شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

یادداشت پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران

ایران و روسیه؛ موزون در سیاست ناموزون در تجارت

سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: اصلاح و تقویت زیرساخت‌های صادراتی به کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورها جزو وظایف دولت است و بخش خصوصی نقش سرمایه‌گذاری و تجارت را برعهده دارد.

پدرام سلطانی

رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش
10 آبان 1396
کد خبر : 10826
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رابطه سیاسی ایران و روسیه در شرایط مطلوب و خیلی خوبی قرار دارد و ما باید نهایت استفاده را با سرعت بالاتر از این روابط خوب سیاسی به نفع اقتصاد بهره ببریم، هرچند روابط سیاسی بین تهران و مسکو دارای پایداری همیشگی نیست و نوسان در این زمینه طی سال‌های گذشته دیده شده است.

البته امیدواریم در این دوره شاهد پایداری هرچه بیشتر روابط سیاسی بین ایران و روسیه باشیم. به‌ویژه اینکه ایران در معادلات استراتژیک روسیه، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که روسیه در رابطه با غرب و اروپا دچار چالش‌ها و مشکلاتی شده و فرصتی خوب برای ایران است که با اتحاد استراتژیک خود با روسیه به فکر توسعه روابط اقتصادی هم باشد.

از سوی دیگر، ایران در حال مذاکره نهایی برای پیوستن به اتحادیه کشورهای اوراسیاست و روسیه جزو کشورهای اصلی و تأثیرگذار در این اتحادیه در کنار بلاروس، ارمنستان، قزافستان و دیگر کشورها به شمار می‌رود و اگر ایران به این اتحادیه بپیوندد از تعرفه ترجیحی در ارتباط با تجارت با این کشورها می‌توانیم بهره‌مند شویم، متأسفانه رویکرد ما در مذاکرات تجاری بر سر قراردادهای تعرفه ترجیحی مبتنی بر تجارت آزاد بسیار محتاطانه است و نظرات بخش خصوصی درخصوص این تعرفه‌ها دیده نمی‌شود. به‌نظر در ارتباط با تجارت بین ایران و منطقه اوراسیا می‌توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم نسبت به آنچه تاکنون صورت گرفته و باید وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی از نظرات بخش خصوصی بیشتر استفاده کنند.

بازار روسیه یک بازار بسیار بزرگ برای محصولات و صنایع لبنی و کالاهای کشاورزی ایران محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت برای افزایش حجم تجارت خود با روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا استفاده کنیم. البته برای تحقق این اهداف مهم جهت افزایش صادرات محصولات لبنی و کشاورزی به منطقه یادشده به‌ویژه روسیه نیازمند بهبود زیرساخت‌های لازم در داخل کشور هستیم چراکه ظرفیت تولیدی ما به‌مراتب بیشتر از ظرفیت صادراتی کشور در این بخش برآورد می‌شود و عملاً شاهد ضایع‌شدن بسیاری از محصولات کشاورزی و لبنیاتی هستیم.

اصلاح و تقویت زیرساخت‌های صادراتی به کشورهای اتحادیه اوراسیا و دیگر کشورها جزو وظایف دولت است و بخش خصوصی نقش سرمایه‌گذاری و تجارت را برعهده دارد. نتیجه اینکه زیرساخت سیاسی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه فراهم است اما برای برداشته‌شدن موانع پیش روی فعالان اقتصادی نیاز داریم که تسهیل بیشتری در مراودات بانکی صورت پذیرد و شاهد تقویت روابط بانکی بین 2 کشور باشیم تا در کنار اجرایی‌شدن توافق با اتحادیه اوراسیا سطح روابط تجاری افزایش یابد.

هرچند در ارتباط با صدور ویزا گام‌های خوبی برداشته شده اما هنوز جای کار هست تا صدور ویزا آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. به‌طور کلی مانع جدی بر سر توسعه روابط تجاری بین ایران و روسیه وجود ندارد و باید سریع‌تر دولت زیرساخت‌های لازم را اصلاح و تقویت کند.

در همین رابطه