رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

تاثیر کاهش نرخ سود بین‌بانکی بر تورم

کاهش نرخ سود بین‌بانکی از بهار تا تابستان چندان چشمگیر نبوده و زیر یک درصد بوده است، ضمن اینکه این کاهش نرخ می‌تواند به سود بازار سرمایه نیز باشد .

کامران ندری

اقتصاددان
07 تیر 1400
کد خبر : 38673
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نرخ سود بین‌بانکی که در اردیبهشت ماه 19.76درصد بود حالا به 18.46درصد رسیده و با افت همراه بوده که ممکن است برخی گمان کنند این موضوع بر اقتصاد تاثیرگذار باشد. این در حالی است که این موضوع تاثیر چندانی بر اقتصاد نخواهد داشت و تنها به دلیل برداشت‌های دولتی بوده که باعث شده حساب ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی افزایش پیدا کند و دلیلی برای تزریق منابع از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها شده است که روی رشد نقدینگی تاثیر گذاشته است.  اما باید گفت نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ثابت نیست.

این نرخ نوسان دارد به گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود یا اینکه پایین می‌آید. اما این موضوع به تدریج و با تاخیر منجر به آثار تورمی در بازار خواهد شد و در عین حال در صورتی که مذاکرات برجامی به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود این موضوع باعث خنثی شدن آثار نقدینگی در بازار خواهد شد. گاهی اوقات تصور می‌شود که ممکن است کاهش نرخ سود بین‌بانکی باعث کاهش نرخ سود بانکی شود اما باید گفت کاهش نرخ سود بین‌بانکی به این اندازه تاثیری بر نرخ سود بانکی ندارد، زیرا نرخ سود بانکی دستوری تعیین می‌شود و بعید به نظر می‌رسد دولت آقای روحانی تصمیمی برای کاهش نرخ سود بانکی داشته باشد البته ممکن است در دولت جدید روی این نرخ تجدیدنظر شود و تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.  همچنین در صورتی که این نرخ بیش از این کاهش یابد به جز اثرات تورمی شدید ممکن است موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی هم بشود اما بانک‌ها به دلیل قدرت انحصاری خود، نرخ سود تسهیلات را پایین نمی‌آورند زیرا، با بالا بودن نرخ بهره تسهیلات می‌توانند زیان‌های خود را جبران کنند. 

اما باید گفت به مرور تزریق این منابع از بانک مرکزی به بانک‌ها و با ادامه برداشت‌های دولتی باعث تشدید آثار تورمی در جامعه می‌شود و در صورتی که نرخ بهره بانکی نیز افت کند ممکن است این موضوع باعث رشد تورم در بازار شود، پس تنها عاملی که می‌تواند اثری کاهنده روی رشد تورم داشته باشد برداشتن تحریم‌ها و پایین آمدن نرخ ارز است.

خوشبختانه این کاهش نرخ سود بین‌بانکی از بهار تا تابستان چندان چشمگیر نبوده و زیر یک درصد بوده است، ضمن اینکه این کاهش نرخ می‌تواند به سود بازار سرمایه نیز باشد البته این موضوع با توجه به ریزش‌های این بازار و اصلاح قیمتی که طی ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم چندان چشمگیر نیست اما چنانچه نرخ اعلامی برای سود در بازار بین‌بانکی کاهشی باشد، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم برای حمایت از بخشی از اقتصاد مانند بازار سرمایه نرخ بهره را تغییر دهیم و سایر بخش‌ها بدون تغییر بماند. در واقع این کار باعث می‌شود که قیمت در سایر بازارها نیز دستخوش تغییر شود. به عبارت دیگر با این اقدام قیمت‌ها در بازار سهام، ارز، مسکن و همه تصمیمات مصرفی خانوارها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه