عضو هیات مدیره شستا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

قوانین موازی و دخالت دولت در تعیین قیمت مانع کار می‌شود

مرتضی لطفی معتقد است دولت تدبیر و امید نسبت به سایر اشتیاق بیشتری به مشارکت بخش خصوصی دارد و در هیچ سفری بدون پارلمان بخش خصوصی حاضر نمی‌شود
تاریخ: 15 اردیبهشت 1395
شناسه: 1142

تلاش‌های دولت‌ها برای انجام مذاکرات و ایجاد تفاهم سیاسی با قدرت‌های جهانی از مدت‌ها قبل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران را به تکاپو انداخته بود. طبق گفته مرتضی لطفی عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجیستیک اتاق ایران و عضو هیات مدیره شستا اتاق ایرانی تقریباً همزمان با آغاز به کار اتاق هشتم، کمیسیونی را با عنوان «کمیسیون تسهیل تجارت» به کمیسیون‌های خود اضافه کرد تا بتواند از این طریق در فضای پساتحریم و دوران برجام به خوبی فعالیت کند.

اما از نظر فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، هنوز موانع بسیاری برای اجرایی شدن و انجام فعالیت‌های وجود دارد. مرتضی لطفی در این باره می‌گوید: «بعد از توفیقی که از توافق تیم دیپلماسی دولت در سطح بین‌المللی ایجاد شد و همزمان با مطرح شدن موضوع برجام و رفع تحریم‌ها، هم در بخش سیاسی و هم در بخش تجاری تحولات بسیاری انجام شد.»  او ادامه می‌دهد: «اتاق ایران نیز در همین راستا از قبل برنامه‌هایی را برای چگونگی برخورد با پساتحریم در دستور کار خود قرار داد. اضافه شدن کمیسیون تسهیل تجارت به سایر کمیسیون‌های فعال در اتاق ایرن، یکی از همین برنامه‌ای اتاق بود.»

این عضو هیات مدیره شستا معتقد است که اتاق نیز در همان ابتدا آمادگی لازم را برای انجام کار نداشت اما رفته‌رفته با انجام پیگیری‌های لازم زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کرد. البته این بدان معنا نیست که اکنون زمینه برای فعالیت بخش خصوصی به صورت تمام و کمال مهیاست. لطفی در مورد موانع کار می‌گوید: «وجود قوانین موازی و دخالت دولت در برخی از حوزه‌های تأثیرگذار مثل تعیین نرخ سوخت یا تعیین قیمت برخی از کالاهای تولیدی از جمله موانعی بودند که تا کنون با آن‌ها برخورد کرده‌ایم.» یکی دیگر از موانعی که عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجیستیک اتاق ایران به آن اشاره می‌کند این است که صندوق توسعه ملی هیچ مجوزی برای اعطای تسهیلات ندارد.

طبق گفته لطفی، دولت تدبیر و امید جزو دولت‌هایی بوده که مشتاق به مشارکت و فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور است اما هنوز به آن شکل این جریان عملی نشده‌است. برای مثال او می‌گوید: «وقتی با طرف خارجی صحبت می‌کنیم یکی از سوال‌هایی که می‌پرسند این است که "تشکل‌های شما چقدر اختیار دارند؟" و این همانند مانع عمل می‌کند چرا که ما هنوز با برخی مشکلات ساختاری مواجه هستیم.»

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و لجیستیک اتاق ایران می‌گوید: «می‌توانم به جرات بگویم که تا کنون در زمینه روابط تجاری بین‌المللی با اروپا خیلی خوب عمل کرده‌ایم اما هنوز موانعی وجود دارد. این موانع نه تنها در سطح اجرایی بلکه در سطح قضایی نیز قابل مشاهده هستند.» او ادامه می‌دهد: «به هر حال این فرایندی است که نیاز به زمان دارد تا این اعتماد در آن‌ها برای ادامه روابط شکل بگیرد.»

در پایان او بر این باور است که دولت فعلی نسبت به سایر دولت‌ها اشتیاق بیشتری به فعالیت بخشی خصوصی نشان می‌دهد و در هیچ سفری بدون پارلمان بخش خصوصی حاضر نمی‌شود. لطفی در پایان صحبت‌هایش به عدم وجود مدیریت واحد و یکپارچه در حوزه گمرک به عنوان یکی از موانع جدی اشاره می‌کند که در شکل‌گیری روابط ایجاد خلل می‌کند.

در همین رابطه