رئیس اتاق همدان

رویدادهای گردشگری همدان 2018 شکوفایی اقتصادی به دنبال خواهد داشت

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان می گوید صنعت گردشگری توسعه اقتصادی، سیاسی و بهره برداری مطلوبتر در توسعه منابع انسانی را در برداشته و موجب بهبود زندگی، صلح و ثبات منطقه ای می شود.
تاریخ: 24 تیر 1397
شناسه: 14336

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در همایش «همدان؛ پایتخت گردشگری 2018» که با حضور مسئولان کشوری و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران در همدان برگزار شد گفت: همدان بعنوان پایتخت گردشگری آسیا از سوی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شده و در سال 2018 میزبان 2 رویداد مهم است. این رویداد نقش بسزایی در شکوفایی استعداد همدان به عنوان مقصد گردشگری و افزایش سهم گردشگری دارد.

علی اصغر زبردست افزود: پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و ویژگی های قومی اصیل از دلایل این انتخاب است. بنابر آمارهای موجود در سال 2017 یک میلیارد و 300 میلیون گردشگر در جهان جابجا شده اند و گردش مالی آن از مرز یک میلیارد و 300 میلیون دلار گذشته و اشتغال چشم گیری را بهمراه داشته است.

زبردست اظهار داشت: این مهم توسعه اقتصادی و سیاسی و بهره برداری مطلوبتر در توسعه منابع انسانی را در برداشته و این صنعت موجب بهبود زندگی، صلح و ثبات منطقه ای، تقویت همکاری های متقابل و حفاظت از تمدن بشری شده است.

همدان مرکز تعامل و هم اندیشی در حوزه گردشگری، فرهنگی و سیاسی است

استاندار همدان در این نشست تاکید کرد: سفیران خارجی نقش بسزایی در گردگشگری استان داشته و ظرفیت های سرمایه گذاری همدان را به مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم کشور متبوع خود معرفی می کنند.

محمدناصر نیکبخت گفت: در شرایطی که بمب و ناامنی در جهان حکم فرماست در تهران میزبان میهمانانی هستیم که نتایج آن تعامل و سربلندی قاره آسیا را به همراه خواهد داشت. این اجلاس مقدمه ای برای 2 میزبانی بزرگ رویداد همدان 2018 است.
نیکبخت اظهار کرد: همدان پیوند شرق و غرب بوده و امروز می خواهد مرکز تعامل، هم اندیشی و ارتباطات منطقه ای بویژه در حوزه گردشگری، فرهنگی و سیاسی باشد.

وی خطاب به سفرای خارجی گفت: همدان در زمینه کشاورزی، سفال، نیروگاه خورشیدی، معادن، علمی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و تفریحی آماده همکاری با کشورهای دوست و همسایه است. همدان مکانی امن برای سرمایه گذاری است.

استاندار همدان بیان کرد: همدان دارای جایگاهی ویژه در زمینه مبل و منبت و سفال است. ملایر به واسطه صنعت مبل و منبت، تویسرکان بعنوان پایتخت طلای سبز گردو و لالجین بعنوان شهر سفال شهرت دارد. طولانی ترین غار آبی جهان در کبودرآهنگ قرار دارد و تپه هگمتانه، آرامگاه حیقوق نبی(ع) و حدود یکهزار و 800 اثر و ابنیه تاریخی در همدان پذیرای گردشگران است.
وی با اشاره به تاسیس دانشگاه بین المللی دی هشت در همدان گفت: این دانشگاه ظرفیتی برای تثبیت جایگاه علمی همدان در عرصه بین المللی است.

همدان ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد
در ادامه رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: همدان به دلیل داشتن مولفه های گوناگون طبیعی و پدیده های نادر زمین شناسی همچون ماگمای تشکیل دهنده دماوند، غار علیصدر و فروچاله ها، ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد. پدیده های زمین شناسی به صورت علمی شناسایی و بررسی می شود تا در جهت ثبت ژئوسایت مورد استفاده قرار بگیرد.

مرضیه لک با بیان اینکه ثبت ژئوپارک همدان تحت عنوان «ژئوپارک اکباتان» را با جدیت دنبال می کنیم، افزود: گسل ها و شکستگی های الوند، ارزش ظرفیت های طبیعی این منطقه را دو چندان کرده است و باید به این مولفه ها، ظرفیت هایی طبیعی همچون گنج نامه را نیز اضافه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی ژئوپارک هایی همچون قشم، یادآوری کرد: ثبت ژئوپارک ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می شود.

لک با تبین تعاریف ژئوپارک، اظهار داشت: سال گذشته میلادی 35 کشور موفق به ثت 127 محدوده ژئوپارک شدند و قرار است این مهم به 500 محدوده در سال جاری افزایش یابد.

یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه ای بین المللی برای بازشناسی مکان های دارای جاذبه های زمین شناختی به راه انداخت و هدف برنامه «شبکه جهانی ژئوپارک ها» تاکید بر ارزش چنین مکان هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه ای است. برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با «مرکز میراث جهانی یونسکو» و «شبکه جهانی ذخیره گاه های زیست کره» یا «انسان و زیست کره» (MAB) عمل می کند.

برای داشتن صنعت گردشگری مدرن باید از سنت ها به خوبی استفاده کرد

در ادامه این نشست سفیر بلغارستان در تهران گفت: رویداد بین المللی همدان 2018 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال جاری میلادی، باید در کنار میراث مادی، برای حفاظت و معرفی میراث ناملموس ایرانیان به جهان برنامه ریزی کند.

هریستو پولنداکوف اظهار داشت: اکنون همدان در مسیر درست گردشگری قرار گرفته و باید برای جذاب تر شدن خود نزد ملتهای جهان تلاش کند. برای داشتن صنعت گردشگری مدرن باید از سنت ها و میراث با ارزش ملموس و ناملموس به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به جاذبه های کشورش گفت: در بلغارستان به خوبی کلیسا، مسجد و کنیسه در کنار یکدیگر جاذبه های گردشگری آفریده اند و بسیار مورد استقبال عمومی قرار دارند و همدان نیز از این ویژگی بهره مند است.

همدان با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان است و به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری، در سال 85 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

سفیر مالزی در تهران نیز در این نشست گفت: نبود تبلیغات گسترده و شناخت درست از آثار تاریخی، باستانی و طبیعی ایران، موجب شده است که مردم جهان از طریق فیلم های هالیوودی جاذبه های تاریخی این کشور همچون قلعه الموت و ماسوله را بشناسند.

داتو رستم یحیی اظهار داشت: جاذبه های گردشگری ایران آنطور که باید در عرصه جهانی معرفی نشده اند و ایرانیان باید کشورشان را به دور از هرگونه سرزنش و انتقاد، برای توسعه گردشگری تبلیغات گسترده تری انجام دهند.
سفیر مالزی در تهران گفت: گردشگری، ملت ها را به یکدیگر نزدیک و روابط دولت ها را آسان می کند. اگر خواهان رشد صنعت گردشگری هستیم باید آزادانه و بی محدودیت درها را بروی گردشگران بگشاییم. ضعف در تبلیغات جاذبه های گردشگری ایران را هنگامی متوجه می شویم که نام این کشور را در موتورهای جستجو وارد می کنیم.
وی به روابط تجاری میان ایران و مالزی اشاره کرد و افزود: هم اکنون میزان مبادلات این 2 کشور به یک و نیم میلیارد دلار می رسد و قابل افزایش است. ایران و مالزی ظرفیت های بیشتری برای ارتقا مناسبات اقتصادی و سیاسی دارند. تحریم ها تاثیری بر این روابط نخواهد داشت و هدف نفع مردم 2 کشور است.
وی با بیان اینکه در مالزی سالانه 28 میلیون گردشگر تردد می کنند، افزود: این میزان گردشگر موجب 15 میلیارد دلار درآمدزایی و اشتغال یک میلیون و 700 هزار نفر در این کشور شده است.

شایان ذکر است نخستین تفاهم نامه بین المللی رویداد فراملی همدان 2018 بین علی اصغر زبردست به نمایندگی از همدان و مسعود نصرتی به نمایندگی از مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم با هدف توسعه راهبردی گردشگری امضا شد.

راه اندازی دبیرخانه همدان 2018، تدوین چشم انداز گردشگری این استان، توسعه شبکه مشترک گردشگری میان کشورهای عضو مجمع جهانی گردشگری، ارتقا ظرفیت و مدیریت مقاصد سفر و تسهیلات سفر آسان و همسویی برنامه های جهانی جهانگردی با محوریت طرح های جاده ابریشم، برخی از مفاد این تفاهم نامه اعلام شده است.

موضوعات :
در همین رابطه