شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پیام تسلیت رئیس مرکز مطالعات آب اتاق ایران به مناسبت درگذشت پرویز کردوانی

شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در پیامی درگذشت پرویر کردوانی پدر علم کویرشناسی را تسلیت گفت.

02 شهریور 1400
کد خبر : 39144
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدحسین شریعتمدار رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در پیامی درگذشت پرویر کردوانی پدر علم کویرشناسی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

استاد پرویز کردوانی، مشهور به پدر علم کویرشناسی ایران، در سال 1310 در روستای مندلوک گرمسار متولد شد. کشاورز زاده‌ای از شوره‌زار گرمسار بود. او مفهوم آب را خوب آموخته بود. در سال 1328 در کنار پدر با عملیات کشاورزی- باغبانی در خاک‌های شور و با محدودیت منابع آبی در سرزمین ایران آشنا شد. او پس از پایان تحصیلات دکتری از کشور آلمان در دانشگاه‌های ارومیه و تهران فعالیت خود در خصوص کشاورزی، کویر شناسی و جغرافیا ادامه داد. و در سال 1382 به‌افتخار بازنشستگی از دانشگاه تهران نائل آمد.

استاد پرویز کردوانی در طول دوران زندگی‌اش آگاهانه و با استفاده از اصول مبتنی بر علوم و فنون زیست‌محیطی، دل‌نگرانی‌های خود را در خصوص وضعیت آب، محیط‌زیست و کشاورزی ایران ابراز می‌داشت. او در خصوص وضعیت آب در کشور و محدود بدون منابع آب هشدارهای لازم را به مردم، متولیان و دولت می‌داد. او معتقد بود که ما خشک‌سالی اقلیمی و خشک‌سالی آبی را باهم داریم. درست است که در اثر خشک‌سالی اقلیمی بارش‌های سالانه کم شده ولی به دلیل افراط در برداشتن آب‌های زیرزمینی، خشک‌سالی آبی بیشترین لطمه را به منابع آبی کشور زده است. او معتقد بود که پس از انقلاب اسلامی، برای خودکفایی در محصولات کشاورزی اقدام به احداث چاه نیمه عمیق و سپس چاه عمیق کردیم. و برای صنعتی شدن نیز به آب‌های زیرزمینی دست انداختیم. و با انجام مداخلات نا به‌جای انسانی و خطاهای مدیریتی باعث شدیم تا منابع آب‌های زیرزمینی را در مسیر خودکفائی کشاورزی و صنعت به پائین تر حد ممکن برسانیم، به‌طوری‌که امروز وارد مرحله بحران کم‌آبی شده‌ایم.

مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) ضایعه درگذشت استاد پرویز کردوانی، بزرگ‌مردی که اندیشمندانه، جامعه ایران را از محدودیت منابع آبی و توجه به زیست‌بوم کشور آگاه می‌ساخت و در مسیر آگاهی جامعه از محدودیت منابع آبی اقدامات شایسته و ارزشمندی را انجام داده است، به جامعه بزرگ ایران تسلیت می‌گوید.

در همین رابطه