رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رفع عواض تحریم؛ شاید چند سال دیگر

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، برجام را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان می‌کند و می‌نویسد: تحریم عوارض بسیار زیادی بر اقتصاد و آینده ایران بر جای گذاشت که رفع آن بیش از چهارپنج سال به‌طول می‌انجامد و پس از آن شرایط برای فعالیت‌های سازنده هموار می‌شود.

رضا پدیدار

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
18 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8299
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، برجام را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان می‌کند و می‌نویسد: تحریم عوارض بسیار زیادی بر اقتصاد و آینده ایران بر جای گذاشت که رفع آن بیش از چهارپنج سال به‌طول می‌انجامد و پس از آن شرایط برای فعالیت‌های سازنده هموار می‌شود.

رضا پدیدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری به دولت نقدهایی وارد می‌کنند مبنی بر اینکه برجام به اندازه کافی موثر نبوده است و با وجود برجام هنوز نقص‌هایی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود. باید گفت که برجام دارای یک زیربنای بنیادین است. زیربنای بنیادین آن به محورهای اصلی برای رفع محدودیت‌های مهم کشور که توسط جامعه بین‌المللی وضع شده بود، بر‌می‌گردد؛ محدودیت‌هایی که هم تصمیمات و هم برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کشور را مخدوش و متوقف می‌ساخت. برنامه‌های اجرایی و عملیاتی کشور، آن دسته از برنامه‌هایی است که برای کشور کسب درآمد ملی به همراه دارد و در پی آن، درآمد ملی حاصل شده بر اساس اهداف بلندمدت صرف هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور می‌شود.

برجام توانست به صورت بنیادین محدودیت‌ها را با ایجاد توافق‌های بین‌المللی از میان بردارد. در نتیجه می‌توان گفت که قطعا یکی از اقدامات مهمی که دولت یازدهم در تحقق رسالت خود به عنوان دولت تدبیر و امید به ثمر رساند، برجام بود که نقطه امیدی برای فعالان اقتصادی، مردم و به ویژه جوانان ایجاد کرد. شور و شوق مردم در زمان تایید نهایی برجام در شورای امنیت و دیگر مراجع مهر تاییدی بر همین موفقیت است.

برجام توانست محدودیت‌های حاصل از توافق جهانی علیه ایران در اتحادیه اروپا و سایر پیروان آنها را برهم بزند،اما برای اجرا کردن برجام و دیدن تمام تاثیرات آن نیاز به زمان است، همان‌طور که اگر فردی یک‌شبه دچار عارضه و دردی شود، درمان آن ممکن است یک ماه یا یک سال طول بکشد. بیماری باید تشخیص داده شود و مراحل درمانی آن طی شود. تحریم هم مثل یک عارضه جسمی بود. یک‌شبه وارد کشور ما شد و عوارض بسیاری زیادی بر اقتصاد و آینده ایران بر جای گذاشت.

برجام توانست با یک برنامه‌ریزی تعریف شده به ثمر برسد. تصور من این است که تحقق کامل برجام، حداقل به اندازه یک دوره ریاست‌جمهوری به طول می‌انجامد و تاثیرات آن بعد از این دوره و به آرامی نمایان خواهد شد. رفتن این عارضه از بدن کشور به ویژه بدنه اقتصادی کشور بیش از چهار یا پنج سال به طول می‌انجامد و پس از آن شرایط را برای فعالیت‌های سازنده هموار می‌کند. از این نظر باید نقدهای دیگران نسبت به مهم نبودن و کم تاثیر بودن برجام را رد کرد و نادرست خواند.

گروهی فکر می‌کنند با به امضا رسیدن توافق برجام، یک شبه باید شاهد خروج از تنگناها می‌بودیم؛ مثل بیماری که انتظار داشته باشد با مصرف دارو به‌طور آنی و فوری درمان شود. چنین چیزی امکانپذیر نیست. تحقق برجام زمان می‌برد. البته راه دوری نمانده است و به زودی برجام به نتایج مطلوب خود دست پیدا می‌کند. اینکه برخی کاندیداها از رعایت‌نکردن برجام صحبت کنند، ناامید‌کننده است. قدرت و پایداری برجام بسیار بالاست و برای رسیدن به ضوابط اجرایی و عملیاتی خود، زمان مورد نظر در حال طی‌شدن است. هر فردی به ریاست‌جمهوری برسد راهی جز پایبندی به برجام و دنبال کردن این برنامه نخواهد داشت. برجام نقطه اقتدار و امنیت کشور است.

در همین رابطه