مهدی تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

به نرخ رشد تعیین شده در برنامه ششم توسعه می‌رسیم

تقوی، اقتصاددان می‌گوید: اقتصاد ایران روزهای خوبی را سپری می‌کند؛ دوران گذار از تلاطم‎ها و رسیدن به آرامش. نرخ رشد مثبت 7 درصد برای اقتصاد نشان از این ثبات است. این ثبات و تصمیمات عقلایی باعث می‌شود نرخ رشد در چهار سال دولت دوازدهم مثبت باشد.
تاریخ: 21 شهریور 1396
شناسه: 10127

مهدی تقوی؛ اقتصاددان

مرکز آمار ایران، گزارش وضعیت تجارت خارجی و رشد اقتصادی کشور در فصل بهار را منتشر کرد. در این گزارش به تغییرات ارزش دلاری تجارت خارجی (کالایی) کشور بر اساس آمار منتشره گمرک ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی (کشاورزی و شکار و جنگلداری، شیلات، استخزاج معدن و صنعت)‌ به جز نفت، گاز (گاز طبیعی و میعانات گازی)‌ و تجارت چمدانی در بهار 96 اشاره شده است.

بر این اساس، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1390 با احتساب نفت در سه ماهه نخست سال با 6.5 درصد افزایش به رقم 183 هزار و 642 میلیارد تومان و بدون احتساب نفت به رشد 7 درصدی به 145 هزار و 669 میلیارد تومان رسیده است. مرکز آمار نرخ مشارکت اقتصادی بهار 1396 را 40.6 درصد، نرخ بیکاری بهار 1396 را 12.6 درصد و نرخ تورم مربوط به مردادماه را 7.9 درصد اعلام کرده است.

مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «اعلام نرخ رشد سه ماهه اول فصل بهار، چشم‌انداز رشد سال 1396 را مشخص کرد؛ در سال جاری با رونق اقتصادی بالایی روبه رو خواهیم بود.»

او درباره اینکه برخی معتقدند این نرخ رشد اعلام شده، واقعی نیست می‌گوید: «این افراد سواد اقتصادی ندارند و با اصول علم اقتصاد آشنایی ندارند. اقتصاددان‎ها معتقدند اعلام نرخ رشد مثبت اقتصادی به معنای رونق در اقتصاد است. اگر دولت دوازدهم خطاهای دولت دهم را تکرار کند، در آن صورت امکان بازگشت به دوره قبل وجود دارد. رد ضمن آمتار را دو مرکز  یعنی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام می‌کند که این آمارها قابل استناد است.»

او ادامه می‌دهد: «کسانی که می گویند رشد اقتصاد در ایران واقعی نیست، این‌ها برخورد سیاسی با اقتصاد دارند؛ اقتصاد ایران از سال 1392 از تلاطم‌های سیاسی و تصمیمات لحظه‌ای در امان بوده است و تأثیر این رفتارهای منطقی را در رشد اقتصاد و کنترل تورم و رکود می‌بینیم.»

او معتقد است: «ما در سال 1396 به نرخ رشد تعیین شده در برنامه ششم توسعه خواهیم رسید، این چشم اندازی است که در مقابل اقتصاد ایران است.»

چرا برخی مدام از رکود در اقتصاد می گویند؟ تقوی پاسخ می‌دهد: «من به عنوان اقتصاددان تفاوت این دو دوره را کاملاً درک می‌کنم؛ نرخ بیکاری، نرخ رشد مسکن، نرخ رشد، رکود و تورم را در دو دوره مقایسه می‌کنم و در نهایت به این نتیجه می‌رسم که این دوره بسیار متفاوت از دوره قبلی است. اما مردم هم این تفاوت را درک می‌کنند ولی مشکلات تحمیل شدهاز هدفمندی یارانه‌ها بر اقتصاد ایران یک شبه حل نمی‌شود؛ رفع آسیب‌های آن سونامی اقتصادی نیاز به زمان زیادی دارد.»

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «مردم هم با یک مقایسه ساده حتماً متوجه تفاوت دو دوره می‌شوند و ثبات اقتصادی را درک می‌کنند ولی اصلاح خرابی‌ها زمان‌بر است. اقتصاد ایران به زمان نیاز دارد تا مشکلات تحمیل شده به پیکره اقتصاد رفع شود وگرنه کل اقتصاد ایران از صنایع مادر و صنایع وابسته به نفت تا صنایع کوچک با رشد اقتصادی روبرو هستند. بدون آمار نمی‌توانیم حرف بزنیم. آمار های اعلام شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی نشان از رشد اقتصادی دارد و این رشد در چهارسال آینده پایدار خواهد ماند.»

او تاکید می‌کند: «انتقاد به دولت حسن روحانی، انتقادی سیاسی است؛ اقتصاددان‌ها با عدد و آمار کار دارند نه با اظهارنظرهای سیاسی؛ اقتصاد ایران روزهای خوبی در پیش دارد و این را آمارها نشان می‌دهد.»

موضوعات :
در همین رابطه