رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سید احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی شد

یکسان‌سازی نرخ ارز، ماموریت نخست معاون جدید سیف

رئیس‌کل بانک مرکزی در حکمی «سید احمد عراقچی» را به سمت معاون ارزی خود منصوب کرد. او برادرزاده عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، است. اخیراً ولی‌الله سیف گفته بود تک‌نرخی شدن ارز، اوایل دولت دوازدهم عملیاتی می‌شود؛ بر این اساس می‌توان گفت معاونت ارزی بانک مرکزی در سال جاری مأموریت خطیری خواهد داشت.

17 مرداد 1396
کد خبر : 9643
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل بانک مرکزی در حکمی «سید احمد عراقچی» را به سمت معاون ارزی منصوب کرد و «غلامعلی کامیاب» که پیش‌ازاین سمت معاونت ارزی داشت را به‌عنوان معاون بین‌الملل این بانک برگزید.

ولی‌الله سیف، در متن حکم عراقچی آورده است: «امید است با اتکال به خداوند متعال و استفاده از تجربیات ارزنده خود در انجام وظایف محوله و پیشبرد اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفق باشید.»

سید احمد عراقچی، دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد مدیریت مالی (فاینانس) از دانشگاه نیویورک و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران است.

عراقچی که حدود 40 سال سن دارد، دانشجوی نخبه و رتبه اول کنکور در مقطع کارشناسی ارشد بوده و همچنین سابقه عضویت در هیئت‌مدیره نهادهای مالی داخلی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

او برادرزاده عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، است و پیش‌ازاین عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز معاون اجرایی آن سازمان بوده است.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش در  برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما گفته بود بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، یکسان‌سازی نرخ ارز اوایل دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد.

به گفته سیف، تک‌نرخی شدن ارز کاری است که به‌سادگی می‌تواند عملیاتی شود و هم‌اکنون نیز دستورالعمل‌های آن آماده ابلاغ است.

 سیف بارها اعلام کرده بود که یکی از پیش‌نیازهای این اقدام، ایجاد ارتباطات کارگزاری نظام بانکی ایران با بانکداری بین‌المللی است و طبیعتاً زمانی که این امر محقق شود و بانک مرکزی شرایط را مناسب ببیند، تک‌نرخی شدن ارز ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

با توجه به اینکه تک‌نرخی شدن ارز در طول دولت یازدهم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های حوزه پولی و ارزی مطرح شده بود و بنا بر گفته عالی‌ترین مقام بانکی کشور مقرر شده است این اتفاق در اوایل دولت دوازدهم عملیاتی شود، می‌توان گفت در شرایط فعلی معاونت ارزی بانک مرکزی مسئولیت خطیری خواهد داشت و پیش‌قراول بانک مرکزی در مأموریت یکسان‌سازی نرخ ارز خواهد بود.

پیش‌ازاین غلامعلی کامیاب مسئولیت معاونت ارزی بانک مرکزی در دولت یازدهم را بر عهده داشت که با حکم جدید سیف به سمت معاون بین‌الملل این بانک منصوب شد.

غلامعلی کامیاب از 18 شهریورماه ۱۳۹۲ تاکنون مسئولیت معاون ارزی بانک مرکزی را بر عهده داشت و توانست نوسان‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها که از دولت دهم برجای‌مانده بود، کنترل کند و آرامش را به بازار ارز بازگرداند.

او دانش‌آموخته کارشناسی حسابداری از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد رشته‌ام.بی.ای (M.B.A) از کشور آمریکاست؛ از پیشینه کاری کامیاب در بانک مرکزی می‌توان به تصدی مدیرکل سیاست‌ها و نظارت ارز، مدیرکل نظارت و تعهدات ارزی و نیز مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی اشاره کرد.

در همین رابطه