طی نامه‌ای از سوی غلامحسین شافعی به حسن روحانی ارائه شد

پیشنهادات ارزی رئیس اتاق ایران به رئیس جمهور

رئیس اتاق ایران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهای ارزی اتاق ایران را به حسن روحانی ارائه داد. غلامحسین شافعی معتقد است که با فروکش کردن التهابات ارزی، زمان آن رسیده است که سیاست‌های جدیدی برای مدیریت ارزی کشور اتخاذ شود.
تاریخ: 09 خرداد 1397
شناسه: 13726

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهادهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای مدیریت ارزی کشور را ارائه داد.

متن کامل نامه شافعی به حسن روحانی به شرح زیر است:

احتراماً التهابات نگران‌کننده ماه‌های اخیر در مورد نرخ ارز که منجر به ورود و دخالت دولت محترم و تعیین نرخ 4200 تومانی گردید، با این اقدام بطور موقت فروکش کرد.

ضمن قدردانی از حضور مدیریتی و تصمیم دولت، رخدادها و جریانات هفته‌های اخیر بویژه تغییرات پر تلاطم پارامترهای جهانی در روابط اقتصادی با ایران، ضرورت اتخاذ سیاست و روش‌های متناسب را به شدت الزام‌آور کرده‌است.

در شرایط حاضر اقتدار دولت برای مدیریت منابع ارزی و مدیریت کنش‌ها بیش از همیشه ضروری است و سرنوشت فعالان اقتصادی و کل مردم به این امر بیش از گذشته وابسته شده‌است. از اینرو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران خود را ملزم به اعلام موارد زیر می‌داند:

آشفتگی و بلاتکلیفی و ابهاماتی که در شرایط موجود به چشم می‌خورد، موجب شده ‌است که منابع ارزشمند ارزی موجود به شدت مورد استفاده و سوء‌استفاده قرار گرفته و تخلیه شود و در عین حال جریان های مطلوب اقتصادی کشور با ابهامات و دشواری‌های متوقف‌کننده روبرو شده‌اند. از طرف دیگر، صادرکنندگان که ارز آوران اصیل غیر نفتی کشور هستند با مشکلات گوناگون روبرو شده‌اند و درحالیکه واردات کالاهای ضروری با دشواری و کندی مواجه است، حجم زیادی از منابع محدود ارزی کشور به مسیرهایی می‌رود که مطلوب دولت محترم و مردم نیست.

گزارش‌های متعددی از این مشکلات از سوی فعالان اقتصادی دریافت می‌شود، که ذکر آنها در این نامه کوتاه نمی‌گنجد. لذا پیشنهاد می‌شود منابع ارزشمند ارزی فقط صرف دارو و کالاهای اساسی شود و یا کالاهای مذکور با یارانه ریالی حمایت گردد و دولت و بانک مرکزی سایر منابع خود را مصروف مدیریت و هدایت بازار ثانوی بنمایند، بازاری که جز حضور در آن راهی برای مدیریت ندارد و می‌تواند با حجم زیادی به صورت لجام گسیخته بحران‌زا شود.

از آنجا که جریانات ارزی کشور تنها به نرخ آن وابسته نیست و عوامل دیگری نیز باید به موازات اصلاح و مدیریت شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پشتیبانی سازمان‌یافته و جدی از صادرات را در رأس سیاست‌های اقتصادی ضروری می‌داند، که در پی آن تولید داخلی و نیز واردات کشور فضای رشد و توسعه بیابند. همچنین، حمایت از واردکنندگان رسمی و قانونی را در برابر هجوم کالاهای قاچاق و اصلاح تعرفه‌ها و سایر هزینه‌های رسمی را به‌جهت کاهش سود قاچاقچیان لازم می‌شمارد. تولید داخلی که با کمبود منابع برای بهبود ابزار تولید، فن‌آوری و افزایش بهره‌وری روبروست، و از طرفی فشار سنگین هزینه‌های دولتی هم به مشکلات آن اضافه شده است باید به جهت افزایش قدرت رقابت بین‌المللی مورد حمایت قرار ‌گیرد. حمایت از کالای داخلی عمدتاً با افزایش بهره‌وری و قدرت رقابت جهانی تولیدکنندگان میسر می‌شود.

با اخذ تصمیمات فوق، منابع حاصل از فروش نفت و محصولات آن، میعانات گازی و پتروشیمی که عمدتاً در اختیار دولت و بنگاه‌های دولتی است، برای تأمین کالاهای اساسی و حضور در بازار ثانوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقی معاملات شامل واردات، صادرات و سایر مصارف ارزی، با روانی لازم در کشور صورت می‌گیرد و فقط بار مسئولیت دولت محترم هدایت و مدیریت کلان آن خواهد بود.

لازم به ذکر است که تقاضای کل ارز با اقدامات فوق متعادل‌تر و کمتر از حالت موجود خواهد بود و توان مقابله دولت و مردم با محدودیت‌های تحمیل‌شده از خارج افزایش خواهد یافت.

در خاتمه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که بخش عمده فعالان اقتصادی کشور را نمایندگی می‌کند، برای همفکری و ارائه نظر به منظور یافتن راه‌کارهای پیاده کردن موارد بالا آمادگی کامل دارد.

مزید تأییدات جنابعالی را از خداوند قادر سبحان مسئلت دارم.

یادآور می‌شود رییس اتاق ایران در پی ارسال این نامه و طی اظهاراتی جداگانه از تلاش‌های کمیته ارزی اتاق ایران که طی هفته‌های گذشته به ریاست مهندس انصاری و سایر اعضای کمیته برای بررسی و راهکار مسایل و چالش‌های ارزی جلسات متعددی را تشکیل داده‌اند، تقدیر کرد.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه جلسات این کمیته در نهایت منجر به تدوین پیشنهادهای فوق‌ برای ریاست محترم جمهوری شده، از رییس و اعضای کمیته ارزی و هیات رییسه اتاق ایران تشکر و قدردانی کرد.

 

در همین رابطه