رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک در دیدار با رییس اتاق ایران مطرح کرد

علاقمندی بلژیک به توسعه روابط اقتصادی با ایران

غلامحسین شافعی که در راس هیات بلندپایه تجاری به بلژیک و لوکزامبورگ سفر کرده است، روز گذشته با بورژوا نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

22 تیر 1396
کد خبر : 9230
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و بورژوا نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک در نشستی مشترک در بروکسل بر گسترش همکاری بین دو کشور تاکید کردند.

شافعی که در راس هیات بلندپایه تجاری به بروکسل و لوکزامبورگ سفر کرده است، در این دیدار تصریح کرد: بلژیک از موقعیت ویژه ای برای ایران برخوردار است چراکه ارتباط ایران و بلژیک دارای سابقه ای به اندازه دو قرن است.

رییس اتاق ایران افزود: ردپای بلژیک در بسیاری از صنایع ما به ویژه صنعت حمل و نقل وجود داشته و ایران از این کشور خاطره خوبی دارد.

وی با بیان اینکه اولین کلنگ راه آهن در ایران را بلژیکی ها زدند، گفت: این کشور دارای تعادل و ثبات اقتصادی است و از مناسبترین کشورها برای سرمایه گذاری در منطقه و نیز همکاری های اقتصادی به شمار می رود.

رییس اتاق ایران، بلژیک را کشوری دارای استقلال رای و دید منطقی و عدالت خواهانه نسبت به ایران دانست و افزود: علاقمندی برای توسعه روابط با بلژیک هم در مقامات دو کشور و هم در بخش خصوصی ایران وجود دارد.

شافعی با بیان اینکه، ایران به مرکز عبور و مبادلات اقتصادی شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل می شود، ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل ریلی ایران، راه آهن بلژیک می تواند همکاری موثری داشته باشد.

وی به ظرفیت های بندر آنتورپ بلژیک اشاره کرد و گفت: مذاکراتی بین بندر شهید رجایی و بندر آنتورپ انجام شده و توافقاتی صورت گرفته که برای افزایش مناسبات اقتصادی بین دو کشور امیدبخش است.

رییس اتاق ایران، حوزه های بهداشت، دارو و درمان، طرح های نوین آبیاری، پتروشیمی و نفت را از دیگر موضوعات مشترک دارای قابلیت همکاری توصیف کرد.

شافعی همچنی بر ضرورت تسهیل صدور ویزای تجار و بازرگانانی که از طریق اتاق های بازرگانی معرفی می شوند تاکید کرد و آن را لازمه توسعه همکاری برشمرد.

در ادامه این دیدار بورژوا نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک با ابراز امیدواری نسبت به توسعه همکاری دو کشور گفت: ما اروپایی هستیم نه آمریکایی و به همین خاطر در دوران تحریم هم دفتر ما در تهران باز بود.

وی افزود: ما به دنبال گسترش همکاری با ایران و در پی تقویت آن هستیم.

نخست وزیر فلاندر ادامه داد: علاقمندی ما به ارتقای روابط اقتصادی به خاطر وجود اقراد توانمند و خلاق در ایران است. به همین خاطر هیاتی از بلژیک برای بررسی راه های همکاری در ماه نوامبر به تهران و اصفهان سفر خواهد کرد.

بورژوا با اشاره به سخنان شافعی در خصوص زمینه ها و قابلیتهای همکاری دو کشور خطاب به رییس اتاق ایران گفت: در تمامی مواردی که به عنوان زمینه تعامل اقتصادی دو کشور به آن اشاره کردید، آماده همکاری هستیم.

وی افزود: ما کشور smeها (بنگاه های کوچک و متوسط) هستیم و مراکزی داریم که بسیار شناخته شده هستند که از سوی سفیر ایران در بروکسل هم بازدید شده و محققان برجسته ای در آن حضور دارند.

نخست وزیر فلاندر، آینده روابط دو کشور را امیدبخش و رو به گسترش دانست و سفر آینده هیات بلژیکی به ایران را در همین راستا ارزیابی کرد.

موضوعات :
در همین رابطه