رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر ویتنام مطرح کرد

لزوم تسهیل صدور ویزا و برقراری روابط بانکی میان ایران و ویتنام

محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر ویتنام در تهران بر تمایل بخش‌خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان اقتصادی ویتنام تاکید کرد.

16 مرداد 1396
کد خبر : 9625
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ویتنام در تهران با معاون بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست با سفیر ویتنام در تهران با اشاره به سفر رئیس‌جمهور این کشور در سال 94 به ایران و همچنین سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران و رئیس اتاق ایران به هانوی گفت: سفر رئیس‌جمهور ویتنام به تهران و سپس سفر سفر مقام‌های ایران به هانوی نقطه عطف و سرآغاز توسعه همکاری‌های ایران و ویتنام بوده است.

محمدرضا کرباسی با تأکید بر افزایش ارتباطات اقتصادی میان ایران و ویتنام بر لزوم تسهیل صدور ویزا و روابط بانکی و ایجاد پرواز مستقیم میان دو کشور تأکید کرد.

او افزود: تسهیل صدور روادید یا لغو روادید تجاری میان دو کشور از اقدامات اولیه برای افزایش ارتباطات تجاری میان ایران و ویتنام است و صدور ویزا می‌تواند با معرفی‌نامه اتاق بازرگانی برای فعالان اقتصادی تسهیل شود.

به گفته معاون بین‌الملل اتاق ایران مبادلات بانکی مهم است و دو طرف اگر بخواهند مبادلات تجاری داشته باشند، باید مبادلات پولی را هم از طریق بانک‌های دو کشور به‌راحتی انجام دهند.

کرباسی افزود: مذاکراتی برای رفع مشکلات بانکی میان ایران و ویتنام انجام‌شده اما درخواست داریم که به این مذاکرات سرعت داده شود تا مبادلات بانکی هر چه سریع‌تر برقرار شود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: در حال حاضر با اکثر کشورهای اروپایی روابط بانکی داریم. به عنوان مثال دو بانک خصوصی ایران شعبه‌های رسمی خود را تا یک ماه آینده در آلمان افتتاح می‌کنند و می‌توانند فعالیت‌های بین‌المللی داشته باشند.

کرباسی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد پرواز مستقیم میان تهران و هانوی گفت: بحث پرواز مستقیم میان ایران و ویتنام از موضوعات مهمی است که نیازمند نگاه ویژه مقامات ویتنامی است.انتظار داریم همکاری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین بر سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و ویتنام تأکید کرد.

به گفته کرباسی ایران، هاب ترانزیت در منطقه خاورمیانه است و دسترسی ویتنام به کشورهایی مانند عراق و افغانستان می‌تواند از طریق ایران انجام شود.

او افزود: همکاری مشترک در تولید کالاهای موردنیاز منطقه می‌تواند بین ایران و ویتنام شکل بگیرد و بخش خصوصی ایران آماده انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های موردنظر ویتنام است.

کرباسی با اشاره به امضاى یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تیر ماه سال جارى گفت: برای اجرایی کردن بند2 این موافقت‌نامه در مورد لیست کالاهایی که قابلیت تبادل میان دو کشور دارند، نیازمند امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور هستیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران افزود: در بخش دیگری از موافقت‌نامه، موضوع شرکت در همایش‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران و ویتنام پیش‌بینی‌شده است که باید کمک کنیم اجرایی شوند.

کرباسی همچنین با تأکید بر لزوم همراهی و حمایت سفارت ویتنام، از تشکیل اتاق مشترک ایران و ویتنام در آینده‌ای نزدیک در تهران خبر داد.

او افزود: بخش‌خصوصی مصمم به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور برای توسعه روابط است و ما مطمئنیم که هم دولت ویتنام و هم بخش‌خصوصی برای رسیدن به اهداف اقتصادی دو کشور تلاش می‌کنند.

بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران و ویتنام تمرکز کنیم

سفیر ویتنام در تهران با ابراز علاقه‌مندی خود برای گسترش روابط اقتصادی با ایران گفت: امسال باید سال اقتصادی باشد و بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی تمرکز کنیم.

نگوین هونگ تگ همچنین با تأکید بر انجام فعالیت‌های اقتصادی توسط بخش‌خصوصی گفت: باید بر بخش خصوصی و فعالیت این بخش تمرکز کنیم.

به گفته هونگ تگ باید جلساتی ماهانه میان دو طرف برگزارشده و مشکلات احتمالی دو طرف بررسی و رفع آن‌ها پیگیری شود.

سفیر ویتنام در ایران با تأکید بر رفع مشکلات صدور ویزا گفت: هر تاجری که بخواهد به ویتنام برود مشکلی ندارد و می‌تواند به‌راحتی ویزا بگیرد؛ گرچه ممکن است در شروع به کار یک تاجر با ویتنام، ویزای تجاری به فرد داده نشود اما در هنگام ادامه کار و انعقاد قرارداد، فعالان اقتصادی می‌توانند ویزای تجاری بگیرند.

هونگ تگ همچنین با تأکید بر لزوم حل مشکلات بانکی میان ایران و ویتنام افزود: نخست‌وزیر ویتنام هم خواهان توسعه روابط میان ایران و ویتنام است و به بانک مرکزی کشور دستور داده است تا مشکلات بانکی در این راه حل شود.

موضوعات :
در همین رابطه