گزارش اقتصاد کشاورزی سال زراعی 94-93 مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب منتشر شد

«گزارش اقتصاد کشاورزی سال زراعی 94-1393» از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران منتشر شد.
تاریخ: 12 تیر 1397
شناسه: 14174

«گزارش اقتصاد کشاورزی سال زراعی 94-1393» از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران منتشر شد.

پایش و بررسی سالانه تحولات اقتصادی بخش کشاورزی در انطباق با برنامه­های پنج ساله توسعه یکی از فعالیت­های مستمر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران است و مجموعه «گزارش اقتصاد کشاورزی» به بررسی تأثیرپذیری متغیرهای اقتصادی بخش کشاورزی از سیاست­گذاری­های کلان کشور امکان شناسایی پتانسیل­ها پرداخته و چالش­های پیش روی بخش کشاورزی را برای فعالان و ذی­نفعان این بخش فراهم می کند. این گزارش همچنین به ترسیم نقشه راه برنامه­ریزان و سیاست­گذاران کمک می‌کند.

 «گزارش اقتصاد کشاورزی سال زراعی 94-1393» از 5 فصل تشکیل شده است و در هر یک از فصول، تحولات متغیرهای مربوطه طی سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه و در قیاس با اهداف تعیین شده در برنامه مورد بررسی قرار می­گیرد.

در فصل اول با استفاده از تحلیل متغیرهای اقتصادی بخش کشاورزی شامل ارزش افزوده، اشتغال، درآمد سرانه، سرمایه­گذاری و بهره­وری وضعیت اقتصادی بخش به صورت مطلق و در قیاس با اقتصاد کشور بررسی می­شود. در فصل دوم متغیرهای تولیدی بخش کشاورزی شامل تولید، سطح زیرکشت و قیمت نهاده­ها و محصولات به تفکیک زیربخش­های زراعت، باغبانی و دام-طیور-آبزیان بحث شده است. فصل سوم به تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و مهمترین محصولات تجاری این بخش اختصاص دارد. در فصل چهارم میزان سطوح بیمه شده، غرامت پرداختی کشاورز و سهم بیمه شده زیربخش­های کشاورزی بررسی می­شود. در نهایت در فصل پنجم پیشنهادات کاربردی برای رفع موانع و ایجاد رونق در بخش کشاورزی ارائه شده است.

آمار مورد استفاده در این گزارش از مراجع رسمی انتشار آمار کشور شامل بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران جمع­آوری و تجزیه و تحلیل می­شود. همچنین برخی از شاخص­ها نظیر متغیرهای اقتصادی بخش کشاورزی ایران با کشورهای دیگر مقایسه شده و جایگاه کشاورزی ایران در جهان و منطقه بررسی و ارزیابی شده است. آمار مورد استفاده در این بخش از منابع معتبر جهانی نظیر بانک جهانی و فائو جمع­آوری شده است.

برای دریافت نسخه PDF خلاصه مدیریتی این گزارش اینجا را کلیک کنید.

علاقه‌مندان برای دریافت نسخه چاپ شده کامل این گزارش می توانند با مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران به شماره 85732846 تماس بگیرند.

در همین رابطه