رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق تهران اعلام کرد

ثبات فعلی بازار ارز ادامه دار نخواهد بود

رئیس اتاق تهران با تاکید بر لزوم واقعی‌سازی قیمت ارز برای جلوگیری از جهش قیمتی آن، گفت: در نوسانات ارزی سال های ۹۰ و ۹۱، بیشترین ضربه را تولیدکنندگان خوردند و بسیاری از کارآفرینان کشور هنوز در زندان هستند.

10 تیر 1396
کد خبر : 9037
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تهران با تاکید بر لزوم واقعی‌سازی قیمت ارز برای جلوگیری از جهش قیمتی آن، گفت: در نوسانات ارزی سال های ۹۰ و ۹۱، بیشترین ضربه را تولیدکنندگان خوردند و بسیاری از کارآفرینان کشور هنوز در زندان هستند.

رئیس اتاق تهران گفت: متاسفانه در طول سال های بعد از انقلاب تثبیت نرخ ارز را به عنوان ارزش در کشور دیده ایم و بالا رفتن قیمت ارز را بحران و اشکال در اقتصاد دانسته ایم.

مسعود خوانساری امروز در میزگرد تخصصی «سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی» متوسط نرخ تورم در سال های بعد از انقلاب را حدود ۲۲ درصد اعلام کرد و افزود: در ایران همه حساسیت ها متوجه نرخ ارز بوده و باعث شده تا حالت سینوسی در اقتصاد کشور به وجود بیاید که بیشترین ضربه را به صنایع و تولیدکنندگان زده است.

خوانساری با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات در نرخ ارز را در طول فعالیت دولت یازدهم قبول دارد، گفت: با این حال این ثبات نمی تواند پایدار باشد.

این فعال بخش خصوصی توضیح داد تا بهمن ماه سال گذشته به طور متوسط ۲۵ تومان به نرخ دلار مبادله ای افزوده می شد تا فاصله بین نرخ دلار مبادله ای و بازار آزاد کاهش یابد اما از این ماه این رقم به ۲ تومان کاهش پیدا کرده است و در صورتی که برای این موضوع چاره اندیشی نشود، بار دیگر فنر قیمت دلار رها خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: بیشترین ضربه را از نوسانات ارزی تولیدکنندگان خوردند و در حال حاضر به دلیل نوسانات شدید سال های ۹۰ و ۹۱ بسیاری از کارآفرینان کشور در زندان هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز بیش از ۶۰ درصد تورم داخلی داشته ایم که این موضوع در نرخ ارز خود را نشان نمی دهد؛ نرخ دلار در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود که این رقم در حال حاضر نیز در همین حدود است. پس تورم کجا رفته است؟

خوانساری پیش بینی کرد که تورم (نه مانند سال های ۹۰-۹۱) بر نرخ ارز اثر خواهد گذاشت و ثبات حاضر ادامه دار نخواهد بود؛ هرچند که برای این موضوع باید رکود موجود در بازار را نیز مد نظر قرار داد.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه قسمت مهمی از بودجه دولت از محل تبدیل ارز به ریال تامین می شود، گفت: به این دلیل دولت خود را موظف به قیمت گذاری ارز می داند زیرا می خواهد ریال خود را تامین کند.

وی گفت: قرار بر این بوده  که از محل منابع صندوق توسعه ملی هم برای آینده سرمایه گذاری انجام شود و هم از نوسانات ارزی جلوگیری شود اما می بینیم که علاوه بر درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری نفتی در دولت های نهم و دهم، آنچه که در دولت هشتم نیز در صندوق توسعه ملی ذخیره شده بود، هزینه شد.

خوانساری با انتقاد از یکسان بودن میزان ذخیره ارز در صندوق توسعه ملی در سال های بالا یا پایین بودن قیمت نفت؛ تصریح کرد: چرا باید در سال های وفور درآمدهای ارزی همان ۱۰ درصدی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم که در سال های افت قیمت؟ می توانیم از منابع صندوق در سال های مختلف برای توسعه اشتغال استفاده کنیم.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه بخش خصوصی با پایین نگهداشتن تصنعی قیمت ارز مخالف است، گفت: بارها در طول سال های گذشته اعلام کرده ایم که تثبیت نرخ ارز موفق نخواهد بود و بالاخره فنر ارز رها خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارز مکانیزم خود را دارد، تصریح کرد: بزرگترین مشکلی که بخش خصوصی با آن مواجه است، نوسان نرخ ارز است و این موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند.

این فعال بخش خصوصی یکی از مهم ترین خواسته های بخش خصوصی را پیش بینی دست کم ۲ ساله نرخ ارز از سوی بانک مرکزی و دولت عنوان کرد و گفت: بدون پیش بینی درست از نرخ ارز صادرکنندگان نمی دانند چه اتفاقی برای تولید و صادرات آنها رخ خواهد داد.

وی همچنین درباره تک نرخی کردن ارز گفت: مشکل با تک نرخی کردن ارز به شکل دستوری حل نخواهد شد و پایدار نخواهد بود بلکه نرخ  باید براساس ارزش واقعی تک نرخی شود.

رئیس اتاق تهران با یادآوری تلاش های بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز در سال های گذشته؛ تصریح کرد: زمان باز و عدم قطعیت در سیاست های مالی و پولی مناسب نیست؛ پیشنهاد من این است که برای رسیدن به ارز تک نرخی تک تک از اعطای ارز به کالاهای مبادله ای کاسته شده و سپس بتدریج و در فاصله زمانی مشخص فاصله بین نرخ ارز مبادله ای و آزاد کم شود.

در همین رابطه