم سپرده‌گذاران خرد تا ۲۰ میلیون تومان به گونه‌ای خواهد بود که برای رقم ۲۰ میلیونی تا ۱۸ میلیون تومان پرداخت و دو میلیون باقی می‌ماند. باقی ماندن 20 درصد از سپرده برای سپرده‌گذاران کلان خوشایند نیست ضمن آنکه آنها به دنبال سود سپرده های خود بر اساس آنچه تعاونی فرشتگان وعده کرده بود، هستند. به همین دلیل اعتراض‌ها و تجمع‌ها پس از آغاز ساماندهی نیز ادامه داشته است..

منابع ارزیابی شده فرشتگان، برای پرداخت تمامی وجوه کافی نیست به همین دلیل پرداخت مرحله‌ای همانند تعاونی‌های منحله میزان و ثامن‌الحجج در دستور کارق رار گرفته است.

«فرشتگان»، یکی از هشت تعاونی منحله‌ای است که در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی به همراه "الزهرا"، "دامداران و کشاورزان کرمانشاه"، "عام کشاورزان مازندران"، "حسنات"، "پیوند"، "بدر توس" و "امید جلین" تحت مجموعه موسسه اعتباری کاسپین قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه