رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در دیدار روسای اتاق‌های استانی با نماینده ولی‌فقیه در یاسوج عنوان شد

اتاق‌های استانی، حلقه اتصال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور

هیات رئیسه اتاق ایران و روسای اتاق های سراسر کشور در ملاقات با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد ضمن بررسی معضلات اقتصادی کشور و نقش سازنده چهره‌های معنوی در پیشبرد برنامه های کلان توسعه‌ای تاکید کردند.

11 مرداد 1396
کد خبر : 9540
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات رئیسه اتاق ایران و روسای اتاق های سراسر کشور در چارچوب سفرهای فصلی خود وارد یاسوج شدند و در بخش اول سفر با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد دیدار کردند.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج، در این دیدار نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویر احمد را حامی توسعه اقتصادی استان دانست و در اشاره به عملکرد اتاق یاسوج گفت: اتاق یاسوج 10 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت تعامل خوبی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد کرده است و تلاش می کند در راستای تقویت توانمندی‌های فعالان اقتصادی استان از همه ظرفیت ها استفاده کند.

اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه های بخش خصوصی

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی، نظرات و پیشنهادات نمایندگان ولی فقیه در همه استان ها را موثر و کارآمد در سطح جامعه و اقتصاد توصیف کرد و افزود: از زمانی که نقشه راه جامعی از سوی رهبری با عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، اتاق ایران سعی کرده به عنوان نماینده بخش خصوصی اقدامات لازم برای اجرای این سیاست ها را دنبال کند. در همین رابطه ستاد ویژه ای هم در اتاق ایران تشکیل شده است.  

رئیس اتاق ایران نبود اجماع نظر بین مسئولان کشور را عامل مهم در عدم تحقق اهداف سیسات های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به اهداف تعریف شده باید وحدت رویه بین همه ارکان کشور شکل بگیرد که متاسفانه امروز این یکپارچگی وجود ندارد.

شافعی حرکت بر مبنای اقتصاد مقاومتی را دستورالعمل بخش خصوصی کشور عنوان و تشریح کرد: اقتصاد مقاومتی، تاب آوری اقتصادی را بالا برده و این گونه حرکت کشور به سمت توسعه ممکن می شود.

وی یادآور شد: تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به برنامه و نقشه راه بلند مدت نیاز دارد. اجرای این برنامه هم اجماع نظر همه دستگاه ها و مسئولان ذی ربط را می خواهد و بدین ترتیب گام های اولیه برای رشد و توسعه برداشته می شود.در روند توسعه باید از منازعات سیاسی دوری کرد و در عین حال مسئولان نسبت به کارها و تصمیمات خود پاسخگو باشند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به نظرات بخش خصوصی در همه استان ها و مناطق کشور خواستار ایجاد وحدت رویه بین همه دستگاه ها و ارکان سیاست گذار کشور شد. شافعی گفت: اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور می توانند مشاوران امین نمایندگان ولی فقیه در بخش اقتصاد باشند.

نبود وحدت رویه، معضل جدی کشور

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران نیز طی سخنانی مهم ترین معضل امروز کشور را بیکاری دانست و با اشاره به وخیم شدن معضلات اجتماعی کشور، ریشه بسیاری از آن‌ها را مسائل اقتصادی عنوان کرد.

خوانساری همچنین با اشاره به نبود انسجام و وحدت رویه در کشور به عنوان معضلی جدی گفت: استان‌های کشور، همگی ظرفیت‌های ویژه و قابل توجهی دارند، اما اینکه چرا در این مناطق سرمایه گذاری به حد لازم انجام نمی شود، نیاز به آسیب شناسی دارد.

به اعتقاد وی در اصلاح این روند، اقدامات و نظرات نمایندگان ولی فقیه در سراسر کشور که رهبری معنوی در مناطق مختلف را به‌ عهده دارند، می تواند راهگشا و اثرگذار باشد.

اقتصاد بر پایه فقه موفق می‌شود

آیت الله شرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ارتباط بین فقه و تجارت را مورد تاکید قرار داد و با بیان این نکته که واژه فقه معنای گسترده‌تری نسبت به آنچه در حالت عمومی مطرح می شود دارد، تشریح کرد: فردی که وارد عرصه تجارت و کسب وکار می شود باید دانش و آگاهی های گسترده ای نسبت به ابعاد مختلف تجارت داشته باشد که از این علم به عنوان فقه یاد می شود.

وی ضمن اشاره به دیدگاه های قرآن در مورد امر تجارت تاکید کرد: از معضلات عرصه تجارت، سرمایه گذاری و کسب‌وکار کشور، آسیب دیدن همین مفهوم فقه است. مکتب ما اجازه نمی‌دهد که فرد قدرتمند، ثروت کلانی در اختیار داشته باشد و یا برعکس آن؛ در هم آمیختگی قدرت و ثروت معضل جدی است که امروز اقتصاد ایران به آن دچار است. همین پیوند نامبارک به معنای بی توجهی نسبت به مفهوم واقعی فقه در ارتباط میان آن با تجارت است.

وی در ادامه به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی است که با اقتدار باشد و با تحریم های خارجی فرو نریزد. تاب آوری اقتصاد تعبیر جذابی از این مفهوم است. اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور می‌تواند حلقه اتصال در روند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند.

به اعتقاد آیت الله ملک حسینی اخلاق، دانش و قدرت اقتصادی باید در جامعه شکل بگیرد تا جامعه موفقی ایجاد بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد، ربا را عامل نابودی اقتصاد دانست و افزود: اگر مبانی اقتصادی به درستی در کشور تعریف و تبیین نشود، مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

آیت الله ملک حسینی گفت: البته فراموش نکنیم که مشکلات اقتصادی به تنهایی عامل معضلات اجتماعی نمی شوند، در این وادی موضوعات مختلفی دخالت دارند.

وی در ادامه سخنان خود در کنار معضل بیکاری به معضل جدی‌تری با عنوان بحران کار نکردن اشاره کرد. به باور آیت الله ملک حسینی بسیاری از افرادی که امروز شاغل هستند، در واقع کار نمی کنند.

وی گفت: ثروت و درآمدهای کشور کم نیست اما این سرمایه‌ها به درستی در چرخه اقتصادی قرار نگرفته اند. به همین دلیل امروز شاهد بحران بیکاری هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه