رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمدحسین شریعتمدار در نشست روسای کمیسیون‌های کشاورزی مطرح کرد

آب باید محور تمام تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد

نشست تخصصی سالیانه روسا و دبیران کمیسیون کشاورزی و آب اتاق‌های سراسر کشور در اتاق شیراز برگزار شد. در این نشست ضمن تأکید بر لزوم حمایت از صنایع تبدیل در بخش کشاورزی، توجه به بحران آب نیز الزامی برشمرده شد.

23 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13461
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، صنایع تبدیلی را حلقه چهارم ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی دانست و بر لزوم حمایت از این صنایع تأکید کرد.

جمال رازقی روز چهارشنبه در نشست تخصصی سالیانه روسا و دبیران کمیسیون کشاورزی و آب اتاق‌های سراسر کشور گفت: بخش کشاورزی فقط شامل کاشت، داشت و برداشت نیست بلکه صنایع تبدیلی نیز به‌عنوان حلقه چهارم بخش کشاورزی حائز اهمیت است که باید موردتوجه و حمایت قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه توجه به صنایع تبدیلی می‌تواند به شکوفایی اقتصادهای درون‌بخشی منجر شود، تصریح کرد: برای ایجاد ارزش‌افزوده از طریق صنایع تبدیلی در کشور، نیازمند وضع قوانین و مقررات خاصی است که باید هرچه سریع‌تر درباره آنها اقدام شود.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: متأسفانه در ایران به صنایع تبدیلی مانند صنایعی مانند خودروسازی، الکترونیک، شیمیایی و پتروشیمی نگاه می‌شود و همانند آنها مالیات و عوارض می‌پردازند.

رازقی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از انرژی ارزان و معافیت مالیاتی برخوردار است، از نبود این معافیت‌ها برای صنایع تبدیلی این بخش انتقاد کرد و افزود: با توجه به اهمیت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، این بخش نیز باید مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته او سال‌هاست که بحث خارج شدن صنایع تبدیلی و فرآورده‌های کشاورزی از مالیات بر ارزش‌افزوده از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

رازقی با بیان اینکه صنایع تبدیلی دارای اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده ظرفیت بالایی دارند، همین دو ویژگی را برای حمایت از این صنایع کافی دانست و تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور باید به این موضوع مهم وارد شده و اقدامات اساسی انجام دهند.

او با اشاره به اقدامات مثبت و اثرگذار کمیسیون کشاورزی اتاق شیراز در سطح کشور و استان افزود: این کمیسیون با برخورداری از پنج کمیته شامل دام و طیور، آب و خشک‌سالی، بازاریابی گیاهان دارویی، منابع طبیعی و آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی و کارگروه‌هایی از جمله خرما، غلات، دام زنده، کشت فرا سرزمینی، زیتون، انجیر، پسته، گیاهان دارویی و مکانیزاسیون فعالیت‌های مؤثر را در بخش کشاورزی استان انجام داده است.

رازقی افزود: ورود به بحث مهم تغییرات اقلیم نیز از برنامه‌های امسال این کمیسیون است که با توجه به وضعیت جوی و خشک‌سالی استان فارس، به‌عنوان یک نیاز استان در اتاق شیراز دنبال خواهد شد.

آب باید محور همه فعالیت‌ها قرار گیرد

در این نشست، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبری کشاورزی و آب اتاق ایران نیز با اشاره به مسائل حوزه آب و بحران کم‌آبی در کشور، گفت: در شرایط کنونی باید فرصت را غنیمت شمرده و با کنار گذاشتن اختلافات، مسئله آب باید محور تمام اتفاق‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در کشور قرار گیرد.

محمدحسین شریعتمدار تصریح کرد: در شرایط فعلی موضوع آب از جنبه کشاورزی خارج شده و تمدن ایران را در آستانه انحطاط قرار داده است ازاین‌رو زمان کمی برای انجام کارهای پیشگیرانه وجود دارد که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

شریعتمدار با بیان اینکه در بحران آب هنوز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ایم، اظهار کرد: بر اساس فرمول سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اگر سهمیه آب موجود برای هر نفر به زیر هزار مترمکعب برسد، وضعیت بحرانی تلقی می‌شود، این در حالی است که بر اساس آمار وزارت نیرو در حال حاضر این میزان در کشور ما هزار و 100 مترمکعب برای هر نفر است.

شریعتمدار افزود: این آمار بیان‌کننده این است که ما در بخش آب در کشور هنوز به بحران نرسیده‌ایم اما هرگونه اهمال‌کاری در این مورد می‌تواند ما را به نقطه بی‌بازگشت و غیرقابل‌جبران برساند.

او با بیان اینکه برای برون‌رفت از وضعیت بد آب در کشور راهی جز عزم همگانی برای پیشگیری نداریم، افزود: اگر در برنامه ششم موفق عمل کنیم، جای امیدواری است در غیر این صورت آبی وجود نخواهد داشت و باید نگران ادامه حیات در سرزمین بدون آب باشیم.

به عقیده شریعتمدار، یکی از عوامل مؤثر در انحطاط آب، توانمندی و ثروت نفت کشور است که چشم‌پوشی از این مهم و واگذاری فعالیت‌ها به مردم می‌تواند این امید را ایجاد کند که با هم‌افزایی بخش خصوصی و دولت، اقدامی مؤثر در جلوگیری از انحطاط آب در کشور انجام شود.

باید با همگرایی، اثرات منفی بر اقتصاد کشور را کاهش داد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز در نشست تخصصی سالیانه روسا و دبیران کمیسیون کشاورزی و آب اتاق‌های سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز گفت: یکی از عارضه‌های بزرگ و ریشه‌دار کشور، بحث عدم همگرایی در نظام تصمیم‌گیری است که متأسفانه این آفت در بخش خصوصی نیز وارد شده است و باید برای اصلاح آن همت گماشت.

غلامعلی فاروقی ادامه داد: در شرایط کنونی جهانی، باید با بهبود همگرایی در نظام تصمیم‌گیری، اثرات منفی سیاست‌های داخلی و تنش‌های خارجی بر اقتصاد کشور را کاهش داد؛ چراکه تصمیم‌های غیر عقلایی داخلی در بخش اقتصاد، وضعیت اقتصادی ما را بدتر می‌کند.

فاروقی افزود: تنها راه مقابله با تصمیم ترامپ و دیگر افراد مداخله­گر، هم‌گرایی در کشور و اتخاذ تصمیم یکپارچه است که در صورت تحقق این مهم می‌توان عوارض تصمیم ترامپ را کاهش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه هزینه واگرایی‌ها را مردم پرداخت می‌کنند اظهار کرد: خواسته ما به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی ایجاد همگرایی و اتخاذ تصمیم یکپارچه در کشور را توصیه می‌کنیم و در این مسیر از هیچ همراهی و کمکی دریغ نخواهیم کرد.

او با اشاره به مشکل آب در کشور و تأثیر آن بر سایر بخش‌ها اضافه کرد: متأسفانه عارضه عدم تصمیم‌گیری به یک فرهنگ در بین تصمیم گیران کشور و حتی بخش دولتی تبدیل شده که با ادامه این رویه فرصت‌ها از دست می‌رود.

 وی ادامه داد: در 6 سال اخیر همواره موضوع آب مطرح بوده است اما این موضوع با تشکیل سمینار، نشست و بگومگوها اجرایی و عملیاتی نمی‌شود درحالی‌که راهکار آب در کشور مشخص است.

فاروقی اظهار کرد: آب‌وخاک دو مسئله مرتبط هستند که به این دو موضوع باید با یک دید نگاه شود و متأسفانه برخی فراموش می‌کنند که این دو موضوع باهم هستند.

وی تصریح کرد: اتاق ایران نیز با جدا کردن این دو کمیسیون، بحث خاک را تضعیف کردند درحالی‌که مشکل دو بخش آب‌وخاک ، یکی است لذا دو کمیسیون باید به یک کمیسیون تبدیل شود و نباید منابع، تفکر و نگاه‌ها را جدا کنیم.

در همین رابطه