رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

تورم در سال 96 قطعاً تک‌رقمی نخواهد شد

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، می‌گوید: تورم تک‌رقمی تجربه‌شده در سال 95، ناشی از اصلاحات ساختاری و انضباط مالی و پولی نبود بلکه نتیجه رکود اقتصادی، نرخ سود بالای بانکی، آرامش بازار و برخاسته از انتظار مردم و سرمایه‌گذاران برای آینده بود و در سال 96 نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

07 مرداد 1396
کد خبر : 9448
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، گفت: تورم تک‌رقمی سال 95 که بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت حاصل اقدامات و اصلاحات نهادی و ساختاری اقتصادی ایران نبود که پایدار بماند و پایدار هم نخواهد ماند.

شقاقی شهری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به ساختارهای اقتصاد ایران، نرخ تورم معمول در کشور ما بین 12 تا 15 درصد بوده و در آینده نیز در همین محدوده باقی خواهد ماند مگر اینکه برای کاهش پایدار نرخ تورم، اقدامات و اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد که در این صورت نیز اگر در بیرون از مرزها، نااطمینانی و ریسکی بروز کند، نرخ تورم بالا می‌رود.

او با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی عقیده دارند در سال 96 نیز نرخ تورم تک‌رقمی می‌شود، اظهار کرد: اگر دولت بخواهد اقتصاد را از فاز رکود موجود خارج کند و نرخ سود بانکی را واقعاً کاهش دهد، هر دوی این عوامل باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد بر این اساس برداشت من این است که در سال 96 نرخ تورم بین 12 تا 15 درصد باشد.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت ناچار است نرخ سود بانکی را پائین بیاورد این در حالی است که فعلاً نرخ سود بانکی عملاً و به‌صورت نانوشته بالای 19 درصد است و برای سپرده‌های کلان تا 22 درصد هم می‌رسد.

شقاقی شهری گفت: نرخ سود فعلی باعث شده است مردم پول خود را در سیستم بانکی سرمایه‌گذاری کنند و این مسئله عملاً باعث شده است اقتصاد ایران دچار نوعی کرختی شود چراکه نقدینگی به‌جای جریان در اقتصاد، در بانک‌ها متمرکز شده و مصرف نمی‌شود ضمن اینکه مردم حتی سود حاصل از سپرده‌ها را نیز مجدداً در شبکه بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او افزود: از طرف دیگر اقتصاد ما درگیر رکود است و دولت چاره‌ای ندارد که هم برای ایجاد اشتغال تسهیلات بدهد، هم طرف تقاضا را تحریک کند و هم اصلاحات طرف عرضه را اعمال کند؛ این در حالی است که با توجه به حجم هزار و 264هزار میلیارد تومانی نقدینگی، هر اقدامی در این حوزه‌ها برای شش‌ماهه دوم سال جاری تورم 2رقمی ایجاد می‌کند.

به گفته این اقتصاددان، دلیل اینکه نرخ تورم در ماه‌های اخیر هنوز افزایش زیادی پیدا نکرده این است که دولت نه نرخ سود را واقعاً کاهش داده و نه برای رونق اقتصادی تصمیم جدی گرفته است اما در آینده ناچار است این دو کار را انجام دهد و هرکدام از این کارها تورم را بالا خواهد برد.

شقاقی شهری تصریح کرد: در شرایط فعلی تقاضای مصرفی در اقتصاد ایران به‌شدت پائین است، نرخ سود بالاست و مردم مدام سپرده‌گذاری می‌کنند به همین دلیل موجودی انبار تولیدکنندگان بالار فته است؛ به‌عبارت‌دیگر در شرایط فعلی تقاضا در اقتصاد ایران به‌مراتب کمتر از عرضه است و به این واسطه نرخ تورم باید کم می‌شد اما این کاهش پایدار نمی‌ماند چراکه به‌صورت ریشه‌ای با آن مقابله نشده است.

به گفته او، کاهش پایدار نرخ تورم نیازمند کاهش نرخ سود بانکی، تقویت تولید و بهره‌وری و افزایش عرضه کالاست اما در سال‌های اخیر هیچ‌کدام از این موارد محقق نشده است.

او همچنین با اشاره به اینکه سهم بخش مسکن در شاخص تورم به حدود 30 درصد می‌رسد، تصریح کرد: فعلاً در بخش مسکن با تورم حدود 5 درصدی مواجه هستیم و حتی در سال‌های 92 و 93 با تورم منفی در این بخش مواجه بوده‌ایم؛ این در حالی است که احتمال افزایش تورم در بخش مسکن وجود دارد که این مساله تاثیر زیادی رو تغییر نرخ تورم خواهد داشت.

او ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل سهم بالای مسکن در شاخص تورم و اینکه فعلا  تورم بخش مسکن حدود 5 درصد است، نرخ تورم نیز پائین نشان داده می‌شود اما با توجه به افزایش حدود 15 تا 20 درصدی نرخ اجاره‌بها در شهرهای بزرگ، اگر متولیان تعیین نرخ تورم در بانک مرکزی و مرکز آمار، اجاره‌بها را در تعیین نرخ تورم ملاک قرار دهند قطعاً نرخ تورم فعلی بالاتر از رقم‌های اعلامی خواهد بود.

در همین رابطه