رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق البرز در نشست شورای گفت‌وگو خواستار شد

با عوامل کارشکن و مخل کسب‌وکار برخورد جدی شود

رحیم بنامولایی رئیس اتاق البرز می‌گوید: در برخی ادارات شاهد برخی تصمیم‌های سلیقه‌ای و برداشت‌های غلط از ضوابط قانونی هستیم که این معضل به فضای کسب‌وکار لطمه وارد کرده است.

23 خرداد 1396
کد خبر : 8829
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

چهل و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز برگزار شد.

رئیس اتاق البرز در این نشست برخورد قاطعانه با افراد کارشکن را که در مسیر کسب‌وکار دست‌انداز ایجاد می‌کنند خواستار شد.

رحیم بنا مولایی گفت: در برخی ادارات شاهد برخی تصمیم‌های سلیقه‌ای و برداشت‌های غلط از ضوابط قانونی هستیم که این معضل به فضای کسب‌وکار لطمه وارد کرده است.

بنا مولایی خاطرنشان کرد: ایجاد تحول در اقتصاد  بسیج همه امکانات نظارتی، امنیتی و قضایی در مبارزه با واردات کالای قاچاق و نیز عملیاتی شدن شعار جلوگیری از واردات بی‌رویه را می‌طلبد.

وی افزود: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دولت، مجلس و مراجع قضایی باید به سمتی هدایت شود تا زمینه هرگونه رانت و فساد در مسیر واردات بی‌رویه کالا از کانال‌های رسمی یا قاچاق به‌صورت کامل از بین برود.

بنا مولایی تاکید کرد: برخورد با عوامل واردات بی‌رویه و قاچاق کالا باید به نحوی باشد تا واردات این‌گونه کالاها برای هیچ‌یک از واردکنندگان مقرون‌به‌صرفه نباشد. تداوم مبارزه با قاچاق کالا و بسیج همه امکانات نظارتی و امنیتی کشور، قطعاً نجات‌بخش تولید از رکود کنونی را در پی خواهد داشت.

برنامه‌ریزی برای فعال شدن بانک‌ها در ارائه خدمات به بخش خصوصی

رئیس اتاق البرز با تأکید بر ایجاد تحول اساسی در نظام بانکی و فعال شدن بانک‌ها در ارائه خدمات به بخش خصوصی، افزود: متأسفانه باوجود تصمیماتی که در این زمینه به سیستم بانکی ابلاغ‌شده، همچنان با عدم همکاری و هماهنگی لازم بانک‌ها با فعالان اقتصادی مواجه هستیم.

بنا مولایی افزود: برنامه‌ریزی در استفاده از امکاناتی مانند سوئیفت، انتقال پول و گشایش ال‌سی برای فعالان اقتصادی بیش ازآنچه درگذشته بوده ضروری است. همچنین همکاری و مدارای سازمان تأمین اجتماعی و امور اقتصاد و دارایی در جهت تقسیط بدهی فعالان اقتصادی  و اعمال بخشودگی جرائم نیزضروری است.

وی اظهار کرد: اکنون بخش صنعت از لحاظ نقدینگی در شرایط بحرانی قرارگرفته و برای عبور از این شرایط همه ترجمان‌ها باید بخش تولید را یاری دهند.

بنا مولایی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم بخش تولید،  صدور موافقت‌نامه‌های اصولی بعضاً غیراصولی و غیرمنطقی برای تأسیس برخی از کارخانه‌ها است.جای تعجب است که چگونه بدون بررسی وضعیت عرضه و تقاضا برای تأسیس کارخانه‌ها موافقت اصولی صادر می‌شود. به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توصیه می کنیم اگر هدفشان تقویت اقتصاد کشور است بدون بررسی همه‌جانبه برای صدور موافقت‌نامه‌های اصولی  اقدام نکنند.

رئیس اتاق البرز تاکید کرد: در مسیر توسعه باید دو تصمیم مهم قاطعانه به مرحله اجرا درآید.در نخستین تصمیم باید آن دسته از مدیران میانی که در راستای سیاست دولت عمل نمی‌کنند از بدنه دولت  جدا شوند. 

ضرورت ارائه برنامه و استراتژی در توسعه صادرات به قطر

بنا مولایی در ادامه گفت: اتخاذ استراتژی خاص و برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه صادرات محصولات استان به کشور قطر ضروری است. بخش خصوصی استان البرز توانایی تأمین و صدور بسیاری از محصولات موردنیاز مردم کشور قطر را دارد.

وی افزود: مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و انواع دیگر محصولات تولیدی و صنعتی  مرغوب موردنیاز قطر در استان ما تولید می‌شود. برای صادرات این محصولات به قطر، که اکنون تحت محاصره اقتصادی قرارگرفته، آمادگی داریم.

مصوبت شورای گفت‌وگو

اهم مصوبات چهل و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز به شرح ذیل است.

1- مصوبات دهمین جلسه کارگروه شورای گفتگو مورخ 28/1/96 در خصوص «بررسی اجرای حکم ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و آیین‌نامه اجرایی آن مبنی بر تشکیل کمیته ساماندهی مراجعه نمایندگان دستگاه‌های اجرائی به واحدهای تولیدی» به شرح ذیل به تصویب رسیده و مقرر شد دبیرخانه شورا پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

* پیشنهاد می‌شود در ماده (2) آیین‌نامه علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان متولی قانونی صدور مجوز طرح‌های تولیدی کشاورزی در مدت مقرر نسبت به طراحی سامانه مربوط به طرح‌های تولیدی کشاورزی با مشخصات عنوان‌شده در آئین‌نامه اقدام کند.

* پیشنهاد می‌شود کارگروه استانی با ترکیب اعضاء مشخص‌شده در ماده (5) آئین‌نامه تشکیل و دبیرخانه استانی آن نیز مشخص گردیده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز به‌عنوان یکی از اعضاء اضافه شود.

* پیشنهاد می‌شود تبصره ذیل ماده (3) اصلاح و در صورت پیش آمدن مغایرت ناشی از اطلاعات اخذشده از واحدهای تولیدی با گزارش‌های ثبت‌شده، ابتدا مراتب در کارگروه استانی موضوع ماده (5) آئین‌نامه با حضور مدیر واحد تولیدی بررسی و در صورت تصمیم کارگروه، بازدید مجدد جهت اصلاح اطلاعات به عمل آید.

* پیشنهاد می‌شود با پیش‌بینی تمهیدات لازم و اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، انجام آزمایش‌های موردنیاز به‌منظور اجرای وظایف نظارتی دستگاه‌های مربوطه، به‌صورت جامع و یکپارچه انجام‌گرفته و نتایج آن نیز در سامانه ثبت شود.

* پیشنهاد می‌شود در صورت امکان دامنه شمول آئین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به واحدهای صنفی نیز گسترش داده شود.

* پیشنهاد می‌شود با پیش‌بینی تمهیدات لازم در سامانه، امکان درخواست بازدید از طرف واحدهای تولیدی و خدماتی فراهم شود.

2-مصوبه بند (2) یازدهمین جلسه کارگروه شورای گفتگو مورخ 8/3/96 با موضوع «بررسی جزئیات بسته حمایت از اشتغال پایدار مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورخ 20/6/95» به شرح ذیل به تصویب رسید:

* مشخص نمودن دبیرخانه کارگروه

* عضویت شرکت شهرک‌های صنعتی و نماینده دستگاه قضائی استان در کارگروه تخصصی استان

* لحاظ کردن اصناف تولیدی در دامنه شمول بسته ذکرشده

* تعیین تکلیف بار مالی ناشی از اجرای مشوق‌ها و حمایت‌ها مانند حمایت‌های آموزشی و ...

* آزادسازی وثایق متقاضی در صورت بازپرداخت اقساط تسهیلات سهم خویش بدون لحاظ نمودن اقساط پرداخت‌نشده دستگاه اجرایی

* نظر به اینکه بر اساس ماه (3-1) مصوبه، پروژه‌های بخش خصوصی موردحمایت باید با اسناد بالادستی ملی، استانی و شهرستانی انطباق داشته باشد، لذا در مرحله اول باید سند آمایش سرزمین استان و سند توسعه هر شهرستان به‌طور مجزا تهیه شده تا امکان حمایت از طرح‌هایی که با اسناد بالادستی ملی و اسناد اشاره‌شده فوق مطابقت داشته باشد فراهم شود.

* در اجرای ماده (3-2) مصوبه، ابتدا دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان با هماهنگی بخش خصوصی و تعاونی باید نسبت به تدوین و ارائه اولویت‌های سرمایه‌گذاری در سطح شهرستان‌ها اقدام کرده تا برابر اولویت‌های استان و شهرستان امکان حمایت از طرح‌های بخش خصوصی برابر مصوبه فراهم شود.

3- با توجه به مطالب عنوان‌شده از سوی رئیس محترم سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان در خصوص تسریع در تشکیل اتحادیه تخصصی فروشندگان نهاده‌های کشاورزی استان، مقرر شد مصوبه بند (1-2) سی و هفتمین جلسه شورای گفتگو با جدیت بیشتری پیگیری و نتیجه در جلسات آتی شورا طرح شود.

در همین رابطه