میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق همدان در نشست فعالان اقتصادی با سفیر ارمنستان

ایران و ارمنستان در صادرات محصولات کشاورزی به اروپا همکاری کنند

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان معتقد است امروز در حال حرکت به سمت صنعتی شدن هستیم و با توجه به ارتباط خوب ایران با ارمنستان می‌توانیم در بخش‌های مختلف اقتصادی، ارتباطات دو کشور را عمیق‌تر کنیم.

09 تیر 1397
کد خبر : 14119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست فعالان اقتصادی استان همدان با آرتاشس تومانیان سفیر کشور جمهوری ارمنستان در ایران در سالن جلسات هتل باباطاهر همدان برگزار شد.

رئیس اتاق همدان در این نشست گفت: همدان بالغ بر ۵۰۰ سال به عنوان پایتخت دولت مادها و هخامنشیان بوده و سابقه موفقی در حوزه تاریخی و گردشگری دارد. امروز در حال حرکت به سمت صنعتی شدن هستیم و با توجه به ارتباط خوب ایران با ارمنستان امیدواریم بتوانیم در بخش های مختلف اقتصادی، ارتباطات متقابل دو کشور را محکم و عمیق‌تر کنیم.

علی اصغر زبردست افزود: در حوزه گردشگری، دو کشور ارتباطات خوبی با هم دارند و می‌توانیم در خصوص رفت و آمد مردم استان همدان به ارمنستان اقداماتی انجام داده و از این طریق تراز اقتصادی دو کشور را بهبود بخشیم.

زبردست گفت: استان در بخش کشاورزی در تولید سیر، سیب زمینی، گردو و کشمش دارای رتبه های برتر کشوری است. با توجه به اینکه کشور ارمنستان نیز در بخش تولیدات کشاورزی و سبزیجات فعال است می توانیم ارتباط دو کشور را در این حوزه نیز گسترش داده و محصولات را برای صادرات به اروپا آماده کنیم.

وی افزود: کشور ارمنستان یکی از کشورهای مهم در حوزه تحقق اهداف تجاری برای ماست. امیدواریم با حمایت های سفیر کشور ارمنستان بتوانیم در آینده ای نزدیک ارتباطات تجاری دو کشور را توسعه دهیم.

رئیس اتاق همدان با اشاره به وجود ذخایر غنی معدنی و مواد شیمیایی و همچنین وجود تنوع سنگهای تزیینی در استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ نوع تنوع معدنی در استان داریم که می توانیم در حوزه فرآوری نیز با هم ارتباط برقرار کنیم.

انتقال سود مبادلات تجاری ایران از طریق بانک های ارمنستان به تمام نقاط جهان

در ادامه این نشست سفیر ارمنستان در ایران تاکید کرد: ایران می تواند با استفاده از سیستم بانکی ارمنستان با هر ارزی تمام فعالیت های اقتصادی خود را انجام دهد. فعالان اقتصادی ایران می توانند سود حاصل از مبادلات تجاری خود را از طریق بانک های ارمنستان به تمام نقاط جهان انتقال دهند.

آرتاشس تومانیان با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: سفر به شهرهای مختلف ایران را با قصد تقویت روابط اقتصادی انجام و خواستار استمرار آن هستیم. همدان به عنوان یکی از شهرهای گردشگری ایران است و گردشگران زیادی ازارمنستان تمایل به دیدن جاذبه های همدان را دارند، از این رو می توانیم پرواز همدان- ارمنستان را برقرار کنیم.

تومانیان با اشاره به اینکه نارضایتی های داخلی ارمنستان موجب تغییر حکومت در این کشور شد، گفت: این تغییرات در سیاست های خارجی با ایران هیچ خللی وارد نکرده و با ایران همان سیاست خارجی پیشین را دنبال می کنیم.تغییر حکومتی بر مسائل خارجی ارمنستان با کشورهای همسایه و دوست نیز تاثیری نمی گذارد و در مورد ایران تضمین شده است.چنین به فراهم بودن ظرفیت های صادرات و واردات محصولات کشاورزی و مواد معدنی اشاره کرد و گفت: در این حوزه تاکنون حتی 10 درصد از ظرفیت های دو کشور را نتوانسته ایم استفاده کنیم. همچنین 80 درصد تولیدات ارمنستان به آمریکا صادر می شود که با ایران نیز می توانیم وارد تبادل شویم.

وی با اشاره به زمینه های اقتصادی و علمی دو کشور بیان کرد: فرصت های خوبی برای افزایش میزان ارتباطات در این دو حوزه بین ایران و ارمنستان وجود دارد. این دو کشور از لحاظ مساحت و جمعیت با هم قابل مقایسه نیستند اما زمینه های مشترک بین آن ها باعث می شود که همکاری ها در این حوزه ها گسترش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه