رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

یادداشت حسین پیرموذن به مناسبت روز خبرنگار

برای رزمندگان خط مقدم آگاهی

خبرنگاری یکی از پر زحمت‌ترین شغل‌ها و در عین حال شاید کم بهره‌ترین آنها باشد. فکر می‌کنم که هیچوقت نمی‌شود نقش مهم خبرنگاران و رسانه ها را نادیده گرفت، آنها در سخت‌ترین و تاریخی‌ترین لحظات همیشه نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند‌.

حسین پیرمؤذن

نایب رئیس اتاق ایران
17 مرداد 1397
کد خبر : 14773
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح زود، ساعاتی قبل از اینکه این یادداشت را آماده کنم، در سلیمانیه عراق چشمانم را به روی روزی دیگر باز می‌کنم، در سفر کاری به سر می‌برم، اخبار و حال و هوای وطن در غربت همیشه بیشتر توجهم را جلب می‌کند. به دنیایی پر از هیاهو و اخبار مختلف فکر می‌کنم، دنیایی که حتی در ساعات خواب ما هم بیدار و پر از اتفاقات مختلف است. امروز در ایران روز خبرنگار است، یاد خبرنگارانی می‌افتم که همیشه در خط مقدم همه‌ی اتفاقات هستند. از پشت پنجره‌ی هتل محل اقامت به خیابان‌های سلیمانیه نگاه می‌کنم و روزهای پر آشوب و جنگ عراق را تصور می‌کنم، حال و هوایی که ما فقط توسط خبر و در رسانه‌ها آنها را شنیده‌ایم؛ اما خبرنگارانی که اینجا بوده‌اند همه‌ی آن لحظات را زندگی کرده‌اند. یاد دوران دفاع مقدس خودمان می‌افتم و زمانی که با دشمن مهاجم می‌جنگیدیم و در خط مقدم، خبرنگاران شانه به شانه‌ی ما هم از وطن دفاع و هم اخبار جنگ را مخابره می‌کردند. خبرنگاران همیشه پرچم‌داران آگاهی در خطوط مقدم همه‌ی اتفاقات و لحظات تاریخی بوده‌اند.

خبرنگاری یکی از پر زحمت‌ترین شغل‌ها و در عین حال شاید کم بهره‌ترین آنها باشد. فکر می‌کنم که هیچوقت نمی‌شود نقش مهم خبرنگاران و رسانه ها را نادیده گرفت، آنها در سخت‌ترین و تاریخی‌ترین لحظات همیشه نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند‌.

نگاه مثبت خبرنگاران و صداقت در اطلاع رسانی یکی از مهم‌ترین نکته‌های شکل گیری افکار عمومی است. رسانه زیربنای ساختمان فکری یک جامعه را شکل می‌دهد، و اگر خبرنگار وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد تاثیرش در همه جای یک جامعه مشهود خواهد بود. خبرنگاران را باید از تاثیرگذارترین افراد جامعه دانست، آنها بر منصب‌های پرطمطراق تکیه نداده‌اند ولی نزدیک‌تر از هرکسی به افکار عمومی هستند. نباید از نقش اهالی رسانه غافل بود.

اقتصاد رسانه یکی دیگر از موضوعات مهم در ارتباط با اهالی رسانه است که همیشه مغفول مانده است. رسانه ها در کشور ما اکثرا دولتی هستند و رسانه‌های خصوصی اجازه‌ی قد کشیدن نداشته‌اند‌ که این امر به اقتصاد ضعیف و اشتباه رسانه‌ای دلالت دارد. البته در چند سال اخیر بعضی از رسانه‌ها به خوبی توانسته‌اند روی پای خود بایستند اما باید اقتصاد رسانه را جدی گرفت.

۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار را به خبرنگارانِ عزیز که در همه حوادث تلخ و شیرین بیشترین زحمت را می‌کشند تبریک می‌گویم. شما به عنوان پیش‌گامان جامعه، نقش خود را همیشه در لحظه‌های حساس و بزنگاه‌های تاریخی به خوبی ایفا کرده‌اید و با کمترین توقع بیشترین تاثیر را در آگاهی ملت ایران داشته‌اید. امروز هم در این شرایط حساس کشور، باز این قلم‌های شما است که در راستای همدل کردن ملت شریف ایران، قطعا نقش بی بدیل خود را ایفا خواهد کرد. بر این قرار بمانید و بدانید که بی شک پیشرفت و اعتلای نام وطن در تلالو اندیشه و قلمِ آغشته به صداقت تحقق خواهد یافت.

به عنوان یک فعال بخش خصوصی فکر می‌کنم که باید به رسانه‌ها و ارتباط با آنها افتخار کنیم و هرگز از این سرمایه‌ی عظیم غافل نشویم. امید که همه‌ی روزها روز خبرنگاران خوش خبر باشد. و باشد که آزادمردانه و صلح جویانه، در ردیف بزرگ‌نامان این عرصه بمانید.

در همین رابطه