رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

یادداشت استاندار اردبیل برای «اتاق ایران آنلاین»

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی برای تحقق صلح و دوستی منطقه‌ای

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل معتقد است رویداد اردبیل 2023 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 فرصت مناسبی برای استفاده از ابزار دیپلماسی گردشگری در ایجاد صلح و دوستی منطقه‌ای است.

سیدحامد عاملی

استاندار اردبیل
18 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56292
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شهر اردبیل در سومین نشست وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در شهر خجند تاجیکستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌عنوان «پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ میلادی» انتخاب شده است. ازاین‌رو ضرورت برنامه‌ریزی برای میزبانی شایسته از این ‌رویداد بین‌المللی، اجرای برنامه‌های کلان و مؤثر برای توسعه گردشگری با تأمین نیازها و زیرساخت‌ها گردشگری، شناساندن ظرفیت‌های گردشگری، توسعه دیپلماسی گردشگری و اقتصادی، آموزش، آگاه‌سازی و توانمندسازی فعالان گردشگری، حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی بومی و محلی، تقویت اقتصاد گردشگری و تجاری‌سازی، معرفی هویت‌های فرهنگی و تاریخی، احیای مسیر فرهنگی و تاریخی صفویه، انعکاس تصویر مثبت از جمهوری اسلامی برای سایر کشورها و مقابله با ایران هراسی باید در اولویت همه ما قرار گیرد.

در این راستا ضرورت مشارکت فعال مسئولان دولتی در سطح ملی، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در جهت تحقق اهداف این رویداد بین‌المللی و بهره‌مندی از پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم، فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی است. بر همین اساس برنامه‌ریزی، ساماندهی، هماهنگی در مدیریت یکپارچه و پیگیری تحقق برنامه‌ها و اهداف مورد انتظار و تشکیل ستاد این رویداد در سطح ملی و میزبانی از سفرای کشورهای عضو اکو از مهم‌ترین برنامه‌های ما بود. ۷ اردیبهشت‌ماه امسال با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دبیر کل اکو، سفیران و نمایندگان کشورهای عضو اکو، سفیر چین و سفرا و نمایندگان کشورهای رومانی، بلغارستان، صربستان آیین افتتاحیه رویداد بین‌المللی ۲۰۲۳ در اردبیل برگزار شد.

توسعه صادرات فرهنگی و همچنین ارتباط و استمرار کشورهای عضو اکو و تحقق اهداف مشترک به‌ویژه در جهت تأکید بر اشتراکات فرهنگی و افزاش تعاملات اقتصادی به‌ویژه اقتصاد گردشگری از مهم‌ترین اهداف این رویداد است.

اردبیل در طول تاریخ مرکز تحولات و کانون حرکت‌های پیش‌رونده فرهنگی، هنری و با اصالت مذهبی بوده هست و در طول تاریخ توانسته نقش‌آفرینی مؤثری در همگرایی بیشتر کشورهای منطقه و عضو اکو داشته باشد و امیدواریم در طول برگزاری رویداد ۲۰۲۳ جلوه‌های متفاوتی از این تعاملات و ارتباطات را شاهد باشیم.

از سوی دیگر وجود مواهب و جاذبه‌های متنوع و متعدد گردشگری، استان اردبیل را به یکی از مناطق جذاب گردشگر پذیر معرفی کرده است.

برنامه تدارک دیده شده در ستاد ملی و استانی این رویداد باهدف معرفی مناسب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی کشورهای عضو اکو منطقه را فراهم می‌کند.

همچنین در نظر داریم از ابزار دیپلماسی گردشگری که نقش مهمی در ایجاد صلح و دوستی، امنیت و تعامل و همکاری میان کشورهای منطقه و رونق اقتصادی به‌ویژه اقتصاد گردشگری دارد، استفاده بهینه‌ای داشته باشیم و جدا از جایگاه تاریخی و موقعیت ژئوپلیتیک اردبیل که در مسیر کشورهای حوزه قفقاز ویژگی‌های کم‌نظیری برای توسعه گردشگری فراهم کرده، از این فرصت با نگاهی جامع و عمیق همکاری‌های بین‌المللی را برای محور قرار گرفتن گفتمان گردشگری در دیپلماسی منطقه‌ای داشته باشیم.

در همین رابطه