رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در دیدار معاون مجلس شیلی با رئیس اتاق ایران مطرح شد

شیلی، کشور هدف ایران در منطقه آمریکای جنوبی

رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون مجلس شیلی ضمن تأکید بر وجود ظرفیت‌های بسیار در روابط ایران و شیلی از عدم شناخت کافی فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر سخن گفت و بر لزوم تبادل هیات‌های اقتصادی میان دو کشور تأکید کرد.

06 شهریور 1396
کد خبر : 9948
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون مجلس شیلی با هدف بررسی راه‌های توسعه همکاری اقتصادی میان ایران و شیلی، با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با غلامحسین شافعی دیدار کرد.

رئیس اتاق ایران در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های شیلی گفت: این کشور یکی از کشورهای غنی و ثروتمند آمریکای جنوبی است و از لحاظ معدنی ظرفیت‌های خوبی دارد. درگذشته روابط اقتصادی خوبی به‌ویژه در زمینه معدن و مس با شیلی داشته‌ایم و اکنون بار دیگر خواستار تقویت این روابط در فضای پسابرجام هستیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، کشاورزی و انرژی را هم از زمینه‌های بالقوه برای همکاری‌های ایران و شیلی عنوان کرد.

شافعی در عین حال عدم شناخت کافی فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر را ضعفی عمده خواند و گفت: فعالان اقتصادی اطلاعات و شناخت کافی از شرایط و ظرفیت‌های یکدیگر ندارند بنابراین اتاق‌های بازرگانی دو طرف می‌توانند با مبادله هیات‌های اقتصادی و برگزاری نشست‌های مشترک به این شناخت کمک کنند.

رئیس اتاق ایران بابیان اینکه در شیلی قوانین اقتصاد آزاد حاکم است گفت: این کشور به حد کافی امنیت اقتصادی دارد.؛ شیلی دروازه ورود به آمریکای جنوبی و نقطه هدف ایران در میان کشورهای این منطقه است.

شافعی افزود: در شرایط فعلی سیاست جمهوری اسلامی ایران تنوع در ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف است؛ ضمن اینکه ایران موقعیت ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد و می‌تواند نقطه تمرکز فعالیت‌های اقتصادی شیلی با کشورهای همسایه ایران باشد و ظرفیت افزایش مبادلات تجاری ایران و شیلی در زمان کوتاه وجود دارد.

شیلی به دنبال اعزام سفیر مقیم به تهران

معاون مجلس شیلی بر وجود ظرفیت‌های بالای همکاری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان ایران و شیلی تأکید کرد و گفت: جدای از تحریم‌ها و برجام، از ظرفیت‌های روابط دو کشور به‌خوبی استفاده‌نشده است؛ باید از ابتدا شروع کرد و روابط اقتصادی دو کشور را پایه‌گذاری کرد.

گوییدو جیراردی حجم روابط اقتصادی ایران و این کشور را ناچیز دانست و گفت: باید به تعمیق روابط اقتصادی بپردازیم و راهکاری‌های عملی برای افزایش میزان ارتباطات اقتصادی بیابیم.

جیراردی توسعه علمی را هم از ابعاد مهم توسعه در کشور شیلی عنوان کرد و گفت: ما در کنار توسعه فعالیت‌های اقتصادی به توسعه علمی هم اهمیت می‌دهیم و این موضوع را پیش می‌بریم.

او با اشاره با دیدار خود با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در آن دیدار هم به اهمیت تقویت روابط دوجانبه ایران و شیلی پرداخته شد و این علاقه در دو طرف وجود دارد تا روابط دوجانبه بیشتر شود.

جیراردی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اولین اقدام ما برای تقویت روابط با ایران، تقویت سفارت شیلی در تهران و اعزام سفیر مقیم و فعال کردن بخش اقتصادی سفارت است.

معاون مجلس شیلی با اشاره به سخنان رئیس اتاق ایران، از تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور استقبال کرد.

موضوعات :
در همین رابطه