رئیس اتاق ایران طی سخنانی روز دوم بیستونهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بینالمللی احزاب اسلامی و دومین نشست ویژه راه ابریشم تصریح کرد: نخستین تأثیری که حضور در این پروژه جهانی برای ایران به دنبال دارد این است که توانمندیها و ظرفیتهای داخلی خود را در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری در عرصه جهانی ارائه دهد، این امر موجب افزایش همکاریها، رشد و توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها میشود.
غلامحسین شافعی در این نشست به تاریخچه جاده ابریشم و فواید آن برای ایران و دیگر کشورهای مسیر اشاره کرد و گفت: این مسیر تا سده پانزدهم میلادی بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بوده و در زمان سلسله ساسانی عمده درآمد ایران از بازرگانی ابریشم و دریافت حقوق گمرکی از بازرگانان و کاروانهایی که از ایران میگذشتند، حاصل میشد.
شافعی ادامه داد: تاریخ این منطقه مملو از حوادث، ماجراجوییها و کشمکشهای سیاسی و اقتصادی در بستر این جاده مهم اقتصادی، تجاری جهانی است.
رئیس اتاق ایران با تشریح وضعیت جاده ابریشم، تأکید کرد: از آنجایی که این جاده در ایران از حدود ۲۰ شهر اصلی که از شمال شرقی تا شمال غرب کشور گستردهاند، میگذرد، پروژه احیای آن به صورت مدرن و روزآمد میتواند متضمن منافع ملی ایران بوده و آیندهای روشن به لحاظ رشد اقتصادی و تجاری برای کشور به همراه داشته باشد.
وی افزود: اجرای پروژه "یک کمربند یک جاده" رابطه اقتصادی ایران و کشورهای منطقه را در حوزههای مختلف گسترش خواهد داد. از طرفی پروژههای زیربنایی، برنامهریزی شهری، تبادلات فرهنگی، سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصادی، گردشگری و توافقات تجاری در سایه این پروژه رونق خواهند گرفت.
بر اساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، چین یکی از منابع مهم سرمایهگذاری برای اجرای پروژههای زیربنایی جاده ابریشم محسوب میشود. مسیر ریلی میان ایران و چین حدود ۳ هزار کیلومتر طول خواهد داشت و از اورومچی در چین تا تهران کشیده میشود؛ در این مسیر کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به یکدیگر متصل میشوند.
شافعی هدف از اجرای کمربند اقتصادی جاده ابریشم در قرن ۲۱ را شکلگیری چارچوب همکاری اقتصادی جدید و مشارکت کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، دانست و گفت: حضور در صحنههای بینالمللی و تعامل گسترده با جهان به منظور رفع موانع تجاری، رشد اقتصادی و بهرهوری عمومی از سیاستهای رسمی ایران است. بدون شک تحقق اهداف این پروژه بزرگ که منافع ملی کشورهای بسیاری را در مناطق مختلف جهان در بر دارد، در گروی همکاری کلیه کشورها و استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای یکایک آنان است.
رئیس اتاق ایران گفت: اهمیت ژئواستراتژیک ایران در جاده ابریشم جدید بر کسی پوشیده نیست؛ ایران همچون حلقه ارتباطی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه میتواند زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری جانبه هموار کند.
رئیس اتاق ایران نخستین تأثیری که حضور در این پروژه جهانی برای ایران به دنبال دارد را ارائه توانمندیها و ظرفیتهای داخلی کشور در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری در عرصه جهانی دانست و تأکید کرد: این امر موجب افزایش همکاریها و رشد و توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها میشود.
شافعی در بخش دیگری از سخنان خود از شکلگیری اتاق بازرگانی بینالمللی جاده ابریشم از سوی فدراسیون جهانی اتاقهای بازرگانی با هدف توسعه روابط اقتصادی میان ۶۵ اتاق بازرگانی سخن گفت و ادامه داد: گسترش تعاملات دو و چندجانبه کشورهای واقع در این قاره در زمینههای تجارت، سرمایهگذاری، حذف موانع تجاری و افزایش همکاریهای گمرکی در دستور کار اتاق بازرگانی بینالمللی جاده ابریشم قرار دارد.
وی در ادامه از برنامههای اتاق ایران به عنوان نایبرئیس این سازمان در اجلاس آتی اتاق بازرگانی بینالمللی جاده ابریشم خبر داد. رئیس پارلمان بخش خصوصی در این مورد به اتخاذ تصمیمات جدید در راستای اعطای تسهیلات تجاری، فراهم کردن روادید برای تجار و تجارت ترجیحی اشاره کرد.
به گفته رئیس اتاق ایران این موارد در مجموعه مبادلات اقتصادی کشورها نقش مهمی ایفا کرده و اتاق ایران نیز برنامههای بلندمدت در همین زمینه تدوین و در اختیار اتاق بازرگانی بینالمللی جاده ابریشم قرار خواهد داد. وی گفت: البته بدیهی است در ایران نیز باید زیرساختهای لازم برای تحقق این امر با همکاری دولت، مجلس و نهادهای ذیربط ایجاد شود و چنانچه قوانین دست و پاگیری وجود دارد، اصلاح شوند.
شافعی در خصوص به کارگیری ظرفیتهای سیاسی در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی پیشنهاداتی را ارائه داد. به اعتقاد وی استفاده از ظرفیتهای سیاسی احزاب کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم در راستای کسب حمایتهای لازم دولتهای مربوطه برای افزایش همکاریهای اقتصادی و کمک به اجرای پروژههای جاده ابریشم، فراهم آوردن تسهیلات لازم برای صدور روادید فعالان اقتصادی میان کشورهای واقع در مسیر این جاده ابریشم و توجه ویژه به تحکیم پیوندهای اقتصادی از طریق تشکیل کمیته راهبردی اقتصادی با هدف همافزایی همکاریهای اقتصادی به ویژه در چارچوب پروژههای جاده ابریشم میتواند در استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود مؤثر باشد.
رئیس اتاق ایران همچنین به کارگیری ظرفیتهای سیاسی کشورهای عضو برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و سیاسی تحمیل شده به هر یک از کشورهای عضو، تقویت همکاریهای کنفرانس بینالمللی احزاب سیاسی آسیا (ICAAP) با اتاق بازرگانی جاده ابریشم (SRCIC) به عنوان دو نهاد اصلی سیاسی و اقتصادی با هدف ارتقای همکاریهای کشورهای عضو در چارچوب برنامهها و پروژههای جاده ابریشم را از دیگر مواردی دانست که توجه به آنها میتواند در این مسیر به کشور کمک کند.