رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق البرز عنوان کرد

اصلاح نظام آموزشی؛ پیش‌نیاز تأمین نیروی انسانی بخش تولید

رئیس اتاق البرز معتقد است موفقیت در اجرای اقتصاد مقاومتی مستلزم چاره‌اندیشی دولت برای تربیت نیروهای کارآمد است؛ نیروهایی که بتوانند در گردش چرخ اقتصاد کشور مشارکت فعال داشته باشند.

05 شهریور 1396
کد خبر : 9891
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

همایش «ماهیت کار در آینده» با حضور مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جمعی از فعالان اقتصادی البرز برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز در این همایش موفقیت در اجرای اقتصاد مقاومتی را مستلزم چاره‌اندیشی دولت برای تربیت نیروهای کارآمد عنوان کرد؛ نیروهایی که بتوانند در گردش چرخ اقتصاد کشور مشارکت فعال داشته باشد.

رحیم بنامولایی گفت: باید نظام آموزش و آموزش عالی به نحوی اصلاح شود که در آینده با مشکل بحران کمبود نیروی تحصیل‌کرده و ماهر موردنیاز بخش تولید مواجه نشویم.

بنامولایی اظهار کرد: ما که مدعی اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم و می‌خواهیم از این مسیر اقتصادمان را رونق دهیم، باید از هم‌اکنون در اندیشه تأمین نیروی کار آینده باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز تأکید کرد: همه ما باید حرکت‌های اقتصادی امروزمان با نگاه به آینده ترسیم شود؛ آگاهی از  اتفاقاتی که در کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد می‌تواند راهنمای خوبی برای هدایت اقتصاد و فضای کسب‌وکار ما به‌سوی رونق باشد.

او گفت: در دنیای امروز روش‌های نوین جایگزین روش‌های سنتی شده و ما برای حرکت به سمت توسعه پایدار چاره‌ای نداریم جز آنکه راه را برای  استفاده از فناوری‌های نوین هموار کنیم.

بنامولایی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار تنها با شعارهای زیبا عملیاتی نمی‌شود، باید همراه با جوامع پیشرفته با بهره‌گیری از روش‌های فناوری اطلاعات، پیچ‌وخم‌های موجود در مسیر تولید و اشتغال و رونق اقتصادمان را هموار کنیم.

بنامولایی گفت: اگر برای تأمین نیروی انسانی کارآمد و توانمند موردنیاز صنعت کشور چاره‌اندیشی نکنیم، قطعاً در آینده نه‌چندان‌دور در مسیر تحقق شعار رونق اقتصادی با بحران نیروی کاری فنی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: از دولت دوازدهم و دیگر سران و مجریان نظام که رهایی از رکود و تولید و اشتغال را در دستور کار و اولویت نخست قرار داده‌اند، انتظار می‌رود در این راستا برای تغییر و اصلاح قوانین و مقررات قدیمی و تاریخ گذشته دست‌به‌کار شوند.

بنامولایی تأکید کرد: در نخستین اقدام باید دانشگاه‌ها نیروهایی تربیت کنند که نیازهای واقعی جامعه به‌ویژه در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات تأمین شود.

وی اظهار کرد: با همکاری پارک علم و فناوری، در پی آن هستیم که فاصله بین شرکت‌های دانش‌بنیان و قسمت تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی را به هم نزدیک کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز افزود: برای ارتقا و بهبود واحدهای صنعتی باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

بنامولایی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از جهت ابداعات و اختراعات را بسیار مطلوب دانست و گفت: شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاب می‌کند این شرکت‌ها، در مسیر تأمین نیازهای صنعت و توسعه صادرات حرکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز در ادامه سخنانش بر ضرورت حاکم شدن نگاه تولید بدون کارخانه در بخش صنعت تأکید کرد و گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند باید صفرتا صد محصول توسط خودشان و بدون همکاری با دیگران تولید و به بازار مصرف عرضه شود، نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.

او افزود: صنعتگران باید بستر را برای مشارکت و همکاری سایر افراد توانمند در مسیر تولید محصولات مرغوب و قابل‌رقابت در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند.

رئیس اتاق البرز ادامه داد: برخی صنعتگران بر این باور غلط هستند که باید تنها دیده شوند، درصورتی‌که با همدلی و همراهی است که می‌توانیم با محصولات قابل‌رقابت و با برندهای مناسب در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

بنامولایی در ادامه با ذکر این نکته که مقام معظم رهبری امسال را به‌عنوان سال تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند، افزود: در این مسیر ضروری است برای ارتقا بهره‌وری نیروی کار نگاه کار مزدی جایگزین نگاه وقت مزدی شود.

محصولات باید بر اساس سلیقه و ذائقه مصرف‌کننده تولید شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز استفاده از تکنولوژی و روش‌های نوین تولید و عرضه انواع کالا با توجه به سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان کشور را نیاز ضروری امروز عنوان کرد.

اسماعیل خلیلی گفت: برای ترویج فرهنگ مصرف کالاهای تولید داخلی باید با بهره‌گیری از نظرات اساتید و پژوهشگران و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید، توزیع و عرضه، روش‌های نوین را جایگزین شیوه‌های سنتی کنیم.

خلیلی افزود: در جهان امروز تولیدکنندگان ظرف چند دقیقه با روش‌های نوین اطلاع‌رسانی هم‌زمان محصولاتشان را در سطح دنیا ازجمله در ایران معرفی و در معرض فروش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مناسب و با توجه به ذائقه و نیاز مصرف‌کننده، بخش تولید و عرضه را به سمتی هدایت کنیم تا هم‌وطنان از خرید محصولات وطنی استقبال کنند و تمایلی به خرید کالای خارجی نداشته باشند.س اتاق ایلام در نشست با روسای اتاق‌های واسط، میسان و دیوانیه عراق؛

لزوم تقویت روابط تجاری شهرهای مرزی برای شکوفایی اقتصادی این مناطق

روسای اتاق‌های بازرگانی دیوانیه، واسط و میسان عراق طی سفر به استان ایلام، ضمن بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های عشایری و روستایی نشستی را با رئیس اتاق ایلام برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام تقویت روابط اقتصادی با کشور همسایه عراق را جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این استان به سبب هم‌جواری با استان‌های دیوانیه، واسط و میسان عراق از هرگونه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این مناطق استقبال می‌کند.

شعبان فروتن ادامه داد: تقویت روابط تجاری زمینه‌ساز رونق اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصادی برای همه مناطق مرزی خواهد بود و ما به‌دنبال افزایش روابط اقتصادی با شهرهای مختلف عراق هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی این استان برای تأمین نیازهای اساسی بازار عراق گفت: خوشبختانه تجار و بازرگانان در کنار تولیدگران این استان همواره مصمم به افزایش مراوده‌های اقتصادی با طرف‌های مقابل هستند.

فروتن تأکید کرد: تلاش ما این است که اعزام هیات‌های تجاری و اقتصادی از استان ایلام و پذیرش هیات از کشورهای عراق به‌ویژه استان‌های مرزی دیوانیه، واسط و میسان عراق زمینه افزایش برای مراوده‌های تجاری روزبه‌روز افزایش یابد.

وی به افزایش مرزهای بین استان ایلام و عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کار جانمایی مرز چنگوله در مجاورت شهابی میسان نیز به‌تازگی انجام‌شده و در آینده شاهد گشایش بازارچه در این منطقه خواهیم بود که نقش مؤثری در افزایش صادرات خواهد داشت.

رئیس اتاق دیوانیه نیز به نمایندگی از هیات عراق از توسعه روابط اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه استان ایلام استقبال کرد.

محمود عبدالحسن جبار گفت: روابط اقتصادی بین ایران و عراق از گذشته تاکنون به نحو مطلوبی بوده و ما از افزایش این ارتباط دوسویه در حوزه‌های مختلف تجارت و بازرگانی استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: استان ایلام نیز به سبب هم‌جواری با استان‌های مرزی ما دارای قابلیت‌های خوبی است که ضرورت است از فرصت‌های مرزی برای گسترش روابط اقتصادی بیشتر استفاده شود.

عبدالحسن جبار افزود: تلاش می‌کنیم که در آینده نزدیک با افزایش پذیرش و اعزام هیات‌های اقتصادی بین ما و استان ایلام زمینه مناسبی برای تقویت روابط فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد، بتوان با فعالیت روزافزون فعالان بخش خصوصی دو طرف شاهد تحول اقتصادی در مناطق مرزی به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار شد.

در همین رابطه