رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان زنجان بررسی شد

فرصت‌های بازار قطر برای صادرات زنجان

نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان برگزار شد.

07 تیر 1396
کد خبر : 8998
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی زنجان با محوریت بررسی نقش و جایگاه تولید زیتون در این استان برگزار شد.

رئیس اتاق زنجان در نشست شورای گفت‌وگو، یکی از مشکلات سال‌های گذشته تجار و بازرگانان را بازپرداخت تعهدات ارزی عنوان کرد و گفت: به دلیل تغییرات ناگهانی نرخ ارز، شرایط پولی و مالی و اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی و بانک‌ها ایجادشده است.

غلامحسین جمیلی در ادامه پیشنهاد کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ماده 46 قانون رفع موانع تولید، رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی استان که به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده‌اند، در دستور کار آتی این شورا قرار گیرد.

رئیس اتاق زنجان در ادامه ضمن تقدیر از همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، بانک‌ها اجازه تهاتر دیون با وام‌های بانکی را ندارند اما متأسفانه در برخی از موارد شاهد بروز چنین برخوردهایی در سطح استان هستیم که امیدواریم این مشکلات نیز با درایت مقام عالی استان مرتفع شود.

وی در ادامه به ایجاد فرصت اقتصادی برای تجار ایرانی در خصوص قطع رابطه کشورهای عربی با قطر اشاره و تصریح کرد: بی‌تردید درگذشته نیز چنین فرصت‌هایی برای ایران ایجادشده اما بهره‌برداری مناسبی از این فرصت‌ها نشده است. اتاق زنجان تمام توان خود را برای استفاده از این فرصت بکار می‌بندد.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به شرایط پیش‌آمده در بازار قطر گفت: استان زنجان در تولید برخی از کالاها از توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار است. سیم مسی، مواد پتروشیمی، سیم و کابل، جواهرات، روغن گیاهی، لوله پلیمری، بستنی، چای، ترانسفورماتور، سوئیچ‌های الکتریکی، آب‌معدنی و مبلمان محصولاتی هستند که به قطر صادر می‌شوند.

 جمیلی افزود: استان زنجان که قطب برق و الکترونیک کشور است می‌تواند در خصوص تأمین برخی از اقلام و صادرات به این کشور از این فرصت ویژه استفاده بکند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تأکید کرد: اگر زنجان مدعی تولید تمامی این محصولات است باید هم‌اکنون از این فرصت پیش‌آمده برای افزایش تولید، فروش و صادرات خود استفاده کند و این مسئولیت یکی از وظایف بخش خصوصی است هرچند دولتمردان باید در زمینه تسهیل صادرات به این کشور همت کنند.

وی به میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی 2022 اشاره و تأکید کرد: برای انجام ساخت‌وسازهای مربوط به این رخداد، قطر نیازمند تأمین اقلام اولیه است که زنجان می‌تواند در این راه پیشگام باشد. از سوی دیگر ایران می‌تواند در تأمین نیروی کار برای انجام پروژه‌های عمرانی کشور قطر که پیش‌ازاین از طریق بنگلادش و فیلیپین تأمین می‌شد، جایگزین مناسبی باشد.

درویش امیری، استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مصرف زیتون در کشور ما در سبد مصرف کالایی مردم نیست، تصریح کرد: خوشبختانه همین مصرف مقدار کنونی زیتون هم نشان از رشد مصرف زیتون در کشور دارد.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه باید شرکت کشت و صنعت زیتون در طارم راه‌اندازی شود، گفت: همه تولیدکنندگان این محصول با راه‌اندازی شرکت کشت و صنعت باید زیر حمایت این سازمان قرار گیرند.

وی بابیان اینکه همه باید دست در دست دهیم تا از ظرفیت زیتون در استان زنجان حداکثر استفاده را ببریم، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند به یک شهرت ملی برای استان زنجان تبدیل شود.

ابوالفضل عباسچیان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص نقشه راه سرمایه‌گذاری و پنجره واحد ارائه کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار بر روی آن کار می‌کنیم استفاده از نقشه راه سرمایه‌گذاری است که این نقشه مدت‌زمان پاسخگویی و استعلام برای سرمایه‌گذاران را کوتاه می‌کند و به جریان بهبود محیط کسب‌وکار شتاب بیشتری می‌بخشد.

از سوی دیگر در پنجره واحد که یکی از زیر بخش‌های این نقشه راه است، تمام روند رسیدگی به پرونده‌ها مرحله‌به‌مرحله قابل رصد است و صفرتا 100 آن در سامانه نمایش داده می‌شود و برای هر دستگاه متناسب با مسئولیت و زمانی که نیاز دارد، زمان اعلام نتیجه تعیین‌شده است.

موضوعات :
در همین رابطه