رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیر امور اقتصادی و دارایی کمیسیون اروپا در نشست اتاق ایران عنوان کرد

عدم شفافیت اقتصادی، مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران

مدیر امور اقتصادی و دارایی کمیسیون اروپا با حضور در اتاق ایران، با مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد. او ثبات و شفافیت اقتصادی را دو عامل مهم در گشودن مسیر برای ورود سرمایه‌گذار به ایران دانست.

27 تیر 1396
کد خبر : 9288
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر امور اقتصادی و دارایی کمیسیون اروپا با حضور در اتاق ایران، با مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران در این نشست با اشاره به سابقه یکی از قراردادهای تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: قرارداد تجاری و همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا (TCA) که هیچ‌گاه نهایی نشد یک قرارداد غیرترجیحی بود. چون فقط ایران باید تعرفه‌های خود را کاهش می‌داد و اروپا به ایران نرخ‌های دول کامل‌الوداد را ارائه می‌کرد.

اسفندیار امیدبخش افزود با اشاره به شرایط جدید اقتصاد ایران گفت: کشور ما اکنون به ‌قراردادهای تجاری یک‌طرفه نیاز ندارد بلکه تمایل به ایجاد یک روابط تجاری-اقتصادی نهادینه‌شده با اتحادیه اروپا دارد.

امیدبخش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیکاری و تورم به‌عنوان دو معضل پیش روی دولت گفت: بیکاری و تورم از موارد مورد توجه دولت جدید است. البته دولت در مورد کنترل تورم موفق عمل کرده ولی در مورد بیکاری اصلاح شرایط هنوز نیاز به اقدامات بیشتر دارد، چرا که نرخ رسمی بیکاری اکنون حدود 12 درصد است.

امیدبخش در عین حال تاکید کرد: بخشی از مشکل بیکاری با باز شدن درهای بازار داخلی به روی سرمایه‌گذاران خارجی و حضور شرکت‌های خارجی حل می‌شود.

امیدبخش در مورد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ایران نیز اظهار داشت: در دو دهه اخیر سهم درآمد نفتی در درآمدهای دولت پایین آمده و دولت توانسته سهم درآمدهای نفتی را در درآمدهای خود تا 50 درصد پایین آورد ولی در نظر دارد در برنامه ششم توسعه سهم درآمدهای خود را از درآمدهای نفتی به 30 درصد برساند.

شفافیت، مشکل اقتصاد ایران

مدیر امور اقتصادی و دارایی کمیسیون اروپا در مورد هدف خود از سفر به ایران گفت: مأموریت ما این است که به کشورهای مختلف برویم و با مقامات ارشد وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و همچنین مجلس‌ ملاقات کنیم و از آن‌ها اطلاعات درجه اول در مورد اقتصاد کلان آن کشور را کسب کنیم.

النا فلورس افزود: درخواست ما از اتاق ایران هم ارائه اطلاعات مربوط به اشتغال و بازار کار در ایران و همچنین وضعیت ایران در زمینه اقتصاد نفتی و غیرنفتی است.

فلورس بیان کرد: اتحادیه اروپا از یک سیستم قانون‌مدار چندجانبه در زمینه تجارت حمایت می‌کند. نگرانی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران این است که عدم ثبات و شفافیت در بازار ایران وجود دارد و به همین دلیل راه سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باز نمی‌شود.

فلورس با ابراز تمایل جهت گشایش یک دفتر نمایندگی در تهران گفت: گشایش دفتر نمایندگی باعث کاهش کارهای تشریفات اداری شده و اثربخشی همکاری‌ها را بالا می‌برد. نگاه کلی ما به ایران مثبت است و امیدواریم که به نتایج خوبی در زمینه‌های مختلف همکاری برسیم و بتوانیم تجربیات خود را با شما سهیم شویم. 

مسائل سیاسی، مانع توسعه اقتصاد غیرنفتی ایران

مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران در پاسخ به سوال مدیر امور اقتصادی و دارایی کمیسیون اروپا در مورد برنامه‌های عملیاتی ایران برای رسیدن به یک اقتصاد غیرنفتی گفت: صادرات غیرنفتی ایران به بیش از 50 میلیون دلار رسیده و دولت در نظر دارد آن را افزایش دهد. ایران باید هم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم تولید صادرات محور تلاش کند. در 5 سال آینده به 50 میلیارد دلار سرمایه در بخش غیرنفتی نیاز داریم تا بتوانیم رشد تولید ناخالص داخلی خود را به 8 درصد برسانیم.

اسفندیار امیدبخش افزود: مهم این است که پارلمان بخش خصوصی بتواند به دولت در اصلاح قوانین تجاری کمک کند و استانداردهای بین‌المللی در کشور اجرایی شود. برای رسیدن به این هدف ازسرگیری مذاکرات الحاق به سازمان تجارت جهانی می‌تواند راه گشا باشد.

امیدبخش همچنین در تشریح موانع پیش روی توسعه اقتصاد غیرنفتی گفت: موانع اصلی سیاسی است. مثل موضوع الحاق به سازمان تجارت جهانی اما حل کردن مسائل اقتصادی با اتحادیه اروپا می‌تواند به حل این مسئله سیاسی هم کمک کند. از شما می‌خواهیم که این موضوع را در اتحادیه اروپا مطرح کرده و انعقاد یک قرارداد تجاری بین ایران و آن اتحادیه بررسی شود.

مدیر اداره روابط چندجانبه اتاق ایران در پاسخ به نگرانی طرف اروپایی در مورد شفافیت اقتصاد در ایران، به تأسیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در این شورا می‌توانیم موضوعات مربوط به شفافیت و ثبات بازار را مطرح و به نتیجه برسانیم.

امیدبخش با اشاره به نیاز ایران به سرمایه‌گذاری خارجی گفت: منظور از سرمایه‌گذاری خارجی فقط پول نیست بلکه شامل انتقال تکنولوژی و مدیریت هم می‌شود. این نمونه از سرمایه‌گذاری قبلاً به‌درستی در ایران اجرانشده است. بااینکه شرکت‌های کوچک و متوسط 90 درصد از شرکت‌های ایرانی را تشکیل می‌دهند ولی سهمشان در اقتصاد ایران بیش از 10 تا 15 درصد نیست و هدف این است که در آینده برای توسعه این بخش از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود.

در همین رابطه