رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

توسعه روابط با آمریکای لاتین، در دستور کار اتاق ایران

اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل افتتاح شد

اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران، سفیر برزیل و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه افتتاح شد.

18 تیر 1396
کد خبر : 9158
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق ایران، سفیر برزیل و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه افتتاح و هیات مدیره آن انتخاب شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: این اتاق مشترک اولین اتاق مشترکی است که میان ایران و یکی از کشورهای آمریکای لاتین تشکیل می‌شود و همچنین در دوره اجرای آیین‌نامه جدید اتاق‌های مشترک تشکیل می‌شود.

پدرام سلطانی با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی اتاق ایران گفت: اتاق تأکید زیادی بر توسعه روابط از طریق اتاق‌های مشترک دارد. اتاق ایران از نظر ستادی این ظرفیت را ندارد که بتواند در طول یک سال با همه کشورها روابط خود را به‌طور مؤثر توسعه دهد، بنابراین اتاق‌های مشترک در نقش بازوی اجرایی اتاق ایران با کشورهای دیگر ظاهر عمل خواهند کرد.

سلطانی در بیان انتظارت اتاق ایران از اتاق‌های مشترک و اتاق تازه تأسیس ایران و برزیل گفت: فعالیت تجاری و روابط کاری با کشور مقابل باید با جدیت دنبال شود و رفت‌وآمدها و اعزام و پذیرش هیات‌ها افزایش‌یافته و اتاق مشترک در این زمینه ابتکار عمل داشته باشد.

به گفته سلطانی «حضور اعضا و هیات مدیره‌ای که وقت کافی بگذارند، جدی باشند و همچنین مهارت‌های لازم را داشته باشند» در رسیدن به اهداف اتاق‌های مشترک ضروری است.

سلطانی ابراز امیدواری کرد با تأسیس این اتاق مشترک همکاری و کار اقتصادی با برزیل توسعه پیدا کند. وی گفت: فعلا تا زمانی که اتاق‌های مشترک دیگری در منطقه آمریکای لاتین تشکیل شود باید از این ظرفیت برای همکاری با کشورهای منطقه آمریکای لاتین استفاده کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به حجم روابط تجاری ایران و برزیل گفت: حجم روابط اقتصادی ایران و برزیل از یک عدم تعادل رنج می‌برد. حدود 80 میلیون دلار صادرات ما به برزیل در مقابل 2 میلیارد دلار واردات ما از برزیل نامتعادل است و نقش اتاق مشترک در کم کردن این عدم تعادل باید خیلی جدی گرفته شود.

سلطانی فراهم کردن فرصت حضور هر چه گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی در برزیل را مأموریت اصلی اتاق مشترک ایران و برزیل عنوان و تصریح کرد: ما هم از اینکه اتاق‌های مشترک باری را از روی دوش اتاق ایران بردارند، استقبال می‌کنیم.

سمت‌وسوی مناسبات ایران و برزیل از تجارت به سرمایه‌گذاری برود

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به روابط دیرینه دیپلماتیک میان ایران و برزیل گفت: بیش از یک قرن از روابط دیپلماتیک میان ایران و برزیل می‌گذرد و برزیل همواره به‌عنوان کشوری مطرح است که در عرصه بین‌الملل استقلال عمل داشته است.

محمدرضا کرباسی در مورد حجم روابط تجاری ایران و برزیل گفت: در سال 2016 حجم صادرات ایران به برزیل حدود 78 میلیون دلار و واردات از کشور برزیل بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است و این رابطه نامتوازن اقتصادی باید متوازن شود چراکه تجارت جاده‌ای دوطرفه‌ است. پایداری روابط اقتصادی در این جاده به توازن تجاری بستگی دارد.

به گفته معاون بین‌الملل اتاق ایران بخش مهمی از روابط تجاری ایران و برزیل به واردات کالاهای اساسی ایران از برزیل مربوط است درحالی‌که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی مکانیزه، کشت فرا سرزمینی و توسعه میدان‌های نفتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کرباسی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری نفتی توتال با ایران گفت: درحالی‌که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی اروپایی قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش پنج میلیارد دلار در پارس جنوبی را امضا کرده، شرکت‌های پتروبراس و دیگر شرکت‌های بزرگ برزیلی هم می‌توانند سهمی در پروژه‌های نفت و انرژی ایران داشته باشند.

وی تأکید کرد: زمان آن است که سمت‌وسوی مناسبات از تجارت به‌سوی سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند؛ چراکه سرمایه‌گذاری پروژه‌ای بلندمدت است و نشان از ثبات دارد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران به دو مانع اصلی بر سر راه توسعه روابط با برزیل اشاره کرد و گفت: در زمینه روابط بانکی و ترانزیت و حمل نقل کالا مشکلاتی وجود دارد که رفع این دو موضوع باید با جدیت دنبال شوند. اتاق مشترک پیشنهادهای عملی برای رفع موانع بانکی و حمل و نقلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

کرباسی با تأکید بر لزوم حل روابط بانکی گفت: هم‌اکنون بانک‌های مرکزی دو کشور در حال مذاکره هستند و ایجاد روابط کارگزاری میان بانک‌های خصوصی دو کشور می‌تواند توسعه بیش‌ازپیش مناسبات را رقم بزند.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: اتاق مشترک ایران و برزیل اولین اتاق مشترکی خواهد بود که اتاق ایران در منطقه آمریکای لاتین ایجاد می‌کند و با تشکیل این اتاق اهمیت برزیل به‌عنوان دروازه ورود ایران به منطقه آمریکای لاتین موردتوجه قرار می‌گیرد. مرزهای گسترده برزیل با اغلب کشورهای منطقه آمریکای لاتین، قطعاً می‌تواند گسترش سطح مناسبات تجاری ایران با آمریکای لاتین را تسهیل کند.

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رفت‌وآمدهای خوب میان فعالان اقتصادی دو کشور گفت: در چند سال اخیر علاقه‌مندی زیادی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود داشته که همه نشان از فرصت‌های خوب برای توسعه روابط اقتصادی دارد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی به برزیل گفت: شرکت‌های ایرانی در صدور خدمات فنی و مهندسی در منطقه آمریکای لاتین خوشنام و مورد اعتماد کارفرمایان آن منطقه هستند و در این مورد باید ضمانت‌نامه‌های بانکی موردبررسی قرار گیرد تا پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.

تجار ایرانی و برزیلی اطلاعات و شناخت کافی از یکدیگر ندارند

سفیر برزیل در ایران در این نشست با اشاره به صحبت‌های معاون بین‌الملل و نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد عدم توازن رابطه تجاری ایران و برزیل گفت: این عدم توازن را می‌توان این‌گونه توجیه کرد که تجار و فعالان اقتصادی دو طرف اطلاعات و شناخت کافی از هم و از فعالیت‌های یکدیگر ندارند. اتاق مشترک ایران و برزیل با افزایش حجم رفت‌وآمدهای دو طرف می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

رودریگو دآزِردو سانتوس با تأکید بر ضرورت تسهیل روابط اقتصادی بخش خصوصی دو کشور گفت: سفارت‌خانه‌ها نقش مهمی در تسهیل ارتباط دو طرف دارند و ما می‌خواهیم بخش خصوصی دو کشور همکاری و رابطه خوبی داشته باشند.

آزِردو سانتوس در مورد برقراری روابط بانکی گفت: در ماه آگوست هیاتی از بانک مرکزی ایران برای بررسی و حل مشکلات بانکی به برزیل می‌رود و جلساتی با بانک مرکزی این کشور خواهد داشت و در این جلسات موضوعاتی مانند همکاری‌های نزدیک میان ایران و برزیل بررسی می‌شوند.

سفیر برزیل در ایران افزود: بانک مرکزی برزیل از تأسیس شعب بانک‌های ایرانی در برزیل و روابط بانکی مشترک حمایت می‌کند.

وی گفت: سفر آتی هیات بانک مرکزی ایران به برزیل بسیار مهم است و ما درخواست داریم که افرادی از اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل هم در این هیات حضور داشته باشند. همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا ایده‌های روشن و پیشنهادهای خوبی برای توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور ارائه دهیم.

سفیر برزیل در ایران در مورد ظرفیت‌های همکاری کشورش و ایران گفت: ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد؛ برزیل تأمین‌کننده مهمی برای محصولات کشاورزی ایران است و همچنین می‌توان از تجربه خوب مهندسان ایرانی برای تأسیس شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری در برزیل بهره برد.

آزِردو سانتوس گفت: در حوزه پتروشیمی، انرژی و کود پتانسیل زیادی برای برزیل وجود دارد و برزیل هرساله مقدار زیادی کود و محصولات پتروشیمی وارد می‌کند که باید ببینیم چرا این محصولات را از ایران نخریم؟

آزِردو سانتوس با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در روابط اقتصادی دو طرف گفت: ما به ایران به عنوان یک شریک تجاری کوتاه‌مدت نگاه نمی‌کنیم بلکه هدف اصلی ما این است که روابط تجاری بلندمدت و پایدار با ایران داشته باشیم که این موضوع متکی به سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین از سفر هیاتی از برزیلی در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو، سرمایه‌گذاری نفت و گاز در ماه آگوشت یا سپتامبر به تهران خبر داد.

ضرورت توسعه روابط ایران و برزیل

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در این نشست گفت: تشکیل اتاق مشترک ایران و برزیل انتظاری بیست‌ساله بوده و امیدواریم با کمک اتاق مشترک روابط دو کشور توسعه پیدا کند.

محمد کشاورز زاده در مورد حجم روابط اقتصادی ایران و برزیل گفت: این حجم از روابط قابل‌قبول نیست و با توجه به اینکه از تحریم هم خارج‌شده‌ایم باید روابط دو کشور گسترش پیدا کند. ظرفیت روابط ایران و برزیل بسیار بیشتر از وضعیت فعلی و موارد سنتی مانند گوشت است و باید توسعه یابد.

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه خطاب به سفیر برزیل در ایران گفت: درخواست ما ایجاد ارتباط بانکی میان ایران و برزیل است و اگر این ارتباط نباشد حجم روابط از چیزی که هست هم کم‌تر می‌شود چراکه ما پیشنهادهای زیادی از کشورهای دیگر داریم.

کشاورز زاده گفت: در توسعه روابط ایران و برزیل هیچ مشکل سیاسی وجود ندارد بلکه برعکس اراده سیاسی بر توسعه روابط است و تا جایی که فرصت است از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

طبق نتیجه انتخابات برگزار شده مسلم ناصری، فرهاد آگاهی، بهزاد درخور، کاوه زرگران، محسن امینی، مهدی جهانبانی و حسن مهربانی یگانه به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره اتاق ایران و برزیل انتخاب شدند.

سید فخرالدین عامریان و علی جابریان همدانی نیز به عنوان اعضای علی البدل و غلامحسین سمیعی به عنوان بازرس اصلی و رمضان خلج بازرس  به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

موضوعات :
در همین رابطه