سید حسن موسوینژاد، مدیرعامل شرکت حملونقل رجا
توسعه حملونقل در دوران پساتحریم یکی از مسائلی است که بخش خصوصی نیز توجه ویژهای به آن دارد. بخشی از مهمترین تحریمهای بینالمللی که علیه ایران اعمال شده بود در حوزه حملونقل بود. اکنون اما با لغو تحریمها شرایط تغییرات محسوسی داشتهاست.
سید حسن موسوینژاد عضو کمیسیون حملونقل اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره میگوید: «تحریمهای بینالمللی به عنوان مانعی عمل میکرد که مانع فعالیت کشتیهای خارجی و داخلی میشد.» طبق گفته موسوینژاد بخشی از بارهای کشتیهای داخلی به خارج نمیرفت و بخشی از بارهای کشتیهای خارجی نیز اجازه ورود به خاک ایران را نمییافت که به همین دلیل تعاملات تجاری را با مشکل جدی مواجه کرده بود.
به این ترتیب بر اساس گفتههای مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا، اکنون رفتوآمدهای در حوزه کشتیرانی روانتر شده که باعث کاهش هزینهها شدهاست. او در این باره اظهار کرد: «ما در دوران تحریم حملونقل مضاعفی داشتیم که هزینههای اضافی را در این حوزه تحمیل میکرد. اما اکنون با روانتر شدن ارتباطات در این حوزه، هزینههای نیز کاهش چشمگیری داشتهاست.»
ایران به سبب موقعیت جغرافیایی که دارد میتواند نقش مهمی را به عنوان کوریدور در منطقه ایفا کند و از درآمدهای ترانزیتی بسیار بالایی برخوردار باشد. سید حسن موسوینژاد در این باره تصریح کرد: «در مورد درآمد ترانزیتی ایران آمارهای متفاوتی از زمانهای مختلف وجود دارد. منابع مختلف به درآمد چند میلیارد دلاری تا چند صد میلیارد دلاری ایران از محل ترانزیت اشاره میکنند.»
او در ادامه تأکید کرد که درآمد ترانزیتی ایران وابستگی شدیدی به اقتصاد جهان دارد. عضو اتاق ایران در این باره گفت: «حملونقلی که در ایران صورت میگیرد به محصولات کشاورزی وابسته است. علاوه بر آن نفت نیز جزو کالاهای ترانزیتی ایران است که بالا و پایین شدن قیمت آن میتواند روی درآمد ترانزیتی ایران تأثیرگذار باشد.»
طبق گفته موسوینژاد درآمد ترانزیتی ایران در دوره اوج خود بین 15 تا 20میلیارد دلار بودهاست که نسبت به ظرفیتهای موجود این کشور و تاریخ حضور ایران در زمینه جاده ابریشم، بسیار کم است. میتوان از گفتههای مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا اینطور برداشت کرد که با کاهش رشد اقتصادی جهان و کاهش قیمت کالا، درآمد ترانزیتی ایران نیز کاهش پیدا کردهاست. علاوه بر آن وابستگی ایران به محصولات کشاورزی در حوزه ترانزیت در شرایطیکه کاهش بارندگیها و کاهش مصرف این محصولات حاکم است، میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.