رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر ارمنستان در اتاق مازندران مطرح کرد

حمایت از نقش اقتصادی تهران در اتحادیه اوراسیا

سفیر ارمنستان در ایران با رئیس اتاق و فعالان اقتصادی استان مازندران دیدار و گفت‌وگو کرد.

28 تیر 1396
کد خبر : 9320
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ارمنستان در تهران با سفر به استان مازندران، نشستی با رئیس اتاق و فعالان اقتصادی استان برگزار کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در نشست با فعالان اقتصادی مازندران گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری بالایی برای ورود پررنگ‌تر به اتحادیه اوراسیا را دارد و ما برای حمایت از نقش اقتصادی تهران در این مجمع اقتصادی آمادگی داریم.

آرتاشس تومانیان افزود: سرمایه‌گذاری مشترک بین تهران و ایراوان و صادرات کالاهای تولیدی به اتحادیه اوراسیا با نام ارمنستان باعث برخورداری تجار و سرمایه‌گذاران از معافیت گمرکی این اتحادیه می‌شود.

تومانیان گفت: بر اساس مصوبه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفه گمرکی کشورهای عضو با یکدیگر به صفر رسیده است و سود بیشتری عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از طریق ایروان به بازار 180 میلیون نفری اوراسیا وارد شوند و این موقعیت خوبی برای تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی مازندران گفت: ما برای شناخت بازار دوجانبه و بین استانی نیاز به پذیرش هیات‌های تجاری دوجانبه داریم تا تجار و سرمایه‌گذاران ما با شناخت بهتر بتوانند خود را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند. درخواست ما این است که ابتدا تجار مازندرانی هیات تجاری به ایروان اعزام کنند. ما نیز از هیات تجاری، بازرگانان و تجار مازندران استقبال می‌کنیم.

موانع پیش روی توسعه روابط ایران و ارمنستان رفع شود

رئیس اتاق مازندران در این نشست با تأکید برافزایش سطح روابط اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: موانع پیش روی توسعه روابط دو طرف باید برطرف شود.

عبدالله مهاجر دارابی وجود موانع تعرفه‌ای میان دو کشور و نوسانات زیاد نرخ تعرفه گمرکی ارمنستان، وجود مشکلاتی در زمینه همکاری‌های ترانزیتی (به دلیل وجود تعرفه‌ها)، وجود مشکلات گمرکی، سخت‌گیری در اجرای قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری و تجاری در ارمنستان، مشکلات در انتقال وجه کالاهای صادراتی و وارداتی. قوانین سخت مالیاتی ارمنستان را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی روابط ایران و ارمنستان دانست.

مهاجر توسعه همکاری سرمایه‌گذاران دو کشور به‌ویژه در مناطق آزاد و اعطای مشوق‌ها و امتیازاتی ازجمله فراهم کردن زمینه مناسب و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت با اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان، توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کاهش تعرفه‌ها، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان دو طرف را از مهم‌ترین راهکارها برای توسعه همکاری‌های ایران و ارمنستان عنوان کرد.

وی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در دو کشور، پیگیری ایجاد مراکز تجاری توسط اتاق مشترک بازرگانی دو طرف، رایزنی و زمینه‌سازی جهت تهاتر کالا با کالا در شرایط وجود تحریم‌ها، همکاری دوجانبه در خصوص محیط‌زیست رودخانه‌ای مرزی و نوار مرزی بین دو کشور، فعال کردن شورای مشترک بازرگانی بین دو کشور را از دیگر اقدامات مهم در راستای توسعه همکاری‌های ایران و ارمنستان برشمرد.

 صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف، تجهیز تأسیسات گمرکی، ساخت پایانه جدید در ایروان، برگزاری کنفرانس و سمینارهای سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری میان دو کشور در تهران و ایروان، توسعه همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای، ایجاد پایگاه خبری مشترک دو کشور به زبان فارسی و ارمنی جهت پوشش خبری تحولات جاری دو کشور و ایجاد بستر آشنایی بیشتر میان جوامع و محافل بازرگانی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و رسانه‌ای ایران و ارمنستان نیز از دیگر پیشنهاد‌های رئیس اتاق مازندران بود.

آمادگی میزبانی از فعالان اقتصادی ارمنستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار مازندران نیز از آمادگی این استان برای میزبانی از فعالان اقتصادی و تجار ارمنستان در راستای افزایش مراودات تجاری دو کشور خبر داد.

حسن خیریان پور گفت: مازندران با بهره‌مندی از پتانسیل‌های مختلف در حوزه‌های تجاری، اقتصادی ازجمله وجود سه فرودگاه، بندرها به‌خصوص بندر ویژه امیرآباد، ساحل و مناطق گردشگری بستر مناسبی را به‌منظور حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

خیریان پور افزود: مازندران اکنون در حوزه محصولات کشاورزی و ماشین‌آلات، سیمان و مواد غذایی توان و آمادگی واردات به کشور ارمنستان را دارد. بنابر آمارها میزان مبادلات اقتصادی بین ایران و ارمنستان در سال گذشته 240 میلیون دلار بود که از این میزان 3،5 میلیون دلار مربوط به مازندران بود.

سفیر ارمنستان دیروز بنا به دعوت رسمی استاندار مازندران به این استان سفر کرد. در این مدت علاوه بر دیدار با استاندار، تجار و بازرگانان از تعدادی از طرح‌های اقتصادی و صنعتی نیز بازدید کرد.

موضوعات :
در همین رابطه