رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

8 نکته اصلی اظهارات جهانگیری در همایش سیاست‌های پولی و ارزی

رشد منفی سرمایه‌گذاری؛ مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، رشد منفی سرمایه‌گذاری را اصلی‌ترین چالش اقتصاد ایران عنوان و تصریح کرد: اگر به دنبال حل چالش اشتغال هستیم، باید رشد سرمایه‌گذاری افزایش یابد. اسحاق جهانگیری همچنین با اشاره به تدوین طرح اصلاح نظام بانکی در دولت یازدهم، بر عملیاتی شدن این طرح در دولت دوازدهم تأکید کرد.

10 تیر 1396
کد خبر : 9029
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

8 نکته اصلی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بر آنها تأکید کرد را در ادامه می‌خوانید:

- ثبات نسبی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور، بستر مناسبی برای حل چالش‌های کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد فراهم کرده است.

- دولت یازدهم با اعتقاد به سیاست‌های منضبط مالی و پولی، مدیریت نقدینگی و کنترل انتظارات تورمی، تورم را کاهش داد و توانست ثبات را در سیاست‌های کلان اقتصادی ایجاد کند. در این شرایط انتظار می‌رفت با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی هم کاهش یابد و ما نیز قصد نداشتیم که دستوری عمل کنیم، اما نرخ سود بانکی مطابق با انتظارات کاهش نیافت.

- ثبات بازار ارز هم یکی از دستاوردهای دولت یازدهم بود و با توجه به اقداماتی که انجام گرفت پیش‌بینی می‌کردیم که نرخ ارز از سال 95 تک‌نرخی شود، اما به دلایلی اجرایی نشد و امیدواریم در دولت دوازدهم این هدف محقق شود.

- بیکاری، مهم‌ترین چالش پیش‌روی مردم است، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان حدود 25 درصد است و هر سال حدود یک‌میلیون تا یک‌میلیون 800 هزار نفر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند، این در حالی است که بالاترین میزان اشتغال ایجادشده در دهه 80 حدود 700 هزار نفر بوده است.بااین‌وجود دولت باید حداقل یک‌میلیون شغل در سال ایجاد کند تا انتظارات مردم در این بخش برآورد شود.

- قوه قضائیه و مجلس ملزم به پیگیری و اجرای وظایف تعیین‌شده در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند و دولت هم در این بخش در رأس کار قرار دارد.

- اصلی‌ترین چالش اقتصاد ایران، رشد منفی سرمایه‌گذاری است و اگر به دنبال حل چالش اشتغال هستیم، باید رشد سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

- اصلاح نظام بانکی، مهم‌ترین برنامه مربوط به این حوزه است که حدود دو سال در دولت یازدهم روی طرح آن کار شد و درنهایت در ده محور تدوین شد که یکی از آنها نرخ سود بانکی است.

- از صاحب‌نظران پولی و بانکی و اقتصاددانان درخواست می‌کنم که برای حل چالش‌های پیش‌رو به دولت راهکار عملیاتی بدهند.

در همین رابطه