رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در دیدار سفیر بنین با رئیس اتاق ایران مطرح شد

دپارتمان ویژه اتاق ایران، پیگیر همکاری‌های تجاری با آفریقا

سفیر بنین در تهران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نشستی به بررسی زمینه های سرمایه‌گذاری مشترک میان تجار دو کشور پرداختند.

10 مرداد 1396
کد خبر : 9475
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر بنین در تهران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نشستی به بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در این کشور پرداختند.

غلامحسین شافعی در این نشست که بعدازظهر امروز در اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی و سیاسی ایران با آفریقا بخصوص کشورهای منطقه غرب آفریقا، بر رویکرد مثبت دولت ایران برای توسعه ارتباطات با کشورهای آفریقایی تأکید کرد.

شافعی با اشاره به موقعیت استراتژیک بنین گفت: عضویت بنین در اتحادیه‌های متعدد منطقه‌ای از جمله اتحادیه منطقه غرب آفریقا ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری با این کشور ایجاد کرده است.

شافعی افزود: بنین جایگاه مهمی در زمینه ارائه خدمات بانکی و بیمه‌ای در غرب آفریقا دارد که موتور محرکه فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی این کشور گفت: قرار گرفتن بندر بین‌المللی بنین و فرودگاه بین‌المللی این کشور در یک منطقه و نهایی شدن ساخت یک فرودگاه بین‌المللی و یک بندر بین‌المللی دیگر توسط چین از ظرفیت‌های خوب بنین است.

شافعی خدمات فنی مهندسی، تولید برق و انرژی، همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای، تأسیسات پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت، صادرات دارو، ساخت‌وساز و جاده و آسفالت سازی را از مهم‌ترین زمینه‌های موجود برای همکاری ایران و بنین عنوان کرد.

او با اشاره به فعالیت شرکت مپنا در خصوص پروژه برق حرارتی آبی در بنین گفت: مپنا یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه ساخت نیروگاه است اما اجرایی شدن این پروژه‌ها در بنین منوط به تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی و بانک توسعه صادرات ایران است.

شافعی همچنین با اشاره به شورای همکاری تجاری ایران و آفریقا گفت: بر اساس اهمیتی که بازار آفریقا برای اتاق ایران دارد، ایجاد این دپارتمان ویژه در اتاق ایران حاکی از ظرفیت‌های قابل‌توجه برای همکاری‌های متقابل بین ایران و آفریقا است. ما باید با توسعه ارتباطات و تبادل هیات‌های اقتصادی به شناخت کافی از ظرفیت‌های یکدیگر برسیم.

شافعی آمادگی اتاق ایران را برای پذیرش هیات از بنین و اعزام هیات به این کشور اعلام کرد.

بنین دروازه ورود به غرب آفریقا

سفیر بنین در تهران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دستیابی به توسعه را هدف اصلی کشورش عنوان کرد و گفت: ما به سرمایه‌گذارانی نیاز داریم که برای ما ایجاد اشتغال کنند؛ اقدامی که در نهایت برای خود سرمایه‌گذاران سرمایه و سود خواهد داشت.

نعیم آکیبو به توافق‌های امضا شده میان ایران و بنین اشاره کرد و گفت: 12 توافق‌نامه در زمینه‌های انرژی، معدن، کشاورزی، تجارت عمومی میان دو کشور امضاشده اما هنوز اجرایی نشده‌اند.

سفیر بنین در ایران با اشاره به ظرفیت‌ کشورهای همسایه بنین گفت: بنین 10 میلیون جمعیت دارد اما به میزان مصرف 90 میلیون نفر برنج به این کشور وارد می‌شود و از بنین به کشورهایی مانند نیجریه، چاد و بورفیناکاسو می‌رود.

 آکیبو در این زمینه افزود: دغدغه ما ورود سرمایه‌گذارانی است که برنج را در بنین کشت کنند؛ بزرگ‌ترین دشت‌های حاصلخیز در بنین هستند و این زمین‌های حاصلخیز در 300 کیلومتری بندر بنین در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرند که بتوانند برای بنین ایجاد اشتغال کنند.

به گفته سفیر بنین این کشور دروازه ورود به یک بازار 300 میلیون نفری در غرب آفریقاست.

آکیبو با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در بنین گفت: زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در بنین در حال ساخت هستند و ایرانی‌ها هم می‌توانند در ساخت این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت داشته باشند. 15 بانک در بنین فعال هستند و شرایط برای حضور بانک‌های ایرانی هم مهیاست.

آکیبو در مورد ظرفیت‌های کشورش گفت: بنین در تولید پنبه، بادام‌زمینی، بادام‌هندی، آناناس و پالم ظرفیت‌های زیادی دارد و در این زمینه‌ها هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

آکیبو در بخش‌ دیگری از سخنانش یکی از مشکلات اصلی آفریقا را نبود زیرساخت‌های کافی عنوان و تصریح کرد: بانک توسعه آفریقا نیاز این قاره به پروژه‌های زیرساختی را معادل 900 میلیارد دلار تخمین زده است، بنابراین ما نیاز به شرکاء و سرمایه‌گذارانی داریم که در این سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت کنند.

طبق گفته‌های سفیر بنین در ایران دولت این کشور 138 پروژه در زمینه‌های زیرساخت، سلامت و بهداشت، صنایع غذایی، دفاعی، کشاورزی، انرژی، مالی و بانکی، سوخت و معدن تعریف کرده و فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند در این پروژه‌ها مشارکت کنند.

بنین در غرب آفریقا و در همسایگی کشورهای نیجریه، نیجر، توگو و بورفیناکاسو قرار گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه