رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق تبریز

تعامل دستگاه‌ها با تشکل‌های اقتصادی، اساسی‌ترین عامل بهبود فضای کسب‌و کار است

ابولفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران به همراه اعضای این کمیسیون به تبریز سفر کردند و به بازدید از چند مجموعه صنعتی آذربایجان شرقی پرداختند.

15 مرداد 1396
کد خبر : 9593
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون صنایع اتاق ایران با هدف؛ شناخت بیشتر از ظرفیت‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی این استان به تبریز سفر کردند و میهمان اتاق تبریز بودند.

صمد حسن‌زاده مدیرعامل شرکت کاشی تبریز و رئیس اتاق تبریز در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران از این مجموعه صنعتی گفت: موفقیت در حوزه تولید و صنعت استان، نتیجه تعامل سازنده بخش‌خصوصی با مدیریت عالی استان و تمامی تشکل‌ها و سازمان‌های مربوطه است. وی با اشاره به تعامل مؤثر بین اتاق تبریز و سایر تشکل‌ها و سازمان‌های استانی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و مدیریت عالی استان همیشه و در همه حال در کنار واحدهای صنعتی استان هستند و این عامل مهمی برای موفقیت نسبی واحدهای صنعتی استان به شمار می‌رود.   

رئیس اتاق تبریز تعامل بین سازمان‌ها و تشکل‌های اقتصادی را از اساسی‌ترین عوامل بهبود فضای کسب‌وکار در کشور خواند و یادآور شد: تعامل مستمر و مؤثر می‌تواند بسترهای لازم برای توسعه همه‌جانبه کشور با کمترین هزینه مادی و معنوی در حداقل زمان ممکن را مهیا کند.

وی اظهار امیدواری کرد که همدلی و هم‌افزایی در سطح کلان بتواند مشکلات اقتصادی و صنعتی پیش روی کشور را مرتفع کند تا فعلان اقتصادی و مسئولان کشوری بتوانند پاسخگوی مهم‌ترین مسئله جامعه که اشتغال جوانان است، باشند.

مدیرعامل کاشی تبریز با اشاره به اهمیت و جایگاه کمیسیون صنایع اتاق ایران در پیگیری و مطالبات بخش صنعتی کشور در سطح کلان اظهار امیدواری کرد که بررسی‌ها و نشست‌های مشترک فعالان اقتصادی با نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت به حل مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی منجر شود و کشور را در رسیدن به توسعه اقتصادی یاری کند.

وی با اشاره به جایگاه کمیسیون صنایع در اتاق ایران و کمیسیون صنعت و معدن در اتاق تبریز خاطرنشان کرد: جایگاه ویژه این کمیسیون بر هیچ یک از فعالان اقتصادی کشور پوشیده نیست و استفاده از ظرفیت و جایگاه این کمیسیون در تعامل با هیات دولت و مجلس می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل صنعتی کشور شود.

سید باقر شریف‌زاده عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز نیز اظهار داشت: اگر استراتژی توسعه اقتصادی و صنعتی هم‌زمان در کشور تحقق نیابد با نوعی سردرگمی در توسعه اقتصادی مواجه خواهیم شد که سبب فرصت سوزی بیشتر در کشور را فراهم خواهد ساخت. وی خاطرنشان کرد: تحصیل‌کرده‌ها و جوانان کشور نیاز به کار دارند و اگر نتوانیم به نیاز منطقی آن‌ها پاسخ درخوری دهیم سالانه حدود 128 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه در مقاطع دکترا و فوق‌لیسانس از کشور مهاجرت خواهند کرد که هزینه سنگین و غیرقابل جبرانی را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران از واحدهایی صنعتی، همچون؛ موتوژن، شرکت قطعه‌سازی امیرنیا و شرکت کاشی تبریز، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت تشکل‌های اقتصادی همچون اتاق‌های بازرگانی، انجمن مدیران صنایع،  خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به همدلی و هم‌افزایی لازم برای حل مشکلات اقتصادی کشور نائل شویم.

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه جلسه با قدردانی از میزبانی اتاق تبریز و کمیسیون صنعت، معدن این اتاق خاطرنشان کرد: تمام تلاش کمیسیون صنایع اتاق ایران، احصاء مشکلات صنعت کشور و تقدیم آن به مقامات کشوری است تا با همکاری و همفکری تشکل‌های اقتصادی و مقامات کشوری بتوانیم در جهت حل این مسائل و مشکلات راهکارهای مناسبی ارائه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به همدلی و تعامل موجود بین مسئولان استانی آذربایجان شرقی و فعالان در بخش‌های مختلف اقتصادی خاطرنشان کرد: این تعامل سازنده بایستی به‌صورت الگو و مدلی در کلیه مناطق کشور مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد چراکه بیش از همه، مردم از عدم همدلی و تعامل زیان می‌بیند. وی خاطرنشان کرد: در گزارش سفر خود به مسئولان کشوری حتماً به تعامل و هم‌افزایی موجود بین مسئولان و فعالان اقتصادی این استان تاکید خواهم کرد تا به‌صورت یک مدل برای توسعه همه نقاط کشور از آن بهره‌برداری شود.

روغنی با اشاره به مشکلات زیادی که بر صنایع کشور تحمیل‌شده است، خاطرنشان کرد: بازدیدهای به‌عمل‌آمده از صنایع استان نشان‌دهنده پیشرو بودن اتاق تبریز در بین سایر استان‌های کشور است. هرچند که صنایع این استان نیز همچون سایر استان‌ها از برخی مشکلات وجود در صنعت رنج می‌برد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به این نکته که همه می‌دانند که صنعت کشور دچار مشکلات اساسی است افزود: در گفت‌وگوهای قبلی خود بارها تاکید کرده‌ام که اقتصاد کشور دچار رکود است. باز تاکید می‌کنم که اقتصاد کشور برای رسیدن به شرایط مطلوب می‌بایستی برای فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی اهمیت ویژه‌ای قائل شود. در این خصوص فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی می‌توانند به عنوان الگوی توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور مطرح شوند.

وی با تاکید بر این نکته که مسائل بانکی از مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت در کشور است، خاطرنشان کرد: اگر ما اظهار می‌کنیم مهم‌ترین مشکل تولیدات صنعتی کشور قیمت تمام‌شده است، یکی از دلایل اساسی آن بهره‌های بانکی و بهره‌های مرکب است که در این خصوص رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با طرح این سوال که، چرا با پایین آمدن نرخ تورم از حدود 40 درصد به زیر 10 درصد هنوز نرخ بهره‌های بانکی هنوز دورقمی است، خاطرنشان کرد: طرح جدیدی در این خصوص از طرف اتاق ایران آماده شده و به رئیس محترم بانک مرکزی ارائه شده است که در آن بر اصلاح و بازنگری مجدد سیستم بانکی تاکید شده است. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، مهم‌ترین چالش بخش صنعت کشور، مسائل بانکی است و نظام بانکی در شرایط فعلی عاملی برای از بین رفتن فضای کارآفرینی در کشور است.

وی ادامه داد: معضل بیکاری کشور با فعال کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط و ایجاد شغل پایدار در کشور مرتفع می‌شود. بیکاری معضلات اجتماعی بزرگی را در پی خواهد داشت. تنها راهکار حل این مسئله اجتماعی فعال شدن بیش از پیش بخش‌خصوصی در کشور است.

موضوعات :
در همین رابطه