رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از آخرین وضعیت طرح اشتغال دانش‌آموختگان

فارغ‌التحصیلان از طرح کارورزی استقبال نکردند

وزیر کار می‌گوید: تاکنون 200 هزار نفر در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد فقط 50 هزار نفر فارغ‌التخصیل دانشگاهی هستند. این در حالی است که ایران 900 هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار دارد.

30 خرداد 1396
کد خبر : 8924
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طرح کارورزی از چندی پیش باهدف جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری اجرایی شد و جامعه هدف اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله در همه رشته‌های دانشگاهی بودند که پس از ثبت‌نام در این سامانه می‌توانستند برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی، وارد دوره کارورزی شوند.

پیش‌ازاین علاءالدین ازوجی، مدیرکل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفته بود: طرح کارورزی ذیل طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) در دستور کار دولت قرار گرفته و در قالب اجرای آن اشتغال سالانه ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بیکار هدف‌گذاری شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش از وضعیت بازار کار، جمعیت فارغ‌التحصیلان در سن کار کشور تا سال 1394 به حدود 7میلیون نفر می‌رسد که حدود 34.3درصد از این افراد غیرفعال و حدود 65.7درصد آنها فعال (شاغل و بیکار) هستند که 19.5درصد از آنها بیکار محسوب می‌شوند. از دیگر سو بر اساس آمارهای رسمی، حدود 3میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت فعال کشور بیکار هستند که 900 هزار نفر از آنها (معادل 33 درصد از کل بیکاران) را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

در این شرایط، دولت یازدهم اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی را برای توسعه اشتغال در کشور در دستور کار قرار داد که مخاطبان و جامعه هدف این طرح، فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی است.

بنا بر اعلام مسئولان وزارت کار، سامانه کارورزی باهدف افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان، زمینه‌سازی برای انتقال دانش به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی در دانش‌آموختگان و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای آنها راه‌اندازی شده است بااین‌وجود آمار ارائه‌شده از سوی وزیر کار درباره ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارورزی، نشان می‌دهد که از 200 هزار نفر متقاضی ثبت‌نام‌شده در این سامانه، فقط 50 هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهی هستند.

به گفته وزیر کار، تاکنون 200 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 50 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی و 150 هزار نفر غیر تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی می‌گوید: 150 هزار نفر ثبت‌نام‌شده در سامانه نیز که تحصیلات دانشگاهی ندارند با حمایت‌های کارفرمایی به کار مشغول می‌شوند و در گام اول، این افراد پس از یک هفته آموزش مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

در حقیقت دولت هدف‌گذاری کرده است که با اجرای طرح کارورزی، سالانه ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بیکار وارد بازار کار شوند اما گفته‌های وزیر حاکی از این است که برخلاف هدف‌گذاری طرح، استقبال بیکاران غیر دانش‌آموخته از این سامانه بیش از فارغ‌التحصیلان بوده و به 3 برابر متقاضیان فارغ‌التحصیل می‌رسد.

در این شرایط که به گفته وزیر، افراد غیر دانش‌آموخته نیز با حمایت‌های کارفرمایی ثبت‌نام‌شده در سامانه نیز با حمایت‌های کارفرمایی به کار مشغول می‌شوند به نظر می‌رسد با هجوم طرح کارورزی  از طرح مدنظر دولت گسترده‌تر شود و این مسئله، هدف‌گذاری اصلی طرح، یعنی اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار را تحت تأثیر قرار دهد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح کارورزی توفیقی در جذب فارغ‌التحصیلان نخواهد داشت چراکه اولاً دستمزد افراد در این طرح بسیار پائین (در حد 300 هزار تومان) است و از دیگر سو به دلیل عدم تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار، جذب فارغ‌التحصیلان به بنگاه‌های اقتصادی نیازمند صرف زمان و انجام آموزش‌هایی است که با حمایت‌های فعلی دولت در طرح کارورزی، مطلوب نظر فارغ‌التحصیلان  بیکار و بنگاه‌های پذیرنده کارورز نیست.

در همین رابطه