رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس جمهور کره جنوبی با هیاتی 300 نفره در راه تهران

حجم تجارت ایران و کره‌جنوبی چقدر است؟

در این سفر 12 سند و یادداشت تفاهم در حضور روسای جمهور ایران و کره جنوبی و در سطح وزیران امضا می شود.

11 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1102
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در این سفر 12 سند و یادداشت تفاهم در حضور روسای جمهور ایران و کره جنوبی و در سطح وزیران امضا می شود.

پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی

رئیس جمهور کره جنوبی همراه با هیات بزرگ اقتصادی فردا به تهران سفر می کند.

قرار است در سفر روز یک‌شنبه رییس‌جمهور کره‌جنوبی به ایران 12 توافق‌نامه و یادداشت تفاهم امضا شود.

پارک گئون های همراه با هیاتی 300 نفره از دوازدهم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه به دعوت رسمی حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان به ایران سفر می‌کند.

قرار است در این سفر 12 سند و یادداشت تفاهم در حضور رییسان‌جمهور ایران و کره جنوبی و در سطح وزیران امضا شود.

معاهده همکاری متقابل در امور کیفری، معاهده استرداد مجرمین، موافقت‌نامه حمل و نقل دریایی، یادداشت تفاهم همکاری در امور زیر بنایی، یادداشت تفاهم در زمینه منابع آب، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه انرژی الکتریکی و صنایع جدید انرژی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه نفت و گاز طبیعی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت و پزشکی و یادداشت تفاهم همکاری با اگزیم بانک کره آماده امضا و نهایی شدن هستند.

هم‌چنین یادداشت تفاهم مبادلات فرهنگی و تاسیس مرکز فرهنگی کره در تهران و مرکز فرهنگی ایران در سئول و توافق‌نامه همکاری و کمک‌های اداری و گمرکی نیز در حال طی کردن مراحل نهایی هستند.

در آستانه سفر رییس‌جمهور کره‌جنوبی در سطح شهر تهران بنرهای خوش‌آمدگویی به وی برای سفرش به تهران به چشم می‌خورد که از سوی نمایندگی‌ها و دفاتر و شرکت‌های کره‌یی در تهران نصب شده است.

حجم تجارت دو کشور

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کشور کره جنوبی از شرکای اصلی تجاری ایران به شمار می رود. این کشور از واردکنندگان نفت از ایران است و جزو صادرکنندگان اصلی کالا به ایران است.

طبق آمارهای گمرک از مجموع 39 میلیارد و 988 میلیون دلار کالای وارد شده به کشور در سال 94، سهم کره جنوبی 3 میلیارد و 213 میلیون دلار بوده است به این معنی که در سال گذشته 3.2 میلیارد دلار کالای کره‌ای وارد کشورمان شده است و این کشور را به سومین تامین کننده کالای وارداتی کشور ببدیل کرده است. کره جنوبی پس از چین و امارات در رتبه سوم اصلی ترین شرکای ایران در واردات کالا قرار گرفته است.

ارزش ریالی واردات ایران از کره جنوبی طی سال 94 به 9 هزار و 461 میلیارد تومان رسیده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که ایران در صادرات کالای غیرنفتی به این کشور سهم اندکی داشته هرچند که در بخش صادرات نفت خام، کره جنوبی همواره از خریداران نفت کشور بوده است.

طبق آمارهای رسمی از مجموع 32 میلیارد و 616 میلیون دلار کالای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، سهم صادرات به کره جنوبی در سال 94 معادل 134 میلیون و 337 هزار دلار بوده است.

تاریخچه روابط سیاسی ایران و کره جنوبی

سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در مورد تاریخچه روابط ایران و کره‌جنوبی نوشته است:‌ روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1341 برقرار شد و تا قبل از تاسیس سفارت ایران در سئول سفارت کشورمان در توکیو مسئولیت هماهنگی روابط با کره جنوبی را عهده دار بود با تاسیس سفارت و بدنبال آن افزایش تردد مقامات عالیرتبه دو کشور زمینه توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری های اقتصادی فراهم آمد. در آبان 1354 اولین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور برگزار شد و مقدمات دیدار وزیر خارجه (1355) و نخست وزیر کره (1356)  از ایران فراهم شد. و در سال1356 و همزمان با تبادل سفرا دومین کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور در سئول برگزار گردید. متعاقب آن همکاری های تجاری و بازرگانی در زمینه های نساجی،شیلات،مخابرات، صنایع خودروسازی و لاستیک، نفت، گردشگری آغاز گردید و همچنین زمینه صادرات اقلام سنتی و معدنی ایران به کره فراهم آمد.دراین زمان  حجم کل سالانه مبادلات تجاری دو کشور  رقم قابل توجهی نبود و در تراز تجاری و همکاری های خارجی طرفین تاثیر زیادی نداشت و با بررسی تفاهمات و اسناد پایانی کمیسیون مشترک اقتصادی و فنی دو کشور این نتیجه بدست می آید که در آنزمان تهران در پی اهداف  درازمدت صنعتی و اقتصادی نبوده است. اشتغال 12 هزار کارگر کره ای در ایران، امضاء قراردادهای همکاری ماهیگیری و ورزشی، تاسیس انجمن دوستی دو کشور از اهم توافقات رسمی بوده است.

روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب دو روند متفاوت را در برداشت:

الف: دولت کره از جمله اولین کشورهایی بود که دولت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و با حفظ سفیر خود در تهران تمایل اش را نسبت به گسترش مناسبات اعلام نمود، لیکن در این دوره سفارت کشورمان در سئول در سطح کاردار به فعالیت خود ادامه داد.

ب: عدم اتخاذ مواضع خصمانه و در کنار آن  عدم مشارکت در تحریم های اعمال شده در قبال جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت های صنعتی و فنی درکره این ایده را در جمهوری اسلامی ایران بوجود آورد که برای تامین بخشی از نیازمندیهای کشورمان می تواند با  کره وارد معامله شود این موضوع بتدریج زمینه مساعدی را برای گسترش روابط دوجانبه فراهم آورد و در خرداد ماه 1368 متعاقب سفر معاون وقت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان به سئول که پس از آتش بس در جنگ تحمیلی برقرار شده بود، تحولات جدیدی در روابط پیش آمد و متناسب با اولویت های سیاست خارجی کشور اقدامات مناسبی صورت گرفت و اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران به سئول اعزام گردید و از همین زمان روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، فنی و صنعتی ارتقاء یافت و میزان آن به ویژه در دوران بازسازی جنگ تحمیلی به چند برابر افزایش یافت. دولت کره و شرکت های بزرگ این کشور ضمن استقبال از گسترش همکاری ها و انجام پروژه های بزرگ، بر میزان اعتبارات خود به جمهوری اسلامی ایران افزودند و بدینگونه حجم مبادلات بازرگانی دو کشور از سطح 500 میلیون دلار در سال 1357 در سال 1376 به 1.8 میلیارد دلار رسید و در سال 1389 میزان آن به 11.5 میلیارد دلار رسید و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت و نهایتا به رقم 15.5 میلیارد دلار بالغ شد.

در همین رابطه